مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت مطرح کرد:

ارائه مشاوره با استفاده از ظرفیت مجازی شبکه شاد

۱۳۹۹/۱۰/۲۶ - ۰۶:۴۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۱۵۸۸۴
ارائه مشاوره  با استفاده از ظرفیت مجازی شبکه شاد
مسعود شکوهی درباره اجرای طرح پیام مشاور تصریح کرد: تعامل میان مشاوران و دانش آموزان برای ارائه خدمات مشورتی، ارتقایی، راهنمایی، مشاوره‌ای و آموزشی با استفاده از ظرفیت مجازی شبکه شاد انجام می‌شود.

به گزارش برنا؛ در کشور ما مراجعه به مشاوره  و درمان مشکلات روحی نیازمند فرهنگسازی است. هرچند در سال‌های اخیر شاهد افزایش فعالیت‌ها هستیم. دیگر همگان به جایگاه مشاوره در حل مشکلات پی برده‌اند اما برخی افراد با سماجت‌های بی‌جا خود و اطرافیان را از  انجام این مهم برحذر می دارند. از سوی دیگر گرانی هزینه‌های مشاوره هم برای بخشی از افراد جامعه قابل پرداخت نیست. در این میان شاهد افزایش بروز آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان هستیم. هر گونه فعالیت‌ مناسب می‌تواند مشکلات مردم را برطرف کنند.

مسعود شکوهی، مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات مشاوران در مدارس کشور به خبرنگار برنا گفت: ارائه خدمات در چارچوب برنامه نماد (نظام مراقبت دانش آموزان ) به شکل حضوری و غیرحضوری  در بستر شبکه شاد و به صورت  ترکیبی ( حضوری و غیرحضوری ) در قالب اجرای آموزش ارتقایی و پیشگیرانه برای تمامی دانش آموزان مدرسه به‌ویژه از بستر گروه‌های تعاملی و کانال‌های اطلاع‌رسانی است.

مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: «پیام مشاور»، اجرای آزمون‌های غربالگری پایه در مناطق مجری نماد برای دانش آموزان در دوره ابتدایی توسط معلمان و در دوره متوسطه اول و دوم توسط خود دانش‌آموزان از طریق پورتال همگام آموزش و پرورش انجام شده است.

 این مقام مسئول با بیان اینکه پیگیری دوره‌ای دانش‌آموزان در حال انجام است، افزود: اجرای آزمون‌های غربالگری اولیه (سریع ) برای کلیه دانش آموزان انجام و مراحل شناسایی منابع خطر بروز آسیب‌های اجتماعی نیز انجام می‌شود.

او از ایجاد گروه‌های تعاملی مجازی خبر داد و گفت: تعامل میان مشاوران و دانش آموزان برای ارائه خدمات مشورتی، ارتقایی، راهنمایی، مشاوره‌ای و آموزشی با استفاده از ظرفیت  مجازی شبکه شاد انجام می‌شود.

شکوهی درباره اجرای طرح پیام مشاور تصریح کرد: اجرای این طرح کمک می‌کند تا در شرایط کرونایی بتوانیم نسبت به ارائه آموزش‌های به هنگام و همچنین اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های لازم برای تمامی دانش‌آموزان و اولیاء از طرق مختلف ( کانال‌های مجازی در شبکه شاد و...)نقش آفرینی کنیم. در این طرح مشاوران مدارس بر اساس سیاست‌های اعلام شده و با درک نیازهای روان‌شناختی دانش‌آموزان و اولیاء ضمن اولویت‌بندی محتواهای ارسالی، مراتب را به فوریت در اختیار دانش‌آموزان و اولیاء  به‌طور مستمر قرار می‌دهند. درضمن خدمات مشاوره برای دانش آموزان معرفی شده از طرف مدرسه به مراکز مشاوره  رایگان است.

او درباره اجرای طرح همدل افزود: در قالب این فعالیت به‌طور مستمر از طریق (تلفن) با اولیای دانش‌آموزان (هر ماه یکبار)‌ ارتباط برقرار کرده و ضمن معرفی خود به اولیاء به عنوان مشاور و بیان انتظاراتی که اولیاء می‌توانند با مشاور مدرسه داشته باشند در جریان مسائل روان‌شناختی، تحصیلی و فرایند یاددهی – یادگیری قرار گیرند.

شکوهی با بیان اینکه هدایت، نظارت، فعال‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل همیاران مشاور مدرسه و کانون یاریگران زندگی  در شبکه شاد انجام می‌شود، تاکید کرد:  اجرای آزمون  روانی – اجتماعی  در سامانه همگام به منظور  نقشه خطرپذیری و ترسیم نیم رخ روانی و اجتماعی دانش آموزان متوسطه اول و دوم  کشور برگزار می‌شود.

مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش  گفت: آموزش و توانمندسازی دانش آموزان و والدین در زمینه مهارت‌های اساسی مربوط به سلامت روان است. آموزش مهارت‌های تاب‌آوری به دانش آموزان برای مدیریت پیامدهای روان شناختی بیماری کرونا انجام می‌شود.

به گفته او اجرای فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در زمینه ارتقاء سلامت روان از قبیل برگزاری هفته سلامت روان، هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی جشنواره نوجوان سالم از دیگر اقدامات است.

شکوهی درباره دیگر خدمات مشاوره‌ای در مدارس تاکید کرد: ارائه خدمات مشورتی به مدیر مدرسه، کارکنان و معلمان مدرسه، ارائه خدمات در هسته‌های مشاوره و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی را هم شامل می‌شود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما