سخنگوی ستاد مقابله با کرونا :

قیمت واکسن کرونا زیر ۱۰ دلار است/ محدودیت ها تا پایان سال ادامه دارد/ هر فردی با واکسن مخالف است تزریق نکند/امیدواریم تا فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ واکسن را وارد کنیم

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۰:۳۸:۱۹
کد خبر: ۱۱۱۴۲۳۵
قیمت واکسن کرونا زیر ۱۰ دلار است/ محدودیت ها تا پایان سال ادامه دارد/ هر فردی با واکسن مخالف است تزریق نکند/امیدواریم تا فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ واکسن را وارد کنیم
علیرضا رئیسی در خصوص قیمت واکسن کرونا گفت: واکسن کرونا زیر 10 دلار قیمت خواهد داشت. امید است قبل از سال 1400 بتوان تعداد واکسن را وارد کرد و بر اساس اولویت ها تزریق انجام می شود.

به گزارش برنا؛ نشست خبری علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا و معاون وزیر بهداشت و درمان صبح امروز 14 دی به صورت مجازی برگزار شد.

کاهش مرگ و میرهای کرونایی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در ابتدای این نشست با تشکر از مردم به دلیل رعایت پروتکل ها گفت: این اقدام تغییر سبک زندگی به دنبال داشته است. این اقدام باعث افزایش سلامت مردم شده و ورودی بیمارستان ها به یک چهارم و مرگ و میرها به یک سوم برسد.

تجمعات عامل اصلی تکثیر بیماری

او افزود: باید به تجربیات گذشته برگردیم چون در اردبیهشت سالجاری به دلیل سهل انگار شاهد خیزش دوباره بیماری بودیم. هم اکنون زدن ماسک اجباری شده و رعایت مردم و کاهش تجمعات در زیر یک سقف و اماکن که تهویه مناسب ندارد تاثیر به سزای در کاهش بیماری دارد زیرا تجمعات عامل اصلی تکثیر بیماری است.

شروع خیز سوم ویروس در مازندران

رئیسی ادامه داد: هم اکنون 43 شهر نارنجی در کشور داریم که اغلب برای استان مازندان هستند در عین حال خیز سوم ویروس در مازندران آغاز شده است. به محض ساده انگاری بیماری خیز دوباره خواهد داشت و مرگ و میرها نیز افزایش پیدا می کند.

او با بیان اینکه چندین نگرانی در خصوص خیز دوباره بیماری وجود دارد ابراز کرد: به دلیل سرمای هوا و بسته شدن در و پنجره و نبود تهویه های مناسب می تواند نگران کننده باشد.

مخالفات واکسن کرونا را تزریق نکنند

این مقام مسئول درباره اظهارت ضد واکسن گفت: این اظهارات ضد علم و فن آوری است. در کشور ما کتاب مرجع پزشکی نیز به آتش کشیده شده است. در زمان امیر کبیر افراد متعدد در برابر واکسن ابله مقابله کرده اند. البته این مقوله فقط به ایران مختص نیست. در آمریکا هم برخی از گروه ها با تزریق واکسن مخالف هستند.

به گفته او برخی بر این باورند که به این واکسن اطمینان ندارد. برخی دیگر هم کاملا با تزریق واکسن مخالف هستند. این اظهارات در برنامه ریزی وازت بهداشت تاثیر ندارد. هر فردی با واکسن مخالف است تزریق نکند چون تزریق این واکسن اجباری نیست و اولویت تزریق واکسن برای افراد پر خطر است.

او درباره خرید واکسن بیان کرد: اقدامات متعدد در این باره انجام شده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس واکسن های آزمایشی را تزریق کرده اند که کشور ما این مقوله را نپذیرفته است.

ثبت نام در کوواکس  برای تهیه واکسن کرونا

رئیسی افزود: صندوق کوواکس با عضویت 70 کشور واکسن های معتبر را تهیه و توزیع عادلانه دارند. کشورها طبقه بندی شده اند. هر واکسنی که از کوواکس خریداری شود 2/19 درصد قیمت دارد. در برخی مواقع این واکسن های با سوبسیت و در برخی مواقع هم با قیمت گزاف هستند. در کشور ما قیمتش مطرح نیست بلکه کیفیت از اهمیت بالای برخوردار است. واکسن زیر 10 دلار قیمت خواهد داشت. امید است قبل از سال 1400 بتوان تعداد واکسن را وارد کرد و بر اساس اولویت ها تزریق انجام می شود.

هدف از اعمال محدودیت ها کاهش دورهمی ها بود

معاون وزیر بهداشت درباره ادامه روند محدودیت ها گفت: در دوران محدودیت ها باید قدردان کسبه باشیم. نباید زحمایت این افراد فراموش کنیم. بسیاری از مشاغل 9 ماهه که تعطیل است. هر گونه محدودیت تا زمانی ادامه داد که موثر باشد. با توجه به سرد بودن هوا در و پنجره بسته است و میزان انتشار بیماری افزایش پیدا می کند. این محدودیت در کاهش دورهمی های خانوادگی موثر است. قبل تر محدودیت در شهر های قرمز و نارنجی بود اما هم اکنون در کل کشور این محدودیت ها اعمال می شود.

محدودیت ها تا پایان سال ادامه دارد

او در خصوص ادامه محدودیت ها بیان کرد: محدودیت ها تا پایان امسال ادامه دارد.

نحوه برگزاری آزمون‌ها

رئیسی درباره نحوه برگزاری آزمون دانش آموزان اظهار کرد: برگزاری آزمون ها به ستاد استانی مقابله با کرونای هر استان واگذار شد. در این اقدام آزمون های نهایی به شکل حضوری با رعایت پروتکل ها انجام می شود. ما به دانشگاه ها هم اجازه برگزاری حضوری امتحان ها نمی دهیم. ستاد استانی تصمیم گیری می کند. آزمون حضوری با شیوع نامه ها برای امتحان های نهایی مانعی ندارد.

اولویت بندی واکسن کرونا چگونه است؟

به گفته معاون وزیر بهداشت اولویت بندی واکسن کرونا در زمینه کمیته اخلاق و فنی انجام شده  و در ستاد مصوب می شود. در تمامی دنیا بر اساس اولویت بندها واکسیناسیون انجام می شود. افراد در معرض آسیب شامل کادر مراکز درمانی، سالمندان در خانه سالمندان، مبتلایا به بیماری زمینه ای ، صعب العلاج و ... می شود.  واکسن باید به شکل شفاف در اختیار همگان قرار گیرد. سیستم توزیع واکسن مشخص است که در هفته آینده در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.

چه تعداد افرادی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند؟

او ادامه داد: تفکر ایمنی جمعی را اخلاقی نمی دانیم و تایید نمی کنیم، چون در این ابتلا تعداد قابل توجهی از هم وطنان فوت می کنند. اولویت تزریق واکسن کرونا با جمعیت سالمندان بالای 60 سال حدود، 8 میلیون نفر هستند. کادر درمان و گروه های پرخطر یک میلیون نفر هستند. افراد در مشاغل پرریسک همچون افراد فعال در زمینه تغسیل جزو اولویت ها هستند. بیماران شیمیایی، جانبازان تنفسی و دیگر جانبازان  نیز 2 میلیون هستند.

رئیسی افزود: زندان ها و اماکن پر ریسک هم در اولویت هستند. 21 میلیون نفر در کشور باید واکسن بزنند. چون دو دوز واکسن برای هر فرد باید تزریق کنیم باید 42 دوز واکسن وارد کنیم. هم اکنون فرمول و نرم افزار تزریق واکسن مشخص است. بر اساس بررسی های انجام شده میزان واکسن برای هر فرد و استان مشخص است.

این مقام مسئول تاکید کرد: امید است واکسن نو ترکیب در انستیتو رازی در چند هفته آینده مجوز بگیرند. واکسن های نوترکیب را می توان سریع تکثیر کرد. هدف از تولید این واکسن اطمینان از ایمن بودن آن است. بر اساس ارزیابی های انجام شده باید عوارض این واکسن بررسی شود، بر اساس گزارشات انجام شده سه نفری که اولین داوطلبان کارآزمایی انسانی واکسن ایرانی کرونا بودند عارضه‌ای نداشتند و 14 روز بعد دوز دیگر تزریق می شود  و 28 روز بعد تاثیر واکسن بررسی می شود.

تعداد دیگر از داوطلبان واکسن ایرانی در روزهای آینده تزریق را انجام می دهند

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در روزهای آینده هم تعداد دیگر از داوطلبان این واکسن را تزریق می کنند. باید فازهای بعدی طی شود. در فازهای بعدی نیز چند صد نفر باید تزریق کنند در فاز سه چندین هزار نفر باید تحت تزریق قرار گیرند تا بتوان به شکل انبوه واکسیناسیون را انجام داد.

رئیسی ادامه داد: تولید واکسن، فازهای زمان بر دارد. برخی از کشورها تولید کننده واکسن فاز یک و دو یا دو و سه را با یکدیگر مختلف کرده اند. فاز مراقبت در واکسن کرونا وجود دارد. بعد از تزریق این واکسن باید دو تا سه سال آینده بررسی شود، اما هم اکنون این فاز بررسی نمی شود. در اواخر بهار این واکسن به مرحله تولید می رسد.

افزایش جهش یافتگی ویروس انگلیسی

او درباره ویروس انگلیسی گفت: ویروس انگلیسی در قسمتی جهش یافته که چسبندگی به سلول آن افزایش یافته است. شانس سرایت ویروس 70 درصد افزایش یافته و باعث انتشار بیماری می شود.

فصل چیدن مرکبات مازندران را گرفتار کرونا کرد

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: در اردیبهشت روند بیماری  نزولی  بود و در استان مازندان و هرمزگان پیک سوم نداشتیم. تنها استانی که پیک سوم را نداشت هرمزگان بود. هرچند در مازندران هم اکنون فصل چیدن پرتقال، کیوی و ... است. کارگران فصلی در وانت ها 10 نفر سوار می شوند و به چیدن پرتقال و کیوی می پردازند. این مقوله باعث افزایش مبتلایان در روستاهای مازندران شده است. بی شک هر پیکی با دورهمی ها همراه است.

رئیسی ادامه داد: یک شرکت تولید کننده محصولات سلولوزی کلاس آموزشی برگزار کرده که در بین 25 نفر 14 نفر به کرونا مبتلا شده اند.

به گفته او محدودیت های شبانه لطمه ای برای اقتصاد ندارد. عدم رعایت این موضوع باعث می شود تا بیماری شعله ور شود.

این مقام مسئول افزود: بنده مقوله پزشک خانواده را در ابتلای استان مازندران به کرونا موثر نمی دانم.

نیروهای شرکتی باید تغییر وضعیت دهند

او درباره نیروهای شرکتی گفت: مجوزهای استخدامی مناسب اخذ شده است. 30 هزار مجوز اخذ شده و امیدواریم نیروهای با تجربه جذب شوند و مشکلات برطرف شود. نیروهای شرکتی در کرونا زحمت کشیده و باید تغییر وضعیت دهند.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز