مدیرکل محیط زیست خوزستان:

محیط زیست از بنیاد مسکن شکایت کرده است/فقط ۷۰۰ درخت قطع شد!

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۰۴:۵۷:۴۵
کد خبر: ۱۱۱۳۲۱۹
محیط زیست از بنیاد مسکن شکایت کرده است/فقط ۷۰۰ درخت قطع شد!
محمد جواد اشرفی گفت: در منطقه حفاظت شده کرخه فقط 700 اصله درخت قطع شده است.

به گزارش برنا؛ فعالان محیط زیست احتمال می ‌دهند طی روزهای گذشته بیش از 2000 هزار درخت در وسعتی ۲ هزار متری قطع شده باشد که به علت احداث سیل بند صورت گرفته است و این نگرانی وجود دارد که اگر طرح ادامه پیدا کند ۵ هکتار دیگر هم تخریب می‌شود. این سیل بند با هدف جلوگیری از ورود سیل به روستای دوار ساخته خواهد شد.

مجری ساخت سیل بند بنیاد مسکن بود

محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: محیط زیست استان خوزستان از ادامه این طرح جلوگیری کرده است و در این خصوص از بنیاد مسکن شکایت کردیم. زیرا مجری این طرح بنیاد مسکن بود اما مرجع قضایی قرار منع تعقیب صادر کرد.

او افزود: پس از صدور قرار منع تعقیب موضوع به جلسات استانی رسید و ما در این جلسات همچنان بر موضع قطع درختان ایستادگی کردیم. کارشناسی که از سوی قرارگاه سازندگی سیل و تحقیقاتی که دانشگاه شهید چمران انجام شده بود، منجر به احداث سیل بند شد.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: این امر به آن علت است که این اراضی در پایین دست سد کرخه قرار دارد و در سال های پربارش با خطر مواجه می شوند. این سیل بند در محل طلاقی زمین های کشورزی و زمین های حفاظت شده مقرر شده بود که احداث شود.

جلوگیری از وقوع سیل در شوش

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: این سیل بند برای جلوگیری از ورود سیلاب به شهر شوش و روستاهای اطراف پیش بینی شده بود. طبیعتا به علت این که استفاده از زمین های کشاورزی شهروندان برای ساخت این سیل بند با محدودیت رو به رو شد از اراضی حفاظت شده برای ساخت این سیل بند استفاده کردند.

اشرفی با اشاره به تعداد درخت های قطع شده در این منطقه برای احداث سیل بند گفت: حداکثر 700 اصله درخت از نوع گز در این منطقه قطع شده است. خیلی از این درخت ها نیز به خاطر این که در مجاورت زمین های کشاورزی روستایی بوده، به علت آتش زدن پسماند زمین های کشاورزی، طعمه حریق و پوسیده شده بودند.

سیل بند اصلاح شده است

او افزود: در طراحی اولیه مقرر شده بود که عرض این سیل بند 20 متر باشد اما اصلاح شده است و به 14 متر کاهش پیدا کرده بود. این عرض نیز با تایید دانشگاه شهید چمران صورت گرفته است. محیط زیست به صورت معمول نیز در این منطقه اقدام به قطع درختان می کرده است زیرا برخی مواقع ضرورت دارد. برای مثال در گذشته برای احداث "آتش بر" مجبور به قطع تعدادی درخت شده بودیم.

این مقام مسئول در محیط زیست ادامه داد: سال گذشته در این منطقه 70 هکتار از جنگل ها به علت سرایت آتش سوزی از زمین های کشاورزی طعمه حریق شدند که با احداث این سیل بند این حادثه نیز دیگر اتفاق نخواهد افتاد. از سوی دیگر از حرکت دام به سمت مناطق حفاظت شده جلوگیری می شود که همواره باعث تخریب بخش هایی از مناطق حفاظت شده، بودند.

مخالف ساخت این سیل بند بودیم

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با تاکید بر این که ما از ابتدا نیز مخالف ساخت این سیل بند بودیم، اظهار کرد: پس از آغاز این پروژه و تاکید بر ساخت آن، بر رویش اصلاحاتی انجام دادیم تا کم ترین آسیب را به مناطق حفاظت شده وارد کند. زمین هایی که امروز در آن ها کشاورزی می شود در دهه 50 و 60 بخشی از مناطق حفاظت شده کرخه بودند که توسط برخی افراد متصرف شدند و این بیم و نگرانی همواره وجود داشته است که این تصرف باز هم ادامه پیدا کند.

او افزود: این منطقه بسیار وسیع است و نمی توان به صورت لحظه ای آن را رصد کرد و این سیل بند به نحوی تصرف مناطق حفاظت شده را نیز غیرممکن می کند که چند منفعت را برای این مناطق دارد. این پروژه در یک محوطه 1300 متر مربعی در حال اجرا است و تعداد بسیار محدودی درخت تله قطع می شود. این درختان خیلی سریع در این منطقه رشد می کند و با بنیاد مسکن نیز به تازگی توافق شد که به جای این درختان قطع شده 3000 اصله درخت کاشته شود.

قطع 2000 درخت را تکذیب می کنم

اشرفی خاطرنشان کرد: من قطع 2000 درخت را تکذیب می کنم. باید به موضوعات به صورت تک بعدی نگاه نکرد. منطقه حفاظت شده برای ما بسیار مهم است اما جان انسان ها برای ما مهم تر است. من معتقد هستم که اگر این سیل بند در مناطق کشاورزی تاسیس می شد به مراتب طرح مطلوب تری بود اما این شرایط برای مدیران استانی مهیا شد.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در پایان گفت: مرجع قضایی نیز با در نظر گرفتن این موارد و اهمیت حفظ جان شهروندان برای بنیاد مسکن قرار منع تعقیب صادر کرد. 

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز