یک واکسن دیگر کرونا به طور رسمی تایید شد

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۸:۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۱۱۵۳۲۶
یک واکسن دیگر کرونا به طور رسمی تایید شد
نخستین واکسن کووید ۱۹ هند با نام کوواکسین برای استفاده اضطراری در هند توسط کمیته متخصصان تایید شده و در انتظار تایید نهایی قریب الوقوع مرکز عمومی کنترل داروی هند است.

به گزارش برنا؛ در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان واکسیناسیون عمومی کرونا را برای شهروندان خود شروع کرده و عمدتا از واکسن های مدرنا، فایزر و یا آکسفورد بهره می برند. در این میان اما برخی کشورها که به دلایل اقتصادی، سیاسی و ... امکان استفاده و دسترسی به این واکسن ها را ندارند باید در فکر گزینه های جایگزین باشند. تا کنون واکسن های کرونای روسیه و چین توانسته اند در کشورهای خود مجوز استفاده را کسب کنند و بر اساس گزارش های رسمی، امروز کمیته متخصصان کشور هندوستان، اولین واکسن کووید ۱۹ هند را برای استفاده اضطراری در این کشور تأیید کرد. البته تایید نهایی در مورد تصویب استفاده از این واکسن توسط مرکز عمومی کنترل داروی هند (DCGI) اتخاذ خواهد شد. پس از تایید نهایی این واکسن، ارسال آن به نقاط مختلف کشور، آغاز و واکسیناسیون شروع خواهد شد.

واکسن کوواکسین از یک گونه غیر فعال ویروس کرونای جدید توسعه پیدا کرده که در سلولهای انسانی تکثیر نمی شود. در این روش، واکسن کوواکسین سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و باعث می شود تا واکنش آنتی بادی نسبت به ویروس کرونا بر انگیخته شود.

واکسن کووید ۱۹ هند که با نام کوواکسین (Covaxin) خوانده می شود توسط شرکت داروسازی بهارات بیوتک مستقر در حیدرآباد با همکاری، شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) و موسسه ملی ویروس شناسی (NIV) در پونا ساخته شده است.

این واکسن از یک گونه غیر فعال ویروس کرونای جدید توسعه پیدا کرده که در سلول های انسانی تکثیر نمی شود. در این روش، واکسن کوواکسین سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و باعث می شود تا واکنش آنتی بادی نسبت به ویروس کرونا بر انگیخته شود. روش فوق الذکر، پیش از این در چندین واکسن از جمله آنفلوانزای فصلی، فلج اطفال، سیاه سرفه، هاری و انسفالیت ژاپنی استفاده شده است.

لازم به توضیح است که واکسن کوواکسین نیز مانند دو واکسن فایزر و مدرنا، در دو دوز با فاصله ۱۴ روزه تزریق می شود. بر اساس گفته متخصصان اثر این واکسن پس از تزریق دوز دوم مشخص خواهد شد. به گزارش سیناپرس،دولت مرکزی هند در نظر دارد تا در مرحله اول واکسیناسیون سه میلیون نفر را که شامل سالمندان بالای ۵۰ سال و کارکنان مراقب های بهداشتی می شوند، واکسینه کند.

در سراسر جهان پس از ایالات متحده آمریکا، کشور هندوستان بیشترین آمار مبتلا به ویروس کرونا را در اختیار دارد. واکسن کوویشیلد (Covishield) اولین واکسنی بود که برای استفاده اضطراری در هند تایید شد.

نظر شما