یک متخصص روانپزشک:

جامعه ایران غمگین نیست/ اختلالات اضطرابی بعد از کرونا درمان شود

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۶:۵۵:۱۱
کد خبر: ۱۱۱۸۳۸۸
جامعه ایران غمگین نیست/ اختلالات اضطرابی بعد از کرونا درمان شود
هادی معتمدی گفت: اختلالات اضطرابی باید در افراد بعد از ابتلا به کرونا تحت درمان قرار بگیرد.

به گزارش برنا؛ طی 10 ماهه اخیر به‌دلیل شیوع پاندمی کرونا تمامی افراد نه تنها در کشور بلکه در جهان با مشکلات ناشی از این بیماری مواجه شده‌اند. در این میان کم نیستند افرادی که به این بیماری مبتلا یا یکی از اعضای خانواده را از دست داده‌ باشند از این رو جمعیت قابل توجهی در هراس ابتلا به این بیماری و نگرانی‌های ناشی از روند درمان، فوت خود، دیگر اعضای خانواده و اطرافیان به سر می‌برند و همین مسئله می‌طلبد تا افراد در مواجه با این بیماری نکات روانشناسی را در اولویت اقداماتشان قرار دهند.

کم شدن میزان مرگ و میر نباید افراد را از اصل قضیه دور کند

هادی معتمدی، متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) با اشاره به تاثیر کرونا بر روح و روان افراد به خبرنگار برنا گفت: دوران کرونا دوره سختی است. در کرونا پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اهمیت برخوردار است. 150 پزشک به عنوان شهید مدافع سلامت در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: باید پروتکل‌ها رعایت شود و نباید بر این باور بود که به‌دلیل کاهش نرخ مرگ و میر میزان رعایت پروتکل‌ها باید کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر کم شدن میزان مرگ و میر نباید افراد را از اصل قضیه دور کند.

معتمدی تاکید کرد: افراد باید در صورت ابتلا به کرونا بدون هیچ تعللی تست پی سی آر انجام داده و به پزشک مراجعه کنند. برای مثال بنده در روز نخست بروز تب و دیگر علائم بلافاصله تست پی سی آر دادم. در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به کرونا در هفته دوم و سوم به مراکز درمانی مراجعه و روند درمان را دشوار می‌کنند.

اختلال استرس پس از سانحه کرونایی‌ها را تهدید می‌کند

این متخصص روانپزشکی ادامه داد: برخی افراد قبل از بروز کرونا هم زمینه‌های افسردگی را داشته و بعد از ابتلا به کرونا باز هم زمینه افسردگی را دارند. افرادی که با کرونای شدید مواجه می‌شوند بعد از بهبودی چون خودشان را در معرض مرگ احساس می‌کردند اختلال استرس پس از سانحه بروز می کند.

به گفته او برخی از افراد بعد از ابتلا به کرونا دچار علائم اضطرابی شدید می‌شوند، چون با حادثه‌ای همچون مرگ قریب‌الوقوع مواجه شده و این مسئله از عوامل استرسی محسوب می‌شود. این افراد دچار تشویش درونی می‌شوند.

اختلالات اضطرابی درمان شود

 معتمدی ادامه داد: اختلالات اضطرابی باید در افراد بعد از ابتلا به کرونا تحت درمان قرار بگیرد. افراد باید بدانند و باور داشته باشند که در صورت ابتلای دوباره به کرونا هم مشکل خاصی بروز نمی‌کند.

جامعه ایران غمگین نیست

او با بیان اینکه قبل از بروز کرونا هم جامعه ایران چندان شاد نبود، افزود: در کشور مقوله افسردگی و نبود جامعه شاد بارها مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آمار، میزان افسردگی و دیگر اختلالات روان در جامعه آمریکا بیش از ایران است.

معتمدی ادامه داد: در کشورهای اروپای شمالی، اسکاندیناوی و ... میزان خودکشی و افسردگی بیش از ایران است. جامعه ایران غمگین نیست، بلکه تحت فشار است.

میزان افسردگی در اروپا بیش از ایران

این روانپزشک افزود: ایرانی‌ها به راحتی جوک می‌گویند و خوشحال هستند. در کشور ما مردم آموخته‌اند که از کمترین امکانات لذت ببرند. میزان افسردگی در اروپا در مقایسه با جامعه ایران از 50 درصد بیشتر است.

جامعه ایران تحت فشار است

او در پایان تصریح کرد: جامعه تحت فشار با استرس، عصبانیت و پرخاشگری مواجه است. در کشور ما میزان افسردگی زیاد نیست. درمان افسردگی هم از لحاظ روان درمانی، اصلاح روابط بین فردی، تغییر سبک زندگی و ... باید صورت گیرد و با بررسی مسائل اجتماعی از سوی دولت باید آرامش بیشتری برای مردم فراهم شود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز