رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا:

احتمال ورود واکسن فایزر در کشور/ کشورهای منطقه همچون امارات خواستار واکسن کرونای ایرانی هستند/مردم برای تولید واکسن کرونای ایرانی مطالبه گر باشند/ احتمال واکسیناسیون عمومی واکسن کرونا در بهار۱۴۰۰

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۴:۴۹:۰۹
کد خبر: ۱۱۱۳۸۹۶
احتمال ورود واکسن فایزر در کشور/ کشورهای منطقه همچون امارات خواستار واکسن کرونای ایرانی هستند/مردم برای تولید واکسن کرونای ایرانی مطالبه گر باشند/ احتمال واکسیناسیون عمومی واکسن کرونا در بهار۱۴۰۰
مصطفی قانعی درباره برخی ادعاهایی مبنی‌بر تزریق دارونما گفت: در کشور هر اتفاقی با واکنش‌های متعدد همراه بوده و نکته مهم این است که ایران در زمینه واکسن‌سازی انسانی از سابقه درخشان برخوردار است.

به گزارش برنا؛ واکسن کرونا تولید داخل در روزهای اخیر به مرحله کارآزمایی بالینی رسید و از سوی دیگر هم اقداماتی در زمینه خریداری این واکسن از دیگر کشورهای جهان  در حال انجام است. مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره آخرین اقدامات در زمینه تولید داخلی واکسن و کیفیت آن واکنش نشان داد.

  برنا: آیا امکان تولید واکسن کرونا در کشور به شکل انبوه وجود دارد؟ چندی قبل محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی گفت که به دلیل نبود این دستگاه در کشور امکان تولید این واکسن به شکل انبوه وجود ندارد.

قانعی: تولید انبوه واکسن کرونا امکان‌پذیر است، طبیعتا در کشور با آغاز واکسیناسیون در بهار 1400 به شکل انبوه انجام می‌‎شود. البته به شرطی که تست‌‎های این واکسن پاسخش مثبت باشد.

   برنا: قبل‌‎تر مسئولان به این نکته اذعان کرده بودند که فرد در صورت عدم  ابتلا به کرونا می‌تواند این واکسن را تزریق کند. این در حالی است که برخی از افراد به کرونا مبتلا شده، اما آنتی بادی ندارند.

قانعی: افراد در صورت عدم ابتلا به کرونا این واکسن را تزریق می‌کنند. اولویت تزریق این واکسن با افرادی است که به این بیماری مبتلا نشده باشند. در این زمینه واکسیناسیون گسترده انجام نمی‌شود. البته همگان می‌توانند این واکسن را تزریق کنند. مبتلایان به کرونا هیچ محدودیتی در تزریق این واکسن ندارند. در این زمینه مطابق با پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی اقدامات انجام می‌شود.

  برنا: تزریق واکسن ایرانی کرونا نیازمند چه مجوزهایی است؟ برای مثال همین که سازمان غذا و دارو این واکسن را تایید کند کفایت می‌کند؟

قانعی: این واکسن نیز همچون دیگر واکسن‌ها در مسیر تولید قرار گرفته است و تفاوتی با دیگر واکسن‌های انسانی و حیوانی ندارد. این واکسن جریان پیچیده‌ای ندارد و جای نگرانی برای اخذ مجوزها نیست. سازمان غذا و دارو هم فعالیت‌ها را تحت نظارت قرار می دهد و خودش هم تحت نظارت است و این سازمان به شکل مستقل عمل نمی‌کند. در کشور ما واکسن‌سازی از پروتکل‌های ویژه تابعیت می‌کند. برای مثال هم اکنون واکسن سرطان دهانه رحم در کشور تولید شده و مشکل خاصی هم وجود ندارد.

•  برنا: برای ارتقای اعتماد عمومی در زمینه واکسن کرونا چه اقداماتی باید انجام داد؟ برای مثال برخی از افراد مدعی تزریق دارونما بجای واکسن کرونا در کارآزمایی انسانی هستند.

قانعی: ادعاهایی مبنی‌بر تزریق دارونما، عدم تزریق واکسن کرونا و ... به گوش می‌رسد. در کشور هر اتفاقی با واکنش‌های متعدد همراه است. نکته مهم این است که ایران در زمینه واکسن‌سازی انسانی از سابقه درخشان برخوردار است. در ماه‌های اخیر واکسن انسانی سرطان دهانه رحم در کشور تولید شده است. در حوزه ساخت واکسن دامی نیز سابقه ایران درخشان است. برای مثال در تولید خودرو مردم می‌توانند بگویند که ایران چه اقدامات انجام داده که مدعی است! در زمینه ساخت واکسن انسانی و حیوانی در دوزهای مختلف شرکت‌های متعدد در کشور فعال هستند. حمایت‌های متعدد از سوی معاونت علمی رییس جمهور و ستاد توسعه علوم و فناوری انجام شده است. در این شرایط مردم باید مطالبه‌گری کنند. ایران  در زمینه بیوتکنولوژی جزو 5 کشور برتر آسیا است. رتبه 12 جهان را کسب کرده است. هم اکنون در خاورمیانه رتبه نخست را دارد. در 5 سال آینده ایران قرار است سهم 3 درصد بازار جهان در زمینه زیست فن آوری را بدست آورد.  این نکات نقطه عطف ایران در زمینه واکسن‌سازی است. عدم اعتمادها به دلیل عدم آگاهی و عدم اشراف به مسئله بروز کرده است. ایران در زمینه واکسن‌سازی پیشرفته است و عدم اعتماد هم به‌دلایل مختلف بروز کرده است.

•  برنا: کدام یک از کشورها برای تهیه واکسن کرونا مناسب هستند؟

قانعی: در کشور یکی از مدل‌های تهیه واکسن از روش واکسن فایزر استفاده می‌شود. 150 هزار دوز واکسن از طریق سازمان‌های مردم نهاد و صلیب سرخ به کشور وارد می‌شود. احتمال ورود واکسن فایزر در کشور وجود دارد. همچنین مانعی برای واردات واکسن چینی، هندی، آمریکایی و ...  در کشور وجود ندارد. اولویت با تولید واکسن داخلی است، چون می‌توان با نگهداری ارز و توسعه شرکت‌های دانش بنیان پرداخت، اما بدون شک واردات انجام می‌شود. شاید از شرکت فایزر هم واردات انجام شود، اما فن‌آوری ساخت واکسن کرونا در کشور مطابق با الگوی ساخت این واکسن وجود دارد. کشورهای منطقه همچون امارات خواستار واکسن کرونای ایرانی هستند. هم‌اکنون دیگر کشورها تقاضای خریداری واکسن کرونای ایرانی را دارند. بر این اساس باید به دانشمندان و نخبه‌های ایرانی اعتماد کرد و منعی برای واردات واکسن وجود ندارد.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز