وزیر بهداشت:

واکسن کرونای ایرانی در بهار ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار می‌گیرد/ مرگ ۹۷ نفر دیگر بر اثر کرونا در کشور/ همکاری واکسن سازی ایران با کوبا سابقه طولانی دارد/ نگران خیز بیماری هستیم

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۱:۴۹:۰۴
کد خبر: ۱۱۲۰۰۸۹
واکسن کرونای ایرانی در بهار ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار می‌گیرد/ مرگ ۹۷ نفر دیگر بر اثر کرونا در کشور/ همکاری واکسن سازی ایران با کوبا سابقه طولانی دارد/ نگران خیز بیماری هستیم
سعید نمکی گفت: در روند بیماری در ابتدای موج سوم وضعیت در کشور ما سهمگین بود در صورت گرفتاری به موج چهارم بیماری با چالش های عمده‌ای مواجه می شویم.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در جریان بازدید از رصد خانه شهید سلیمانی گفت: طی روزهای گذشته تعداد مرگ ها در کشورهای اروپایی و امریکایی بالا بود. در آمریکا 4 هزار و 286 مرگ، هزارو 109 مرگ در برزیل ، 452 مرگ در فرانسه و 408 اسپانیا به ثبت رسیده است.

او افزود: به رغم گرفتاری های موجود شمار مرگ و میرهای کرونایی در کشور ما به زیر 100 نفر رسیده و 97 مرگ در 24 ساعت گذشته به ثبت رسیده است. این مقوله در کشور ما غم انگیز بوده اما در مقایسه با دنیا مطلوب است.

نمکی تصریح کرد: وضعیت کرونا در استان مازندارن ما را نگران کرده است. امروز 21 هموطن در این استان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان باختند. وضعیت شهرستان های کردکوه و بندرگز در استان گلستان، ساری، آمل، فریدون کنار و نکا در مازندران در وضعیت قرمز هستند.

وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: وضعیت قرمز در شهرهای گلستان متاثر از استان مازندان است. زیرا کارگران فصلی برای کار به این استان رفت و آمد دارند اما وضعیت در حال تثبت شدن است.

او درباره ویروس جهش یافته بریتانیایی در کشور گفت: تا کنون بیشتر از 5 ابتلا به این ویروس در کشور گزارش نشده است بررسی ها در استان مازندران نشان می‌دهد که ویروس در مازندران جهش جدیدی نیافته است.

وزیر بهداشت افزود: به رغم اینکه در کشور نقاط زرد و آبی را مشاهده می کنیم اما نگران خیز بیماری هستیم. نباید به سمت عادی انگاری رفت. مواردی از خیز جدید در وضعیت سرپایی بیماری افزایش داشته است که این مقوله به بستری و مرگ و میر می انجامد.

نمکی بیان کرد: در روند بیماری در ابتدای موج سوم در کشور ما وضعیت سهمگین بود در صورت گرفتاری به موج چهارم با چالش هایی عمده ای مواجه می شویم. از مردم می خواهیم ما را در جلوگیری از این اتفاق یاری کنند.

او ادامه داد: اگر تعداد مرگ ها در استان مازندران وجود نداشت شمار مرگ ومیرهای روزانه در کشور به 50 نفر می رسید.

وزیر بهداشت و درمان گفت: برای تهیه واکسن از منابع مختلف تلاش شده است. ما در وزارت بهداشت با اقدامات کارشناسی و گزارشات متعدد و بدون توجه به هر پدیده غیر کارشناسی کار دنبال می کنیم امروز رییس جمهور بانک مرکزی را برای تامین ارز در زمینه واردات واکسن مجاب کرده است همچنین پروتکل های تزریق واکسن مشخص بوده و نحوه تزریق به افراد اولویت بندی شده است.

نمکی در پایان با اشاره به همکاری مشترک ایران با کوبا در زمینه ساخت واکسن گفت: واکسن سازی ایران با کوبا خبرساز شده است. به رغم جوسازی ها همکاری واکسن سازی ایران با کوبا سابقه طولانی دارد. واکسن هپاتیت نیز محصول مشترک این دو کشور است.  این واکسن بعد از مطالعات حیوان در پاستور فاز انسانی آن آغاز می شود و در بهار آینده واکسن در اختیار قرار مردم می گیرد.

//انتهای پیام:3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز