مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خبر داد:

ارائه ۲۰۲۴ نفر شب خدمت در گرمخانه های سیار پایتخت در سال گذشته/ هیچ یک از مددجوها در گرمخانه به کرونا مبتلا نشده اند/ استقرار ۲۰۰۰ بی سرپناه در گرمخانه های دائم

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۰۵:۴۶:۱۰
کد خبر: ۱۱۱۵۴۴۱
ارائه ۲۰۲۴ نفر شب خدمت در گرمخانه های سیار پایتخت در سال گذشته/ هیچ یک از مددجوها در گرمخانه به کرونا مبتلا نشده اند/ استقرار ۲۰۰۰ بی سرپناه در گرمخانه های دائم
سید مالک حسینی با اشاره به آخرین وضعیت گرمخانه های پایتخت در فصل زمستان از استقرار 5 دستگاه گرمخانه سیار در سطح شهر تهران خبر داد.

به گزارش برنا؛ چندی است که شهرداری تهران مراکزی تحت عنوان گرمخانه برای افراد بی سرپناه تدارک دیده است. گرچه در گذشته این مراکز تنها در شب خدمت رسانی می کرده اما این روزها علاوه بر خدمات ۲۴ ساعته، مراکزی تحت عنوان گرمخانه سیار برای خدمات به افراد بدون سرپناه در زمستان در نظر گرفته شده که جمعیت این افراد در ایام کرونایی قابل توجه است.

استقرار 5 اتوبوس تحت عنوان گرمخانه سیار در پایتخت

سید مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری با اشاره به آخرین وضعیت گرمخانه های سیار سطح شهر تهران گفت: طی سال های قبل نیز گرمخانه های سیار وجود داشته است ولی تلاش کردیم که ضمن افزایش تعداد و مدت زمان ارایه خدمت توسط این‌گرمخانه ها، کیفیت آنها را هم بالا ببریم. در کشورهای دیگر بیشتر این اقدامات از سوی بخش های غیر دولتی صورت می گیرد. 

او با اشاره به دلایل وجود گرمخانه های سیار افزود: وقتی دمای هوا از 4 درجه سانتیگراد پایین تر باشه یا بنا به تشخیص همکاران ما و یا در صورت بروز بارندگی های ممتد و بارش برف، گرمخانه های سیار وارد مدار می شوند و بسته به شرایط گاهی یک اتوبوس تا 5 اتوبوس فعالیت می کنند اگر هم شرایط حاد باشد تعداد آن بیشتر خواهد شد. 

ارایه بیش از 2 هزار نفر شب خدمت در گرمخانه های سیار

حسینی تاکید کرد: این 5 اتوبوس بر اساس رویه هر ساله  از دی ماه تا آخر اسفند بسته به شرایط دایر می شوند. سال گذشته 2024 نفر شب خدمات در گرمخانه های سیار به افراد بی خانمان و در راه مانده ارائه شده است و امسال بخاطر شدت  بیشتر و اصطلاحا پیش افتادن سرما احتمال پیش بینی میکنیم مراجعات افزایش داشته باشد.

حضور گرمخانه های سیار در میدان تجریش، میدان آزادی و شوش

او با اشاره به برخی محل هایی که گرمخانه های سیار مستقر هستند، تصریح کرد: میدان تجریش، میدان آزادی و شوش را تقریبا به طور ثابت پوشش داده ایم اما برخی فضاها مانند خلازیر و باغ آذری و حاشیه ترمینال ها مانند ترمینال غرب  مبادی که افراد و مسافرین جامانده و... هستند به فراخور نیاز، موارد گرمخانه های سیار مستقر می شوند. برخی افراد تمایلی به حضور در گرمخانه ندارند چرا که سبک زندگی متفاوت داشته مثلا برخی علاقه به تعویض یا گندزدایی لباس های خود و استحمام منظم  ندارند و در مواقع ضروری به این مراکز مراجعه می کنند. 

مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری گفت: منظور از گرمخانه سیار استفاده از اتوبوس هایی است که تجهیز شده و شب تا صبح سیستم گرمایشی فعال دارند و در محل مستقر می شود. 

با فعالیت گرمخانه ها تقریبا در سطح شهر و مبادی اصلی بی سرپناه نداریم

حسینی با اشاره به وضعیت گرمخانه های دائم تاکید کرد: اکنون تقریبا 1800 نفر در گرمخانه های دائم و با اضافه کردن میزان پذیرش  سامان سراها،نزدیک به 2000 نفر را پوشش می دهیم و با این ظرفیت تقریبا در سطح شهر و مبادی اصلی بی سرپناه نداریم اما هنگامی که بارندگی شدید می شود افرادی که در پاتوق های مصرف مواد مخدر هستند هم به ما مراجعه می کنند. 

او ادامه داد: برخی پاتوق ها محل تجمع معتادین متجاهر هستند و آن ها می خواهند مصرف دائم داشته باشند از آنجایی که در گرمخانه ها ممنوعیت مصرف داریم به ما مراجعه نمی کنند. اما ما برای حفاظت از جان این افراد به فراخور نیاز پتوهایی را با پلاستیک کاور کردیم و در اختیار این افرادی که به گرمخانه نمی آیند قرار دادیم تا از سرما مصون باشند. *ضمن اینکه در این نقاط غذای گرم نیز توزیع می‌شود.

رعایت پروتکل های بهداشتی یک ماه پیش از اعلام رسمی کرونا در کشور

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در پاسخ به این سوال که در شرایط کرونا چگونه افراد پایش می شوند، گفت: از زمان وقوع کرونا یعنی اسفند سال گذشته و با توجه به شرایط حساس از دهه اول بهمن یعنی یک ماه زودتر پروتکل هایی برای مراقبت ابلاغ کردیم. 

حسینی با بیان اینکه سعی شده همه پروتکل های بهداشتی رعایت شود افزود: از آن زمان در سه نوبت تمام گرمخانه ها گندزدایی و ضدعفونی می شود و روزی یکبار در صورت امکان شستشو می شود و افراد تازه وارد آموزش می بینند. همه این ها باعث شد شرایط بهداشتی خوبی در گرمخانه ها داشته باشیم.

مددکاران درگیر کرونا شدند اما مددجوها درگیر نشدند.

مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری اضافه کرد: از سال گذشته تا کنون موارد مشکوک به اتاق قرنطینه رفته اند اما هیچ مورد مثبتی گزارش نشده است. تنها در یکی از گرمخانه ها، یک مورد فرد با بروز علائم کرونا به گرمخانه آمد که پس از آن به بیمارستان منتقل شد. مددکاران درگیر کرونا شدند اما مددجوها درگیر نشدند. ممکن است کرونا داشته باشند و ناقل باشند اما علائمی بروز ندادند که در غیر اینصورت سریعا پایش می شوند. 

اسکان 1100 نفر در گرمخانه خاوران طی سال های گذشته

او در خصوص برخی مشکلات اجتماعی که افراد در اطراف خانه هایشان با ایجادگرمخانه با آن رو به رو می شوند، بیان کرد: در برخی فضاها مانند گرمخانه خاوران این اتفاق افتاده اما در۱۳ سال پیش جانمایی صورت گرفته است و پذیرش آنجا هم بیش از ظرفیت بوده است. در گذشته پیش آمده است‌که، بیش از 1100 نفر در گرمخانه خاوران اسکان داده شدند اما چون شبانه روزی نبودند این افراد 7 صبح باید گرمخانه را ترک می کردند و تاثیر منفی بر منطقه داشت اما با شبانه روزی کردن گرمخانه ها ، با تراکم افراد کارتن خواب به شکل گذشته در محلات مواجه نیستیم و تجمع نداشته و به تدریج خارج می شوند. خوشبختانه تنها مورد خاوران بوده است و با وارد شدن گرمخانه های جدید این مشکلات کمتر شده است.

ساخت یک گرمخانه جدید برای بانوان

حسینی در خصوص ساخت گرمخانه های جدید بیان کرد: بنا داریم تا  750 تخت جدید وارد مدار می کنیم از این رو امسال  ایجاد سه گرمخانه  را تعهد داده ایم که یکی برای بانوان است. 

مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری ادامه داد: با ساخت این مراکز بیش از یک سوم ظرفیت موجود به گرمخانه ها اضافه می شود و این امکان را می دهد که دیگر تعداد زیادی را به خاوران ارجاع ندهیم.

 گرمخانه ها به جز خاوران در سایر مناطق مشکلی برای ساکنین ایجاد نکرده و از مردم تشکر می کنیم که پذیرای آنان در محلات بوده اند چرا که این افراد بخشی از شهروندان تهرانی هستند که نمی توانیم آنها را انکار کنیم. 

چرایی عدم انتقال گرمخانه ها به خارج پایتخت

او در پاسخ به اینکه برخی نهادها معتقدند گرمخانه هاباید به خارج از تهران منتقل شود، گفت: اصولا فلسفه احداث یا ایجاد گرمخانه ایجاد مامن برای افراد بی سرپناه در شهر است و این افراد در صورتی که گرمخانه ها از دسترسشان خارج شود، بنا به تجربه ترجیح میدهند در فضاهای باز و بی دفاع مستقر شوند اما از پاتوق ها و یا محل های مصرف مواد و یا کسب درآمد های حداقلیشان دور نشوند. پس اساسا این اقدام نتیجه مثبتی در کاهش آسیب مناطق نخواهد داشت.

واقعی سازی قیمت ها در بودجه 1400

حسینی در خصوص بودجه 1400 برای گرمخانه ها افزود: حدود 40 روز پیش کمیته بودجه در سازمان تشکیل شده است و جلسات متعدد داشتیم که سعی کردیم پروژه های جدید ببینیم و قیمت ها را واقعی کنیم. 

او تاکید کرد: هر چند منابع درآمدی شهرداری به دلیل کرونا با چالش مواجه شده اما حمایت های خوبی شده ایم که جا دارد از شهردار تهران و معاونت های مالی و برنامه ریزی و همچنین شورای شهر بخاطر حمایت هایشان در این خصوص تشکر کنیم. 

سختی هایی کشیده ایم اما هیچگاه لنگ نبوده ایم

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در پایان گفت: تلاش داریم تا در بودجه 1400 بودجه ریزی بر اساس عملکرد باشد و برنامه های جدیدی مبتنی بر نیازهای شهر پیشنهاد دهیم و قیمت ها هم واقعی باشد با این وجود و با توجه به افزایش قابل توجه بهای تمام شده کالا و خدمات در سال جاری و پیش بینی ها برای سال آتی نیازمند افزایش متناسب بودجه برای سال آینده هستیم و البته انتظار میرود دولت هم در خصوص ارائه خدمات بهتر در حوزه اجتماعی به ویژه ساماندهی آسیب های اجتماعی در شهر تهران، مساعدت کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز