حواستان به این تنبل پرخاصیت بیشتر باشد

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۲۲:۴۰:۲۰
کد خبر: ۱۱۱۵۳۵۳
حواستان به این تنبل پرخاصیت بیشتر باشد
کدو حلوایی که با نام کدو تنبل نیز شناخته می‌شود، یکی از پرخاصیت‌ترین اعضای خانواده‌ی کدو‌ها است. در این مطلب با ما همراه باشید تا از خواص این میوه‌ی زمستانی در تغذیه و افزایش سطح سلامتی و استفاده‌ی بهتر از آن در رژیم غذایی برای شما بیشتر بگوییم.

به گزارش برنا؛ کدو حلوایی که با نام کدو تنبل نیز شناخته می‌شود، یکی از پرخاصیت‌ترین اعضای خانواده‌ی کدو‌ها است. اگرچه اغلب کدو حلوایی را به‌عنوان یکی از سبزیجات می‌شناسند، اما کدو حلوایی در اصل یکی از میوه‌های پرخاصیت است که نباید از خواص و فواید آن در افزایش سلامت عمومی بدن غافل شوید.

کدو حلوایی، این میوه‌ی خوشمزه که در رنگ‌های زرد یا نارنجی پررنگ در دسترس است غنی از انواع ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است. این میوه‌ی پرخاصیت طعم شیرینی دارد و می‌توانید از آن به روش‌های متنوعی استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن برای حفظ سلامت عمومی بدن، پوست و مو بهره ببرید. افرادی که از بیماری‌های قلبی، سنگ کلیه، سنگ کیسه‌ی صفرا و… رنج می‌برند، می‌توانند با افزودن این میوه به رژیم غذایی خود، از فواید آن برای درمان سریع‌تر استفاده کنند.

ویتامین‌های معجزه‌گر کدو حلوایی

یک فنجان کدو حلوایی (کدو تنبل) پخته شده می‌تواند بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های بدن انسان را تامین کند. در زیر به برخی از ویتامین‌های این میوه‌ی کم‌کالری اشاره کرده‌ایم.

کربوهیدات: کربوهیدرات از مهمترین مواد مغذی برای بدن است که به تامین انرژی مورد نیاز برای سیستم عصبی و مغز کمک می‌کند.

ویتامین C: این ماده‌ی مغذی محلول در آب برای افزایش قوای سیستم ایمنی بدن، کمک به کلاژن‌سازی پوست و ترمیم بافت زخم‌های بدن کمک بسیاری می‌کند.

ویتامین A: این ویتامین که در تنظیم و رشد سلول‌های بدن، سلامت چشم و حفظ استحکام استخوان‌های بدن موثر است در این ماده‌ی خوراکی موجود است. از مهمترین خواص کدو حلوایی می‌توان به این نکته اشاره کرد که منبعی غنی از ویتامین A محسوب می‌شود. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد بدن نقش بسزایی دارد. مصرف یک فنجان کدو حلوایی پخته شده، حدود ۲۰۰ درصد نیاز بدن به ویتامین A را تامین می‌کند.

ویتامین E: ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی برای بدن است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد و افزایش سیستم ایمنی بدن از بروز بسیاری بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان، آلزایمر و… جلوگیری می‌کند. همچنین این ویتامین در تنظیم سطح کلسترول بدن بسیار موثر است. علاوه بر همه‌ی فواید ذکر شده درباره‌ی ویتامین E موجود در کدو تنبل، همانطور که می‌دانید این ویتامین با کاهش التهابات پوستی به جوانسازی و سالم ماندن پوست بدن کمک کرده و وقتی با ویتامین C موجود در کدو حلوایی ترکیب می‌شود، باعث جلوگیری از جذب اشعه‌ی مضر فرابنفش شده و از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری می‌کند. همچنین در بهبود و رفع جوش و آکنه‌های پوستی موثر است.

تیامین و نیاسین: این ویتامین‌ها، از ویتامین‌های گروه B هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند سلامت عمومی بدن را دچار خطر جدی کند. وجود این دو ویتامین مهم در بدن به سلامت قلب و عروق، تقویت مغز، پیشگیری و درمان دیابت و… کمک کرده و باعث افزایش انعطاف بدن می‌گردند.

منیزیم، پتاسیم و منگنز: این مواد معدنی همواره به عنوان عوامل اصلی در استحکام استخوان‌ها شناخته می‌شوند. این مواد ضروری در بدن به رشد بافت‌های استخوانی بدن کمک کرده و از فرسایش آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

بتاکاروتن: طبق مطالعات صورت گرفته، وجود بتاکاروتن می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان نقش بسزایی داشته باشد به طوری که افرادی که میزان بتاکاروتن بیشتری مصرف کرده‌اند، کمتر از افرادی که بتاکاروتن مصرف نمی‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

لاغری بی، چون و چرا با کدو حلوایی

این خوراکی خوشمزه می‌تواند انتخابی سالم برای جایگزینی با غذا‌هایی که کالری و کلسترول بالایی دارند باشد. یک فنجان کدو حلوایی پخته شده، دارای ۷ گرم فیبر است و برای افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن هستند، یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.

رژیم‌های غذایی با فیبر بالا در طول زمان کوتاهی می‌توانند وزن شما را کاهش دهند و سرعت این کاهش وزن نسبت به افرادی که فیبر زیادی مصرف نمی‌کنند، بیشتر است.

شما می‌توانید کدو حلوایی را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید تا در طول روز میزان گرسنگی کمتری را تجربه کنید. فیبر موجود در کدو نیز باعث هضم بهتر غذا می‌شود و در عملکرد روده‌ها مفید بوده و یبوست را رفع می‌کند.

خوراکی پرخاصیت برای قلب

همانطور که گفته شد کدو حلوایی حاوی منیزیم و پتاسیم است که باعث کاهش سکته، حمله‌ی قلبی و کاهش فشار خون می‌شوند. همچنین ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن از تجمع کلسترول در دیواره‌ی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

داروی پیشگیری از سرطان

کدوحلوایی دارای میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است که برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن بسیار مهم است. ویتامین C موجود در آن نیز از پیری زودرس سلول‌های بدن و بروز سرطان جلوگیری می‌کند. کدو تنبل حاوی ویتامین A است که این ویتامین عامل اصلی پیشگیری از سرطان ریه و حفره‌ی دهان است.

سلامت استخوان‌ها و افزایش سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص کدو حلوایی این است که به دلیل دارا بودن میزان زیادی منگنز و ویتامین C به حفظ سلامت قلب، جذب کلسیم و ترمیم بافت‌های استخوانی کمک خواهد کرد. منیزیم موجود در کدو به حفظ سلامت مفاصل کمک می‌کند و دیگر مواد معدنی آن از ابتلای افراد به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین کدو حلوایی به دلیل دارا بودن میزان زیادی ویتامین C، خوراکی مناسبی برای فصول سرد سال است و از بروز سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

بهبود علائم PMS

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند زنانی که از کدو حلوایی در رژیم روزانه‌ی خود استفاده می‌کنند به دلیلی منگنز و دیگر مواد معدنی موجود در آن، از تغییرات خلقی و احساس گرفتگی و کوفتگی کمتری رنج می‌برند.

حفظ سلامت پروستات

بیماری هیپرتروفی پروستات در مردان که با بزرگ شدن غده‌ی پروستات، منجر به اختلالات عملکرد ادراری و قوای جنسی می‌شود یکی از بیماری‌های شایع در مردان است. مصرف کدو حلوایی به دلیل داشتن میزان زیاد ویتامین و موادمعدنی در کاهش ابتلا به این بیماری موثر است.

کدو حلوایی را چطور مصرف کنیم؟

در انتهای این مطلب، چند روش ساده و آسان جهت افزودن کدو حلوایی به رژیم غذایی و استفاده از آن در وعده‌های غذایی را برای شما خواهیم گفت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از فواید کدو حلوایی بهره ببرید.

۱. می‌توانید برش‌های باریک کدو حلوایی سرخ شده در روغن کم را جایگزین سیب زمینی سرخ شده کنید.

۲. افزودن کدو حلوایی به سالادها، باعث افزایش حجم فیبر دریافتی و احساس سیری سریع‌تر و لاغری شود.

۳. از کدو حلوایی پوره شده می‌توانید در تهیه‌ی سوپ خامه و کدو حلوایی استفاده کنید.

این روز‌ها حواستون بیشتر به این تنبل پرخاصیت باشه

۴. با نصف کدو حلوایی پخته‌شده و مخلوط سبزیجات و پنیر مورد علاقه‌ی خود، یک وعده‌ی غذایی گیاهی عالی و کم کالری تهیه کنید.

۵. با افزودن برش‌های کدو حلوایی پخته شده به ماکارونی و یا تهیه‌ی سس کدو حلوایی برای پاستا می‌توانید سریع‌تر احساس سیری کنید.

۶. همچنین کدو حلوایی را می‌توانید در طیف گسترده‌ای از دستور‌های غذایی شور و شیرین، مانند انواع غذا‌ها و خورشت‌های با کدو و شیرینی و کیک‌ها استفاده کنید.

نظر شما