رییس سازمان غذا و دارو :

بیشترین مراجعه ها به ناصرخسرو برای ترک اعتیاد و سقط جنین است/ اخبار واکسن را تنها از زبان وزیر بهداشت بشنوید/ زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشته است/ هر گونه تعلق واکسن به مجلس نیازمند بررسی معاونت بهداشت

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۰۹:۳۰:۳۵
کد خبر: ۱۱۱۴۸۶۷
بیشترین مراجعه ها به ناصرخسرو برای  ترک اعتیاد و سقط جنین است/ اخبار واکسن را تنها از زبان وزیر بهداشت بشنوید/ زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشته است/ هر گونه تعلق واکسن به مجلس نیازمند بررسی معاونت بهداشت
نشست خبری محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر بهداشت برگزار شد.

به گزارش برنا؛ نشست خبری محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو صبح امروز  15 دی ماه به صورت مجازی برگزار شد.

همه داروهای مطرح شده کرونا در کمتر از دو ماه تولید داخل می شود

او در ابتدای این نشست گفت: سازمان غذا و دارو همواره سعی کرده در راستای ایجاد کیفیت و کمیت اقدامات لازم را داشته باشد. میزان واردات دارو در سال 97 به میزان 30 درصد بود که این مقدار در سال 98، 22درصد و امروز به 18 درصد کاهش یافته است. هر دارویی در زمینه کرونا مطرح می شود در کمتر از دو ماه در کشور تولید خواهد شد.

شانه ساز افزود: در حوزه غذا هم زمان صدور مجوز پروانه به کمتر از 24 ساعت تقلیل یافته است. امروزه با همکاری و همفکری این مقوله محقق شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در شروع کرونا به صورت روزانه 15 هزار ماسک تولید کردیم که امروز به  تولید 32 هزار  ماسک در روز رسیده است.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: امروزه به تولید ونتیلاتور هم در کشور دست یافته ایم. کیفیت محصولات در کشور اهمیت زیادی برای ما دارد. از سوی دیگر حدود دو میلیون عدد انسولین در هفته گذشته وارد بازار  شده است. تمامی موارد و نگرانی ها در زمینه انسولین کاهش پیدا کرده چون در فاز اول بر اساس کد ملی انسولین به بیماران ارائه می شود و در این روند، زمینه خروج این اقلام از کشور جلوگیری می شود.

شانه ساز در خصوص آخرین وضعیت تولید واکسن گفت: باید اخبار در زمینه واکسن کرونا از زبان وزیر بهداشت  و درمان شنیده شود.

او ابراز امیدواری کرد تا با تامین ارز کمبودهای تجهیزات پزشکی کاسته شود.

باید بیشترین اعتماد را به واکسن های کرونای تولید داخل داشت

معاون وزیر بهداشت گفت: در وزارت بهداشت قرار بر این است که آخرین اخبار را فقط وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا مطرح شود اما در زمینه واکسن سایر کشورها اقداماتی در زمینه تامین ارز  و مذاکرات دیپلماسی انجام شده است.

او تصریح کرد: مسئولیت این اقدام با وزارت بهداشت است. هنوز فازهای نهایی در بیشتر شرکت های تولید کننده انجام نشده و تاییدیه های استاندارد در جهان صادر نشده است. سازمان غذا ودارو فعالیت های خود را انجام می دهد از این رو بیشترین اعتماد باید به واکسن های کرونای تولید داخل باشد.

شانه ساز درباره داروی سلسپت افزود: این دارو در کشور تولید می شود. برخی از پزشکان بر روی یک برند خاص تاکید دارند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: یک شرکت خارجی در این زمینه قول داده بود که در کشور به تولیدش می پردازد اما با وجود ارزبری هیچ تولیدی وجود ندارد. سلسپت دارویی است که نیازش در کشور فراوان نیست، اما با حل مشکلات ارزی می توان از این دارو را تامین کرد.

زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشته است

این مقام مسئول درباره واردات واکسن آنفلوآنزا گفت: ما 14 میلیون دوز واردات واکسن آنفلوآنزا درخواست داشتیم که فقط دو میلیون واکسن تامین شد و گروه های مورد نظر دریافت کردند. مابقی واکسن ها را به دلیل کارشکنی ها نتوانستیم تامین کنیم. قرار شده بود یونیسف 800 هزار واکسن تا اول دی تامین کند اما این مسئله محقق نشده است.

او تاکید کرد: البته از کره جنوبی این واکسن در حال ورود به ایران است اما زمان طلایی تزریق آن گذشته است و در این بازه زمانی قابل استفاده نیست. درضمن به دلیل زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی میزان ابتلا به آنفلوآنزا در کشور کاهش یافته است.

داروها در سامانه تیتک بررسی شود

او ادامه داد: برچسب گذاری بر روی دارو صورت گرفته و در سامانه تیتک قابل بررسی است که با این اقدام از بروز قاچاق جلوگیری می شود. این مقوله یک اتفاق مهم است. از مردم می خواهیم کد شناسه یکتا یا تیتک را وارد و به این شکل دارو را مصرف کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: با کمال بی رحمی در دوران تحریم با کشور ما رفتار می شود. این در حالی است که با ژست های بشر دوستانه از عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی گفته می شود. به رغم این مسئله داروهای مورد نیاز جمعیت خاص با مشکلات بسیار تامین می شود.

شانه ساز افزود: ظرفیت های تولیدی در کشور افزایش یافته است. چین و هند بزرگ ترین شرکت های تولید کننده دارو در کشور هستند. ما برای انتقال ارز مشکلات فراوان داریم. برخی شرکت ها از همکاری با ایران می ترسند.

او درباره آخرین وضعیت تامین دارو برای بیماران نادر گفت: تعداد این بیماران اندک است. داروی این افراد گران است. تامین کننده این داروها محدود و تیراژ تولید اندک و قیمتشان هم گران است. این داروها در کشور شرکت های دانش بنیان تولید کرده اند اما برخی از دارو از طریق آمریکا  و شرکت های صهیونیستی هستند که با زحمات فراوان داروها را تامین می کنیم.

کمک به تولید داروهای کمیاب از سوی شرکت های دانش بنیان

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: تمامی داروها در ایام کرونا در داخل ساخته شده است. شرکت های داروسازی ایران معتبر هستند. در حوزه داور و تجهیزات مشکلات خاصی در کشور وجود ندارد. برای داروهای کمیاب هم فراخوان دادیم تا از شرکت های دانش بنیان برای تولید این داروها کمک گرفته شود.

او افزود: هم اکنون دو و نیم میلیون دلار برای تامین دارو وجود دارد که این محدودیت ارز باعث شده تا داروی دیگری به فهرست داروها برای واردات اضافه نشود.

شانه ساز درباره سهمیه مجلس برای تامین واکسن آنفلوآنزا گفت: بسیاری از مراکز درمانی واکسن دریافت می کنند. هشت هزار نفر در مجلس فعالیت می کنند و برای آن ها هزار و500 واکسن با بررسی همکاران در معاونت بهداشت در نظر گرفته شده است. گروه های اولویت دار از سوی وزیر برای تامین واکسن کرونا هم اعلام شده اند. نمی توان افراد را به دلیل فعالیت در مجلس از واکسن کرونا محروم کرد بلکه هرگونه تحویل هم با تایید معاونت بهداشت است.

 باید رویه توزیع متادون را تغییر داد

 او درباره آخرین وضعیت داروی متادون درمانی گفت: متادون نوع درمان معتاد را تغییر می کند. تاثیرات متادون همچون مواد مخدر است. معتاد باید درمان شود و در طول عمر نباید به او متادون داد. شاید متادون درمانی در مرحله ای برد داشت اما هم اکنون تاثیرگذار نیست.

شانه ساز تصریح کرد: باید رویه توزیع متادون را تغییر داد. مراکز ترک فعالیتشان را ادامه می دهند. اگر فرد معتادی نتوانست به کلینیک مراجعه کند باید به دارو دسترسی داشته باشد. تعدادی داروخانه متنخب در سطح کشور شناسایی می شود که بتواند داروها را توزیع کنند. ما تاکنون اطلاعات و آمار دقیق درباره روند توزیع متادون نداشتیم. در این اقدام خانواده های این افراد می توانند انتخاب گر باشند.

دپو 100 میلیون ماسک در کشور

رییس سازمان غذا ودارو گفت: هم اکنون صد میلیون ماسک در کشور دپو کردیم. این ماسک ها و ضدعفونی کنندگان مهمترین عامل پیشگیری از بیماری هستند. در این برخوردها نگرانی خاصی نباید ایجاد شود و امکان صادرات ماسک در کشور  و آیین نامه ها هم فراهم شده است. زمینه صادرات ونتیلاتور، ماسک و .. از کشور وجود دارد. تاکنون شرکت های داخلی  4 هزار ونتیلاتور وزارت بهداشت را تولید و ظرفیت صادرات هم وجود دارد.

او با اشاره به شرایط تحریم افزود: در حوزه تحریم ها سمت و سوی اتکا به تولید داخل افزایش یافته است. این زیر ساخت بعد از انقلاب بروز کرده است. ما 4 و نیم برابر ظرفیت کشور امکان تولید دارو داریم.

مانع واردات داروهای مشابه تولید داخل می شویم

شانه ساز با اشاره به اینکه از سال 97 با توجه به کاهش تکیه بر واردات در کشور 30 درصد بازار در اختیار خارج قرار گرفته است، تصریح کرد: بسیاری از داروها تولید داخل می شود و از واردات  مشابه خارجی آن جلوگیری خواهد شد.  65 درصد تولید مواد اولیه دارو نیز در کشور تامین می شود. انگیزه شرکت های داروسازی در تحریم ها بروز کرده است.

پیگیری قضایی فروشندگان دارو در فضای مجازی

این مقام مسئول درباره تامین داروی کرونا گفت: در ابتدای شیوع کرونا هیچ فردی فکر نمی‌کرد که ما این داروها را  در داخل تولید کنیم. در حالی که در حال حاضر قادر به صادرات این داروها هستیم. یک یا دو صد دارو برای بیماران خاص توجیهی برای تولیدات در داخل ندارد و واردات انجام می شود و این به معنای عدم توانایی داخل در تولید دارو نیست.

او در پاسخ به خبرنگار برنا در زمینه تامین داروهای جدید برای درمان کرونا گفت: هر داروی جدید و همکاران ما در وزارت بهداشت اثربخشی را تاکید کنند و مورد بررسی قرار بگیرد در روند درمان قرار می گیرد. برخی از این تبلیغات افکار تجاری را دنبال می‌کنند.

 شانه ساز در پاسخ به سوال دیگر برنا درباره تبلیغات و فروش دارو در فضای مجازی گفت: تبلیغات در فضای مجازی محدود است. دارو از حساسیت برخوردار است و هر فردی که دارو را اخذ می کند باید اطلاعات را به داروساز ارائه دهد و حتی در صورت رویت بیمار مشاهده شود. دنیا در فروش اینترنتی دارو  دست به عصا حرکت می کند. در زمینه آرایشی و بهداشتی ، مکمل و ... هم محدودیت وجود دارد. باید فرآینده آن در نقل و انتقال مدنظر قرار بگیرد و از سوی رسانه های رسمی و فضای مجازی به این مقوله توجه شود. البته  برخوردها از لحاظ قضایی پیگیری می شود.

میزان تخصیص ارز به دارو اندک است

معاون وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه در دنیا تمامی کشورها ضوابط اختصاصی را برای ثبت داروهای جدید را مدنظر قرار داده اند، گفت: ضابطه جدید برای واردات واکسن وجود دارد که برای مصارف فوریتی آماده شده است. برای واردات دارو توانایی داریم و می توانیم ریجستر انجام دهیم.

او درباره ارز ناکافی  در زمینه تامین دارو گفت: میزان تخصیص ارز به دارو اندک است. در بسیاری از کشورها ایران ارز دارد اما نمی توانیم برای تامین دارو هزینه کنیم. هم اکنون مشکل خاصی در تامین دارو نداریم اما کمبود ارز مردم را آزار می دهد. ارز 4 هزار و 200 تومانی برای دارو تخصیص پیدا می کند.

شانه ساز درباره ایجاد آمار نامه در زمینه دارو تاکید کرد: توزیع کننده، تولیدکننده و واردکننده باید اقدامات را در تیتک وارد کنند. در آمار نامه مقدماتی و آزمایشی باگ‌ها مشخص شده است و از طرق مختلف می تواند به آمار دست یافت.

معاون وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت دارو برای بیماران سرطانی گفت: 3 کارخانه در کشور داروهای ضدسرطان  را تولید می کنند. ماده اولیه  و خط تولید داروی خاص و پرسنل فعال در این شرکت ها پیشرفته هستند. تمامی این ملاحظات سرعت رشد تولید داروها را افزایش داده و اقدامات قابل دفاع است.

بنده  و خانواده ام داروی ایرانی مصرف می کنیم

او درباره کیفیت داروهای داخلی افزود: بر اساس قانون نباید دارو و اقلام مشابه داخل وارد شود. برخی از اقلام داخلی توانایی اثبات خود را نداشته و به همین دلیل وارد می کنیم. بنده  و خانواده ام داروی ایرانی مصرف می کنیم.  از همکاران پزشک می خواهیم که داروهای عوارض دار را در سایت سازمان غذا و دارو اعلام کنند ما نمی خواهیم کیفیت را فدای قیمت کنیم.

 شانه ساز درباره افزایش قیمت داروهای وارداتی گفت: برخی از داروها مشابه داخلی دارند و نیازی به اختصاص ارز نیمایی به این اقلام وجود ندارد.

به گفته او مراجعه به ناصر خسرو نسبت به 10 سال پیش کاهش یافته است. اغلب  افراد برای تامین داروهای ترک اعتیاد و سقط جنین به این بازار مراجعه می کنند این در حالی است که امکان دریافت این داروها در مراکز درمانی وجود دارد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز