مدیر مرکز مشاوره اندیشه مهر:

اقدام معاونت جوانان در آموزش به مشاوران مراکز، عالی است/جوانان تصور درستی از مراجعه به مشاور ندارند/مشکلات جنسی فقط توجیه برای طلاق است

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۰۵:۴۰:۳۲
کد خبر: ۱۱۱۳۹۶۴
اقدام معاونت جوانان در آموزش به مشاوران مراکز، عالی است/جوانان تصور درستی از مراجعه به مشاور ندارند/مشکلات جنسی فقط توجیه برای طلاق است
ربابه نوری گفت: دعوت به همکاری از مشاوران و ارائه آموزش به آنها یکی از نقاط قوت معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان محسوب می‌شود.

به گزارش برنا؛ چند روز گذشته آماری از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که نشان می‌داد در سه ماهه بهار سال جاری ۲۱۹۸ طلاق به ثبت رسیده که طول مدت ازدواج این طلاق‌ها کمتر از یک سال بوده است حال سوال اینجاست که چرا برخی زوج‌های جوان نمی‌توانند زندگی مشترک را تحمل کنند و به طلاق روی می‌آورند؟ چرا طول مدت زمان زندگی مشترک کاهش پیدا کرده است؟ علت اصلی طلاق چیست؟

ربابه نوری، دکترای روان شناسی بالینی، هیأت علمی و استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی و مدیر مرکز مشاوره اندیشه مهر در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به علت کوتاه شدن عمر زندگی مشترک بین جوانان گفت: برای اینکه بدانیم چرا طلاق در مدت کوتاهی از زندگی اتفاق می‌افتد، بهتر است به فرآیند ازدواج و اینکه چگونه یک رابطه به ازدواج ختم شده نگاه کنیم پس از آنجایی که ازدواج‌ها به درستی انجام نمی‌شوند، طبیعی‌ست طول مدت آنها هم کاهش پیدا کرده و افراد رابطه‌هایی را شروع می‌کنند که کوتاه مدت است چون به یکدیگر فرصت نمی‌دهند تا به درستی یکدیگر را بشناسند.

او افزود: در بسیاری از مواقع دخترها و پسرها با یکدیگر آشنا می‌شوند و قول و قرارهایی بین خودشان می‌گذارند که مهریه چقدر باشد؟ تاریخ ازدواج کی باشد؟ چقدر شیربها تعیین کنند و... اما این درحالیست که نمی‌دانند درست یا غلط، در فرآیند ازدواج بسیاری از این موارد توسط خانواده‌ها تعیین می‌شود بنابراین پس از نبود آشنایی کافی و عدم اطلاع از ماهیت رابطه، ورود خانواده‌ها سرمنشا به وجود آمدن اختلافات بوده و از آنجایی که رفع آن پیچیده است از پس حل کردن آن بر نمی‌آیند.

نوری تصریح کرد: سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مرحله برای دختر و پسر زیر یک سقف رفتن است و درحالی که آنها فکر می‌کنند همدیگر را می‌شناسند، پس از زندگی کردن زیر یک سقف متوجه می‌شوند که اتفاقا اصلا یکدیگر را نمی‌شناسند و وقتی این پیچیدگی‌ها در زندگی به وجود می‌آید به جای اینکه از یک متخصص کمک بگیرند براساس آنچه می‌دانند و نمی‌دانند پیش می‌روند و با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد.

هیأت علمی و استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: بنابراین به طور کلی فرایند آشنایی در ایران اصلا درست نیست و معمولا به یک نتیجه مثبت منتهی نمی‌شود، ورود خانواده‌ها به موضوع و شکل سنتی گرفتن مراسم ازدواج و مهم تر از همه زیر یک سقف رفتن از دلایل عمده بروز مشکلات بین دخترها و پسرهاست که می‌تواند منجر به طلاق شود.

او با اشاره به تاثیر مشکلات جنسی در طلاق گفت: وقتی زوجین در زندگی به مشکل ارتباطی برمی‌خورند، مشکلات جنسی و زناشویی هم برای آنها ایجاد می‌شود که ریشه آن دلخوری، آزردگی خاطر و ناراحتی‌است و اگر به گذشته رابطه آنها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که رابطه آنها خوب نیست تا رابطه جنسی خوبی هم ندارند اما در بسیاری از مواقع افراد برای توجیه طلاق خود، مشکلات جنسی را مطرح می‌کنند که برای مردم و دیگران قابل توجیه است وگرنه مشکل در جاهای دیگری است.

این مشاور و روانشناس ضمن انتقاد از تصور جوانان نسبت به مشاوران و روانشناسان گفت: خوشبختانه میزان مراجعه به روانشناس و مشاوره نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و در این میان افراد تحصیلکرده و کسانی که سطح فکری بالاتری دارند و می‌خواهند زندگی خود را اصولی شروع کنند، بیشتر مراجعه می‌کنند اما متاسفانه تصور آنها از مشاوره درست نیست و فکر می‌کنند دو یا چندتا تست می‌دهند تا ببیند به درد هم می‌خورند یا خیر درحالی که بحث ما این پیچیدگی‌هایی است که وجود دارد و افراد باید آن را اصلاح کنند اما فقط یک یا دوجلسه می‌آیند تا تایید شوند یا چند تست از آنها گرفته شود.

نوری بیان کرد: یکی از مشکلاتی که با جوانان داریم این است وارد یک رابطه نادرست شدند که تمام شده اما تا از مدت زمان رابطه قبلی نگذشته سریعا وارد رابطه جدید می‌شوند و وقتی مشاور پیشنهاد می‌کند بین رابطه تمام شده و شروع رابطه جدید فاصله بیندازد، گوش نمی‌دهند و هم خودشان و هم طرف مقابلشان را اذیت می‌کنند.

این مدیر مرکز مشاوره ضمن تاکید بر اهمیت مراجعه به روانشناس گفت: حین و بعد از ازدواج به خصوص سال اول زندگی بسیار شیرین اما سخت است بنابراین زوجین باید بلد باشند چگونه با یکدیگر رفتار کنند که این بلد بودن نیاز به مراجعه به روانشناس و مشاور دارد.

او با اشاره به اقدامات وزارت ورزش و جوانان درحوزه آموزش مدیران مراکز مشاوره بیان کرد: آموزش روانشناسان و مشاوران یک ضرورت است و افرادی که در یک حوزه تخصصی مانند ازدواج کار می‌کنند باید به صورت مداوم آموزش بگیرند تا با متدهای روز آشنا شوند در این میان وزارت ورزش و جوانان بسیار عالی کار کرده  و دعوت به همکاری از مشاوران و ارائه آموزش به آنها یکی از نقاط قوت معاونت جوانان در این وزارتخانه محسوب می‌شود.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز