گزارش برنا از مهمان ناخوانده دیگر؛

کرونای انگلیسی تا چه میزان خطرناک است؟

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۵:۰۶:۲۸
کد خبر: ۱۱۱۵۷۶۵
کرونای انگلیسی تا چه میزان خطرناک است؟
ویروس جهش یافته کرونا به نام ویروس کرونا انگلیسی این روزها در کشورمان دیده شده است اما این مهمان ناخوانده جدید تا چه میزان خطرناک خواهد بود؟

به گزارش برنا؛ نوع جدید جهش یافته ویروس کرونا برای اولین بار ماه گذشته در انگلیس مشاهده شد و اکنون در بسیاری از کشورها گسترش یافته است. این گونه نوع جدید «B.۱.۱.۷» نام دارد که منشا آن در منطقه جنوب شرقی انگلیس است.

بنا به ادعای برخی رسانه ها رد پای ویروس کرونای انگلیسی به ایران و کردستان رسیده است. گمانه هایی که سریعا پس از آن تکذیب شد اما وزیر بهداشت منکر این ویروس در ایران نشد و از ورود ویروس کرونای انگلیسی به کشور از سوی شخصی که PCR منفی داشت خبر داد. این مسئله در حالی به وقوع پیوسته که مسئولان وزارت بهداشت به کررات از عدم پروازها به کشور مقصد و انجام تست‌های متعدد از مسافران خبر داده‌ بودند اما باز هم نتوانستند مانع از حضور این ویروس جدید شوند چرا که در بسیاری از کشورها وجود دارد بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت نوع جدید ویروس کرونا اکنون در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و در کلرادو، کالیفرنیا و فلوریدا مشاهده شده است. در اروپا هم این ویروس شناسایی شده و کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و سوئیس آن را تشخیص داده اند. در آسیا، استرالیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی نیز رد پای این ویروس شناسایی شده است.

بعد از ویروس کرونای چینی که همه دنیا را در بر گرفت حکایت ویروس کرونای انگلیسی ترس بسیاری در جامعه ایجاد کرده است چرا که هزینه های بسیاری برای مقابله با نوع چینی آن در سال 2020 داده ایم و حالا نمی دانیم در سال 2021 میلادی چه سرنوشتی خواهیم داشت. 

دانشمندان و متخصصان تا به اینجا در مورد ویروس کرونای انگلیسی چه می گویند و معتقدند این ویروس چه خطراتی برای جامعه انسانی خواهد داشت؟ چگونه این ویروس راه خود را به ایران باز کرده است؟

ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران

تاکنون کرونا خسارات‌ متعددی را به ابعاد مختلف زندگی نه تنها ایرانیان بلکه همه افراد در سراسر جهان وارد کرده است. متخصصان معتقدند ویروس جهش یافته کرونا قدرت انتشار، چسبندگی و ماندگاری بیشتری دارد و بیم روند بیماری در بین مردم را دوچندان خواهد کرد.

پایش ها برای شناسایی این ویروس نوع جدید در کشور از همان روزهای ابتدایی شروع شد. از منع تردد هواپیماها به انگلیس تا انجام تست های تشخیصی کرونا برای مسافران تنها راه موجود شناسایی کرونای انگلیسی بود. شنبه 13 دی علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی گفت که ویروس انگلیسی تا کنون وارد ایران نشده اما در ترکیه و چند کشور همسایه شرقی مشاهده شده و  خطرناک است. او از رفت و آمد رسمی و غیر رسمی به کشورهای دیگر ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران طی گفتگویی بیان می کند تاکنون موارد مستند و اثبات شده‌ای از وجود واریانت یا گونه جدید ویروس کووید ۱۹ موسوم به ویروس انگلیسی در ایران گزارش نشده است اما تضمینی وجود ندارد که در روزها یا هفته‌های آتی شاهد این واریانت جدید در کشور نباشیم.

دو روز پس از این اظهار نظرات سعید نمکی،وزیر بهداشت و درمان در 15 دی ماه خبر از ورود ویروس کرونای انگلیسی به کشور داد اما او خطاب به مردم درباره آخرین یافته‌های ویروس جهش یافته انگلیسی در کشورمی گوید این مقوله به معنای ایجاد بیم و وحشت در کشور نیست، بلکه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این بیماری را مهار کرد. نمکی نحوه ورود این ویروس جهش یافته را اینگونه بیان می کند: « اولین مورد کرونایی انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود پیدا کردیم. او در مراکز خصوصی بستری بود و تست کرونای جهش یافته انگلیسی اش مثبت شد.  البته الان حالش ایشان خوب است اما توجه کنید که این فرد با پی سی آر منفی وارد کشور شد. رد و نشان این ویروس را در بین همراهان این فرد تا این لحظه ملاحظه نکرده ایم.  همکار پزشک ما هم مورد تست پی سی آر قرار گرفت همچنین  245 نفر از اطرافیان این فرد هم تست  شده اند و هیچ ردی از ویروس انگلیسی کرونا در بین این افراد یافت نشده است.»

توان تکثیر ویروس جهش یافته انگلیسی  افزایش یافته است

با توجه به اینکه به کررات از سوی مسئولان وزارت بهداشت تاکید می‌شود که امکان شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور وجود دارد و امروز هم وجود آن در کشور تائید شد باید بدانیم در این روزها چه باید کنیم و در چه شرایطی این ویروس ما را تهدید می کند؟

طلعت آزاد مختاری، استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته کشوری کرونا ویروس به خبرنگار برنا درباره روند ویروس کرونای انگلیسی در کشور گفت:  هر فردی که از انگلستان به ایران آمده باشد و به کرونا مبتلا باشد به ویروس جدید کرونا مبتلا نشده است بعد از تعیین توالی، نوع ویروس مشخص می شود.

او افزود: تا به حال شدت بیماری‌زایی این ویروس به تائید نرسیده است.

آزاد مختاری تاکید کرد: روند درمان کرونای انگلیسی با ویروس‌های دیگر  کرونا  تفاوتی ندارد اما توانایی تکثیر آن افزایش یافته و در نتیجه به سرعت انتقال پیدا می کند.

به گفته عضو کمیته کشوری کرونا کووید انگلیسی قدرت بیشتری برای تکثیر دارد. به عبارت دیگر در فرد مبتلا ویروس تکثیر بیشتری  خواهد داشت در نتیجه ویروس بیشتری را پخش و افراد بیشتری را درگیر این بیماری می‌کند.

این ویروس شناس ادامه داد: درمان و شدت بیماری ویروس کرونای انگلیسی تفاوتی با رده‌های دیگر کووید -۱۹ دارد.

مختاری آزاد تاکید کرد: ویروس‌های تنفسی به راحتی پخش می‌شوند و محدود کردن آن به یک منطقه یا کشور مشکل است و دلیلی ندارد که کشوری مصون بماند.

 برای مهار کرونای انگلیسی چه باید کرد؟

بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی مدیران و مسئولان وزارت بهداشت امکان شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور چندان دور از ذهن نیست. هرچند  سال گذشته هم این ویروس از ووهان چین کل جهان را گرفتار کرد. خرداد ماه سال جاری هنگامی که آمار مرگ و میرها دو رقمی شده بود و همگان سرخوش از کنترل بیماری بودیم بنا به گفته مینو محرز؛ کارشناس سازمان جهانی بهداشت جهش ویروس کرونا را مشاهده کردیم و بدین ترتیب پس از آن پیک دوم و سوم کرونا پیش پا ما قرار گرفت و آمار مرگ و میر نزدیک 500 نفر در روز شد. یکی از دلایل این افزایش در بهار 99 علاوه بر عدم رعایت پروتکل ها امکان انتقال سریع آن اعلام شد. حال که با کرونای انگلیسی بنا است دست و پنجه نرم کنیم باید تنها به رعایت پروتکل‌ها به ویژه عدم ترددهای غیرضرور و عدم برگزاری تجمعات تاکید داشت. تجربه تابستان و پاییز سیاه 99 می تواند راهکارهای خوبی پیش پا همگان قرار دهد. شدت درگیری و خطر ویروس کرونای انگلیسی هنوز به اثبات نرسیده و تنها سرعت انتقال آن مخاطره آمیز عنوان شده است که باید هموطنان دقت داشته باشند ماسک بزنند، فاصله اجتماعی خود را با دیگران حفظ کرده و دست های خود را با آب و صابون به صورت مرتب بشویند. از رفتن به تجمعات خودداری کنند و با فاصله گرفتن از یکدیگر مراقب عزیزانشان باشند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز