وزیر میراث فرهنگی خبر داد:

ابلاغ دستور قضایی برای جلوگیری از تخریب و خروج آثار تاریخی از فهرست ملی

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۴:۵۸:۳۵
کد خبر: ۱۱۱۶۹۴۲
ابلاغ دستور قضایی برای جلوگیری از تخریب و خروج آثار تاریخی از فهرست ملی
علی اصغر مونسان گفت: مکاتبه ای با دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه و رئیس قوه قضائیه در دوران فعلی داشتم که دستورات بسیار خوبی از سوی این سه مرجع قضایی صادر شد و توجه دادگاه ها را به اماکن تاریخی جلب کردند تا دیگر حکم تخریبی صادر نشود.

به گزارش برنا؛ نصب یک بنر بزرگ بر روی ورودی عمارت گلستانه در قلب پایتخت در خرداد ماه سال 99 مبنی بر این که این ملک به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رفع اثر و از فهرست آثار ملی خارج شده است، دوستداران میراث فرهنگی را در یک شوک بزرگ فرو برد. اتفاقی که برخی بر این باور بودند در دوره گذشته میراث فرهنگی تهران هم رقم خورده است اما بار دیگر نگرانی ها را در خصوص بناهای تاریخی کشور دوچندان کرد.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: این دغدغه و نگرانی همواره در خصوص تخریب آثار ثبت شده تاریخی در فهرست ملی وجود داشته است و بعضا احکامی از دیوان می آمد که متاسفانه مبنی بر خروج آثار تاریخی از فهرست ملی بود.

او افزود: به دنبال این اتفاق، اماکنی را که در فهرست ملی بودند، مالک با استناد به حکم اولیه اقدام به تخریب می کرد در صورتی که طبق قانون تنها مرجع ثبت آثار تاریخی در فهرست ملی وزارت میراث فرهنگی است.

مونسان با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با این پدیده ادامه داد: مکاتبه ای با دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه و رئیس قوه قضائیه در دوران فعلی داشتم که خوشبختانه دستورات بسیار خوبی از سوی این سه مرجع قضایی صادر شد و توجه دادگاه ها را به اماکن تاریخی جلب کردند.

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: به دنبال این دستورات مدتی است که دیگر حکم تخریب آثار تاریخی ثبت شده ملی، صادر نشده است و این رویه متوقف شده است. 

عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان گفت: دیوان عدالت اداری نیز این دستورات را نیز مدنظر قرار داده است و به نظر می آید این مشکل مرتفع شده و امید دارم دیگر حکمی مبنی بر خارج شدن آثار تاریخی از ثبت ملی صادر نشود و بنایی تخریب نشود.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز