روانشناس بالینی مطرح کرد؛

نشانه‌های اصلی رابطه اشتباه/چه زمانی باید یک رابطه را تمام کرد؟

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۰۶:۵۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۱۹۳۹۷
نشانه‌های اصلی رابطه اشتباه/چه زمانی باید یک رابطه را تمام کرد؟
محمدرضا احمدی گفت: ​رابطه اشتباه بر جنبه‌های مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد به همین دلیل، هرقدر زودتر آن را شناسایی و برای حل آن اقدام کنید، عواطف و احساسات و آینده ی زندگی‌تان را زودتر نجات داده‌اید.

به گزارش برنا؛ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که احساس کنید در رابطه عاطفی اشتباهی هستید و این رابطه به‌جای اینکه باعث تعالی شما باشد، به مشکلات زندگی شما اضافه کرده است؟ اگر چنین احساسی برای شما پیش آمده باید بدانید چطور بفهمید در رابطه اشتباه قرار هستند و برای رفع این احساس چیکار کنید؟

محمدرضا احمدی، دکترای روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به نشانه‌های یک رابطه اشتباه گفت: نشانه اول این است که خودتان نیستید و ناگهان یا به‌تدریج متوجه می‌شوید ویژگی‌های فردی‌تان از بین رفته‌اند یا آنها را پنهان می‌کنید. متأسفانه این اتفاقی رایج در بیشتر رابطه‌هاست. نکته مهم‌تر از خود این مسئله تدریجی‌بودن آن است که باعث می‌شود فرد نتواند رابطه را متوقف کند.

او افزود: در برخی از روابط، شریکتان سعی دارد شما را کنترل ‌کند و این کار را تحت عنوان محبت انجام می‌دهد. به‌مرور زمان شما از ویژگی‌های فردی و امیالتان فاصله می‌گیرید و روزی می‌رسد که وقتی بیدار می‌شوید و در آینه نگاه می‌کنید، دیگر خودتان را نمی‌شناسید. این نشانه بدی است، آن‌هم خیلی بد! به خودتان اجازه توقف بدهید و این را هم در نظر بگیرید که تمام تقصیرها متوجه شریکتان نیست. شاید این الگوی شما در برقراری روابطتان باشد که در این صورت مقصر اصلی شما هستید.

احمدی تصریح کرد: در هر رابطه‌ای که یک نفر نقش چتر نجات را برای دیگری بازی می‌کند و دیگری این نقش را می‌پذیرد، هر دو در نهایت سقوط می‌کنند.

این روانشناس بالینی در ادامه گفت: نشانه بعدی این است که مدام در تلاش هستید تا ارزشتان را اثبات کنید. اینکه فرد مدام در تلاش برای اثبات ارزش خود است، به‌خودی‌خود بد است اما اگر در روابطش نیز این‌گونه رفتار می‌کند، حتما مشکلاتی در این رابطه وجود دارد. روابط فرد باید شرایطی را فراهم کنند که او مجبور نباشد ارزش خود را اثبات کند البته وظیفه شریکتان نیست که احساس باارزش‌بودن را در شما ایجاد کند او فقط وظیفه دارد تا رابطه را به فضای امنی تبدیل کند که در آن، به‌جای نادیده‌گرفتن و انکار، ارزش‌های طرفین تشویق شوند. روابط شما نباید به‌گونه‌ای باشند که احساس کنید دیده نمی‌شوید، بلکه باید در روابطتان احساس موفقیت کنید.

او با بیان نشانه های دیگر از یک رابطه اشتباه افزود: احساس می‌کنید به‌جای اینکه عضوی از رابطه باشید، نظاره‌گر آن هستید. بسیاری از مردم در موقعیت‌های خاص، به‌جای اینکه خودشان اتفاق بعدی را رقم بزنند، می‌گذارند زندگی گام بعدی را تعیین کند و این اشتباه است. شما باید در هر موقعیتی، تصمیم بگیرید و کار خودتان را انجام دهید. نباید ادامه‌دهندۀ کارهایی باشید که در انتخاب آنها سهمی نداشته‌اید متاسفانه این الگوی رفتاریِ اشتباه در روابط نیز وجود دارد. شما رابطه‌ای را تجربه می‌کنید که در آن، نقش چندانی ندارید. به‌عبارت دیگر، فقط خیالتان راحت است که مجرد و تنها نیستید، همین! شما تاریخ‌های مهم را می‌دانید، می‌دانید کِی باید هدیه بخرید، می‌دانید شریک زندگی‌تان چه غذایی دوست دارد، از برنامه روزانه شریکتان اطلاع دارید اما همه اینها به‌اندازه مشارکت شما در اصل رابطه اهمیت ندارند. در واقع، آن چیزی که باعث ادامه این رابطه شده است علاقه نیست، روزمرگی است.

احمدی عنوان کرد: نشانه دیگر این است که تلاشی برای رابطه نمی‌کنید. بنا بر پژوهش‌ها، روابطی که روند ثابتی را طی می‌کنند، به این معنی که طرفین رابطه برای ایجاد موقعیت‌های هیجان‌انگیز و لذت‌بخش تلاشی نمی‌کنند، در نهایت خسته‌کننده می‌شوند. اگر در رابطه‌تان احساس خستگی می‌کنید، احتمالا در آینده احساسات ناخوشایند بیشتری را تجربه خواهید کرد و فرقی نمی‌کند دلیل این الگوی رفتاری شما هستید یا شریکتان. در هر صورت، رابطه اشتباهی را تجربه می‌کنید. اگر می‌توانید با گفت‌و‌گو برای تغییر شرایط کاری کنید، ادامه دهید در غیر این صورت، برای اینکه آسیب عاطفی بیشتری را تجربه نکنید، بهتر است این رابطه را تمام کنید.

این روانشناس گفت: نکته مهم دیگر این است که به شریکتان اعتماد ندارید. شاید مدتی است که حس می‌کنید شریکتان صداقت قبل را ندارد یا اینکه از ابتدا شریک صادقی نبوده است. این احساس نشان می‌دهد در این رابطه مشکلاتی وجود دارد. سعی کنید مشکل را بیابید و با کمک هم راه‌حلی برایش در نظر بگیرید و اگر این مشکلات حل نشوند و بی‌اطمینانی در رابطه باقی بماند، رابطه نتیجه‌ای جز تهمت‌های بیشتر نخواهد داشت.

احمدی افزود: نشانه دیگر یک رابطه اشتباه این است که به روابط جایگزین فکر می‌کنید. اگر فکر می‌کنید فرد مناسب دیگری را برای ایجاد رابطه پیدا کرده‌اید که باید جای شریک فعلی‌تان را بگیرد، یعنی از شرایط راضی نیستید. در واقع، شما رابطه‌تان را مسبب برخی از اتفاقات ناخوشایند زندگی‌تان می‌دانید و به همین دلیل، دنبال ایجاد تغییر هستید. به‌جای اینکه راه‌حلی بیرون از خودتان پیدا کنید، مشکل را در ذهنتان حل‌وفصل کنید. باید بتوانید با شریکتان صحبت کنید تا دلیل این نارضایتی مشخص شود.

او خاطرنشان کرد: نشانه دیگر این است که بیش از اندازه باهم تفاوت دارید. وجود تفاوت در آدم‌ها حقیقتی انکارناپذیر است. ناتوانی در ایجاد تغییرات اساسی هم امری کاملا منطقی است. قطعا با هر فردی که رابطه دارید تفاوت‌هایی با او خواهید داشت تفاوت در افکار، علاقه‌ها، رفتار و احساسات. این تفاوت‌های منطقی اگر آن‌قدر زیاد باشند که باعث تعارض شوند، ممکن است رابطه را دچار مشکل کنند. برای نمونه، وقتی طرفین علایق کاملا متفاوتی دارند، معمولا علاقه یک طرف در نظر گرفته نمی‌شود یا در مواردی که افکار کاملا متفاوتی وجود دارد هرچه همدیگر را بیشتر می‌شناسند، فاصله‌شان از هم بیشتر می‌شود.

این روانشناس بالینی گفت: همدیگر را مقصر می‌دانید. وقتی اتفاق ناخوشایندی می‌افتد، هریک از شما طرف مقابل را مقصر اوضاع پیش‌‌آمده می‌داند. در این شرایط، دائما یکدیگر را سرزنش می‌کنید. تجربه نشان داده است که در بیشتر موارد، هر دو طرفِ رابطه اشتباهاتی داشته‌اند. آن چیزی که در رابطه شما کمرنگ است یا شاید وجود ندارد حس مسئولیت پذیری است و اگر هریک از دو طرف مسئولیت تصمیم یا رفتار اشتباه خود را بپذیرد، طرف مقابل نیز به این کار تشویق می‌شود.

احمدی عنوان کرد: اهداف متفاوتی دارید. احتمالا در ابتدای رابطه درمورد آینده‌ مشترکتان باهم صحبت می‌کنید، برای نحوه زندگی خود تصمیم می‌گیرید و مسئولیت‌های مالی را تقسیم می‌کنید. شاید درمورد داشتن فرزند و هدف‌های شغلی هم تبادل‌نظر کنید و به نتیجه برسید. اگر این شرایط برای شما تغییر کرده، یعنی دیگر اهداف مشترکی ندارید، به این معناست که این رابطه احتمالا آینده روشنی ندارد.

او افزود: مدام جروبحث دارید و احساس ضعف می‌کنید. از قدیم گفته‌اند که دعوا نمک زندگی است اما نمک زیادی هم خوب نیست! هر جروبحثی نشانه اتمام رابطه نیست اما اگر مرتب باهم بحث می‌کنید و در نهایت هم این بحث‌ها نتیجه‌ای ندارد و چیزی را تغییر نمی‌دهد، پس زندگی‌تان زیادی شور شده است، این مشکلی جدی است که باید بررسی شود. جنگ و جدلِ مداوم روی عواطف و احساسات، میزان علاقه به طرف مقابل و تعهد شما تأثیر می‌گذارد و در نهایت، ممکن است به جدایی منجر شود.

این روانشناس بالینی اظهار کرد: رابطه اشتباه بر جنبه‌های مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، هرقدر زودتر آن را شناسایی و برای حل آن اقدام کنید، عواطف و احساسات و آینده ی زندگی‌تان را زودتر نجات داده‌اید. البته هر اختلافی نشانه رابطه اشتباه نیست ولی برخی نشانه‌ها پیام هشداری‌اند برای اینکه بیشتر فکر کنید و راهی برای نجات رابطه یا پایان دادن به آن رابطه عاطفی پیدا کنید.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه