سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم مطرح کرد:

تاثیر کرونا بر افزایش کرختی، غمگینی و افسردگی دانشجویان اجتناب ناپدیر است

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۰۵:۳۵:۴۲
کد خبر: ۱۱۱۷۲۳۴
تاثیر کرونا بر افزایش کرختی، غمگینی و افسردگی دانشجویان اجتناب ناپدیر است
مجید صفاری‌نیا با اشاره به تاثیر کرونا بر افزایش کرختی، غمگینی و افسردگی دانشجویان به فعالیت وزارت علوم برای حمایت از دانشجویان تاکید کرد.

به گزارش برنا؛ دانشجویان همچون دیگر اقشار جامعه تحت تاثیر آسیب‌های متعدد قرار دارند. البته این گروه به‌دلیل جوانی بیش از دیگر گروه‌ها می‌توانند تحت تاثیر شرایط قرار بگیرند. برای مثال آمارها نشان می‌دهند دانشجویان در سال اول ورود به دانشگاه افزایش وزن پیدا می‌کنند و آنهایی که نگرش مثبتی به مصرف سیگار و قلیان دارند مرتکب این رفتارهای پرخطر می‌شوند. اما در ایام کرونا لزوم توجه به دانشجویان بیش از پیش احساس می شود.

مجید صفاری‌نیا، سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم درباره اختلال‌های روانی تهدید کننده دانشجویان به خبرنگار برنا گفت: طی 50 سال قبل نرخ افسردگی و اختلالات روانی در جهان رو به افزایش بوده و از سال 2016 این آمار به دو برابر هم رسید.

او افزود: البته این آمار در بین تمام افراد جامعه رو به افزایش است. دانشجویان هم به عنوان گروهی از مردم متاثر این مقوله هستند.

صفاری نیا درباره تاثیر کرونا وضعیت روان شناختی دانشجویان تاکید کرد: کرونا هم می‌‎تواند باعث تشدید اختلال روانی شود. به عبارت دیگر پاندمی کرونا می‌تواند در افزایش کرختی، غمگینی، افسردگی و ... تاثیرگذار باشد. بر اساس آمار در یک دهه گذشته جمعیت دانشجویی ما 10 تا 12درصد از مشکلات روانشناختی رنج می‌برد. بر اساس آمارها پیش بینی می‌شود این آمارها قبل از شیوع کرونا در میان دانشجویان به دو برابر افزایش پیدا کند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ادامه داد: این آمار با حد تعادل جامعه برابری می‌کند. دانشجو از 19 سالگی وارد دانشگاه می‌شود در حالی که قبل از ورود به دانشگاه نوع پرورش و تربیت دانشجو در رفتار او در دانشگاه تاثیرگذار بوده است. هرچند در دانشگاه‌ها مداخلات گسترده در قبل و بعد از کرونا وجود داشته است. این خدمات بعد از پاندمی کرونا دو چندان شده است.

 او درباره اقدامات مداخلاتی در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها گفت: دو دسته مداخلات در حوزه پیشگیری و مداخله درمانی در ایام کرونا وجود داشت که از طریق مشاوره‌های آنلاین و تلفنی انجام شده است. در حوزه پیشگیری هم صدها کارگاه و مشاوره گروهی و برنامه های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی انجام شده است. در حوزه بهداشت همکاران ما با غربالگری‌ها و ارجاع به موقع دانشجویان و کنترل محیط حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها با رعایت پروتکل‌ها سفیران  بهداشت در دانشگاه ها بودند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم  تصریح کرد: در بخش مداخلات دوم افزایش دانش سلامت در ایام کرونا از اهمیت برخوردار است. امسال 500 کارگاه، وبینار، سمینار و .. برگزار شده است. جمعیت‌های دانشجویی به همراه خانواده‌ها در این وبینارها و کارگاه‌های مجازی شرکت کرده‌اند.

به گفته او مقابله با کرونا، رعایت موارد بهداشتی، بروشورهایی با موضوعات بهبود عملکرد حافظه، نحوه مصونیت در برابر کرونا و ... توزیع شده است. همچنین خبرنامه‌ها در زمینه تعامل بیشتر با اساتید و دانشجویان فراهم شده است.

صفاری‌نیا تاکید کرد: دانشجویان هم با تغییر آموزش از حضوری به مجازی ارتباطشان از طریق فضای مجازی با دانشگاه برقرار است. حجم قابل توجهی از دیتاهای سلامت برای دانشجویان ارسال شده است. همچنین جشنواره‌های متعدد در دانشگاه‌ها برگزار شده است. تلاش شده تا فضا را برای دانشجویان آرام‌تر کرده، سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعی را برای آنها فراهم کرد.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم درباره روند آسیب‌های تهدید کننده دانشجویان گفت: آسیب‌های تهدید کننده سلامت جامعه با آسیب‌های تهدید کننده دانشجویان متفاوت نیست.

صفاری‌نیا افزود: اگر در جمعیت عادی ما آسیب وجود دارد در بین جمعیت دانشجویی  ما هم این آسیب دیده می شود برای مثال اگر در جامعه ما میزان مصرف مواد مخدر 3 درصد است. این آمار در بین دانشجویان هم صدق می‌کند. البته آمار در برخی از آسیب‌ها طی 3 تا 4 سال اخیر بعضی یک روند تدریجی و بعضی روند صعودی دارد. هم‌اکنون طرح دانشگاه بدون دخانیات برگزار شده است.

به گفته او در برخی از دانشگاه‌ها با توجه به اقدامات فرهنگی و خدمات پیشگیری و اجرای طرح‌های آگاه‌سازی دانشجویان سیگار هم نمی‌کشند. از این نوع طرح‌ها به شکل گسترده در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. برای مثال برخی از دانشجویان پدرشان یا یکی از اعضای خانواده الکلی، معتاد، فروشنده مواد مخدر، بیماری روانشناختی و... هستند این موارد را نمی‌توان مداخله کرد.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم افزود: این مقوله به اقدامات محیطی دیگر سازمان‌ها همچون بهزیستی، آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و صدا و سیما مربوط است. در برنامه‌ها مقوله حمایت طلبی مدنظر  است تا با برگزاری برنامه‌های دیگر سازمان‌ها هم نقش حمایت‌گری خود را ایفا کنند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما