عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح کرد:

سوء استفاده برخی از استادنماها از مقالات دانشجویان/ مقاله نویسی دانشجو به نام استاد سرقت علمی محسوب می‌شود

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۱۱:۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۱۱۷۲۴۵
سوء استفاده برخی از استادنماها از مقالات دانشجویان/ مقاله نویسی دانشجو به نام استاد سرقت علمی محسوب می‌شود
غلامرضا ظریفیان درباره مشکلات موجود در مقوله مقاله نویسی گفت: مقاله نویسی دانشجو به نام استاد همچون پایان نامه‌نویسی سرقت علمی محسوب می‌شود که به‌دلیل گسترش پذیرش آموزش و عالی در مقاطع تکمیلی بروز کرده است.

به گزارش برنا؛ طی دو دهه اخیر شاهد افزایش ورودهای دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی بودیم. این اتفاق ارزشمند در آموزش عالی کشور محسوب می‌شود. هرچند این کمی‌گرایی با کاهش بار علمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی همراه بوده است. در این میان مراکزی برای فروش پایان نامه، مقاله، سرقت علمی در ابعاد مختلف مشاهده می‌شود و  برخی از اساتید یا به عبارت دیگر استادنماها از جایگاه خود سوءاستفاده کرده  و مقالات دانشجویان را به نام خود ثبت می‌کردند و به این ترتیب برای خود سابقه کاری رقم می‌زنند.

 غلامرضا ظریفیان، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به خبرنگار برنا گفت: اساسا در دورهای کارشناسی ارشد سهم پژوهش افزایش پیدا می کند. در این شرایط 50 درصد تحقیق و 50 درصد آموزش از اهمیت برخوردار است و دانشجو باید روش تحقیق و پایان نامه نویسی را به شکل مناسب بیاموزد.

او افزود: در دوره دکتری  هم اصل بر تحقیق و آموزش طرح است. به عبارت دیگر در دوره دکتری 80 درصد پروژه و تحقیقات و 30 درصد آموزش نقش دارد. نظام آموزش متکی بر پژوهش محور است. شیوه‌های آموزشی هم در برخی از کشورها به شکل آموزش محور وجود دارد. برای مثال در برخی از کشورها دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به تمرین پژوهش می‌پردازند و نیازی به پایان نامه نویسی ندارند.

شیوه آموزش محور یا پژوهش محور مورد استقبال دانشجویان

ظریفیان تصریح کرد: در دولت احمدی‌نژاد میزان ورودی به دانشگاه‌ها در مقاطع تکمیلی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. در آن دوران برخی از دانشجویان در مرحله آموزش محور در مواجه با پژوهش مشکل داشتند. در نهایت هم  با اجازه  به کمیسیون موارد خاص داده شد تا فردی به هر دلیل مریض بوده یا عدم توانایی در صورت بروز مشکلات می‌تواند در کمیسیون موارد خاص تصمیم گرفته و شیوه  آموزش محور را اخذ کند. در کمیسیون موارد خاص این اتفاق افتاده است.

سو استفاده برخی از استادنماها از مقاله دانشجویان

 عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره مشکلات موجود در مقاله نویسی گفت: شاهد بروز آسیب‌های جدی در مقاله نویسی هستیم، چون برخی از اساتید به ارائه مقاله از سوی دانشجو تاکید دارند.

مقاله نویسی به نام و کام استاد

ظریفیان ادامه داد: برخی از اساتید از مقالات در دوره دکتری سوءاستفاده می‌کنند. در این شرایط برخی از اساتید اصرار داشتند تا دانشجو مقالاتی مرتبط با تزش ارائه داده و با عنوان استاد منتشر شود. در این اقدام برخی از مشاوران هم مقاله را به نام استاد منتشر می‌کنند!

کاهش امتیاز مقالات برای اساتید

این استاد دانشگاه درباره اقدامات وزارت علوم برای مهار این آسیب‌ها گفت: وزارت علوم از یک دوره‌ای برای این نوع مقالات امتیازها را در ارتقای جایگاه اساتید کاهش داده است.

او ادامه داد: برخی از اساتید تاکنون بیش از یکصد مقاله دانشجویان را با نام خود منتشر کرده اند. این پدیده عمدتا در دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد مشاهده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: مقاله نویسی دانشجو به نام استاد همچون پایان نامه‌نویسی سرقت علمی محسوب می‌شود که به‌دلیل گسترش پذیرش آموزش و عالی در مقاطع تکمیلی بروز کرده است. باید برای این مقوله تمهیدات در نظر گرفت.

 این استاد دانشگاه درباره برخوردارهای وزارت علوم با اساتید خاطی گفت: در دانشگاه‌ها کمیته انضباطی اساتید برگزار و مقوله بازرسی فعال است.

به گفته او دانشجو می‌تواند در صورت بروز چنین اقداماتی از سوی استاد نماها به کمیته انتظامی اساتید و بازرسی وزارت علوم و بازرسی دانشگاه‌ها شکایت کند.  در برخی مواقع این گونه رفتارها برای برخی از اساتید رویه شده و می‌توان با استادنماها برخورد کرد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز