شهردار منطقه ۶ تهران خبر داد:

رشد جمعیت در حریم تهران دو برابر محدوده شهر است/ سرنوشت لایحه مدیریت یکپارچه شهری پس از ۱۵ سال/ با تغییر نام لوایح نمی‌توان مدیریت شهرها را سامان داد

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۰۹:۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۱۱۴۸۷۹
رشد جمعیت در حریم تهران دو برابر محدوده شهر است/ سرنوشت لایحه مدیریت یکپارچه شهری پس از ۱۵ سال/ با تغییر نام لوایح نمی‌توان مدیریت شهرها را سامان داد
شهردار منطقه 6 تهران با بیان اینکه در حال حاضر رشد جمعیت در حریم شهر تهران دو برابر محدوده شهر تهران است، گفت: موضوع مدیریت بحران در شهر تهران جدی‌تر است. در حالی که مساحت دو استان تهران و البرز کمتر از یک درصد سرزمین است اما بیش از 25 درصد جمعیت کشور در مجموع این دو استان زندگی می‌کنند که خود این آمار یک بحران محسوب می‌شود.

به گزارش برنا؛ تورج فرهادی، شهردار منطقه 6 تهران در محل سالن کنفرانس ستاد مدیریت بحران که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان غربی و مدیران سازمان های تخصصی این منطقه برگزار شد، با تسلیت سالگرد شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: اگر سیره رفتاری و مدیریتی سردار سلیمانی برای همه مسئولان سرمشق باشد، در مسیر مواجهه با مشکلات و حل آنها موفق‌تر عمل خواهیم کرد. سردار سلیمانی همیشه در همه میدان‌ها حضور حداکثری داشت و هر کاری را که دنبال می‌کرد تا زمانی که به سرانجام نمی‌رسید، دست برنمی‌داشت.

او با بیان خاطره‌‍ای از سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: در محدوده منطقه 14 تهران که محل دفتر سردار در این محدوده بود، بلواری به نام هجرت قرار دارد. سردار سلیمانی یک شب که برای نماز به مسجد واقع در این بلوار رفته بودند، برخی اهالی محل گلایه خود درباره روشنایی ناکافی بلوار هجرت را به ایشان منتقل کرده بودند. سردار هم درخواست مردم را به اداره برق انتقال داده و اداره برق هم با شهرداری وارد صحبت شد. ما با سردار تماس گرفتیم و مشکلاتی که در زمینه اعتباری داشتیم را با ایشان درمیان گذاشتیم و گفتیم که در حال حاضر اعتبار 200 میلیونی که برای بهبود روشنایی بلوار هجرت لازم است را موجود نداریم و اداره برق هم همین را عنوان کرده بودند.

فرهادی افزود: سردار وقتی دیدند که شهرداری و اداره برق دارای مشکلات مالی برای پاسخگویی به درخواست بحق مردم هستند،  در یک تماس تماس تلفنی گفتند که این اعتبار را فراهم می‌کنند. ما هم مراتب تشکر و عذرخواهی‌مان را از اینکه ایشان به عنوان فرمانده سپاه قدس با آن جایگاه و مأموریت‌های خاص درگیر این موضوع محلی شده‌اند ابراز کردیم. سردار سلیمانی در پاسخ گفتند که الآن کار من همین است، این اصل کار من است و باید کامل انجام دهم. با اینکه کارشان اصلا این نبود ولی بالاخره از کاری که درخواست مردم بود، با بی‌اعتنایی عبور نکردند.

شهردار منطقه 6 تهران در جمع‌بندی درس‌های این رفتار و منش سردار سلیمانی، خاطرنشان کرد: این روحیه شهید سلیمانی، الگوی  مهمی برای همه کسانی است که قصد خدمت به مردم دارند. چراکه بر اساس این روحیه، تمام نیازهای مردم و کشور در هر شرایطی باید برای مسئولین و کسانی که در جریان نیازها و خواسته‌های مردم قرار می‌گیرند آنی و فوری و مهم است و در اسرع وقت باید مورد اعتنا و انجام قرار گیرد.

تورج فرهادی در ادامه با اشاره به اینکه  موضوع بحران یکی از موضوعات جدی کشور ماست، گفت: موضوع مدیریت بحران در شهر تهران جدی‌تر است. در حالی که مساحت دو استان تهران و البرز کمتر از یک درصد سرزمین است اما بیش از 25 درصد جمعیت کشور در مجموع این دو استان زندگی می‌کنند؛ این آمار خیلی سنگینی است و خود همین آمار یک بحران است. این همه تراکم هم ناشی از نداشتن آمایش سرزمینی و پدیده مهاجرت هموطنان از همه استان‌ها به سمت تهران و البرز است که ردپای مسائل و شرایط اقتصادی را می‌توان در این موضوع دید.

او با بیان اینکه در حال حاضر رشد جمعیت در حریم شهر تهران دو برابر محدوده شهر تهران است، افزود: بخش قابل توجهی از هموطنانی که از استان‌های مختلف به سمت تهران و البرز مهاجرت می‌کنند از اقشار آسیب‌پذیر بوده و سعی می‌کنند در فضاهایی قرار گیرند که بتوانند مسکن ارزان‌قیمت فراهم کنند لذا مامن و پنگاهی که برمی‌گزینند مامن مستحکم و پایداری هم نیست.

شهردار منطقه 6 تهران ادامه داد: همین تمرکز و آمار و تعداد جمعیت و حتی همین گردش مالی که شاید به دلیل حضور و تمرکز این همه جمعیت و تمرکز این همه مراکز سیاسی و اداری و اقتصادی در تهران انجام می‌شود به لحاظ پدافند غیرعامل کاملا غیراصولی است. بنابراین همین الآن در دل بحران قرار داریم و به تبع مسائل اقتصادی، شاهد رشد معضلات و آسیب‌های اجتماعی هم هستیم و مهم‌تر از برنامه ریزی برای برون‌رفت از این وضعیت، کار دیگری برای پیگیری نداریم. بنابراین ما عوامل بحران را می شناسیم و  وقتی در جریان مسئله‌ قرار داریم دیگر نباید غافلگیر شویم.

او در تشریح ویژگی‌های خاص منطقه 6 تهران نیز اظهار کرد: هر چند تعداد شهروندان ساکن منطقه 6 تهران کم است ولی تعداد جمعیت شناور این منطقه با توجه به اینکه بیشتر ظرفیت‌های درمانی، آموزشی و اقامتی تهران معاصر از 80 سال قبل تاکنون در این محدوده بنا شده و این منطقه به تهران قدیم نیز نزدیک است، بیش از سایر مناطق تهران بوده و هست؛ لذا رفت‌وآمد از اقصی نقاط کشور به این منطقه، الزامات خاصی برای اداره آن ایجاد می‌کند.   

فرهادی در این باره افزود: فقط در کوی دانشجویان دانشگاه تهران بیش از 12 هزار دانشجو داریم. روزانه بیش از 12 هزار مراجعه‌کننده از اقصی نقاط کشور به بیمارستان امام خمینی (ره) داریم. طبق استانداردها برای هر تخت بیمارستانی 230 متر فضا نیاز داریم این درحالیست که کل مجموعه بیمارستان امام خمینی که با مجموعه‌های جدید که به آن اضافه می‌شود، قرار است 3 هزار تخت داشته باشد؛ لذا طبق استاندارد لازم است با یک فضای 65 هکتاری روبرو باشیم در حالی که در مجموع 25 هکتار است. بنابراین وقتی شهری را داریم که بدون رعایت استانداردها و آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز شکل گرفته است خیلی باید نگران باشیم، بیشتر توجه کنیم و آنالیزمان از شرایطی که در آن قرار داریم، دقیق‌تر باشد.

شهردار منطقه 6 تهران در بخش دیگر سخنانش درباره ضرورت مدیریت یکپارچه شهری نیز توضیح داد: همچنان معتقدیم که لازم است مدیریت یکپارچه شهری اتفاق بیفتد و هیچ گریزی از این نداریم. انتظار می‌رود که دولت بپذیرد که خودش فقط حاکمیت ملی را برعهده داشته باشد و ضمن واگذاری حکومت‌های محلی به صورت یکپارچه، هماهنگی لازم را هم بوجود آورد. مجلس شورای اسلامی هم حتما باید در این مسیر همراهی کند. حال که این یکپارچگی اتفاق نیفتاده و 15 سال است که این لایحه تازه به نقطه‌ای رسیده که فقط عنوانش تغییر کرده و اکنون با نام لایجه جامع مدیریت مطرح شده و تازه دوباره در دست بررسی کمیسیون‌های مجلس قرار گرفته است، حداقل انتظار این است که آن هماهنگی وجود داشته باشد.

فرهادی در پایان در ارزیابی پروژه‌ای با عنوان «عکس‌العمل 72 ساعته و برنامه عملیاتی واکنش اضطراری» که از سوی مشاور در این جلسه ارائه شد، گفت: آنچه از اجرای این پروژه‌ها انتظار داریم، رویکرد دقیق‌تر و جدی‌تر در زمینه مدیریت بحران و نحوه مواجهه با بحران و آنالیز کردن شرایط محلات شهر است که در این زمینه باید زیرساخت‌های موجود و اینکه با چه شرایطی مواجه هستیم را بهتر بشناسیم.

نظر شما