معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی:

مهاجرت معکوس به روستای خراشاد/برنامه ریزی برای فروش صنایع دستی در بازارچه های مرزی/تامین سوغات زائرین اربعین در بازارچه های مرزی

۱۳۹۹/۱۰/۲۶ - ۰۵:۲۹:۴۶
کد خبر: ۱۱۲۰۱۰۸
مهاجرت معکوس به روستای خراشاد/برنامه ریزی برای فروش صنایع دستی در بازارچه های مرزی/تامین سوغات زائرین اربعین در بازارچه های مرزی
پویا محمودیان گفت: امروز برنامه ریزی برای بازارچه های مرزی در دستور کار قرار گرفته است تا از این ظرفیت برای بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی استفاده شود.

به گزارش برنا؛ صنایع دستی به عنوان یک ظرفیت هنری که می تواند در عرصه اشتغال زایی بسیار موثر واقع شود در این روزها نیاز به توجه بیشتری دارد تا بتواند با استفاده از بستر سنتی خود با یک نگاه مدرن و کاربردی به سمت رونق اقتصاد مناطقی پیش رفته که مرکز جمعیتی خود را از دست داده اند. اتفاقی که می تواند منجر به مهاجرت معکوس شده و در بسیاری از مناطق مرزی و محروم نیز موقعیت های شغلی فراوانی ایجاد کند.

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: امروز برنامه ریزی برای بازارچه های مرزی در دستور کار قرار گرفته است تا از این ظرفیت برای بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی استفاده شود.

او افزود: ما در این عرصه هدف گذاری کرده ایم اما کرونا در این عرصه وقفه ایجاد کرد. سال گذشته و پیش از شیوع کرونا، بازارچه های مرزی در مسیر پیاده روی اربعین فعال بوده و نقش مهمی را در تهیه سوغات برای زائرین ایفا کردند. در نذر و به خصوص در ایام اربعین نیز این عرصه فعال بود.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: افرادی که در این ایام نذر داشته از چفیه ها و کلاه های صنایع دستی این بازارچه ها برای زائرین خریداری و استفاده کردند.

محمودیان ادامه داد: در همین راستا یک تفاهم با ستاد بازسازی عتبات عالیات منعقد شد تا بازارچه های دائمی در عتبات عالیات برپا شده و بازارچه های مرزی نیز تقویت شوند. بازارچه های مرزی ما در مرز کشور عراق ظرفیت زیادی دارد و ترددهای زیادی از محورهای منتهی به کشور عراق صورت می گیرد که می تواند منجر به رونق این بازارچه ها شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد: پس از کرونا بازگشایی و یکپارچه سازی این بازارچه ها در دستور کار قرار می گیرد تا از این ظرفیت نیز استفاده شود. در راستای معرفی و جهانی شدن صنایع دستی کشور چندین پرونده نیز برای ثبت جهانی آثار صنایع دستی در دستور کار است و پس از اعلام نظر داوران در مورد این پرونده ها، این عرصه نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

محمودیان با اشاره به رونق صنعت صنایع دستی در برخی روستاهای کشور گفت:  با احیای هنر ۳۰۰ ساله حوله ‌بافی سنتی در روستای خراشاد و پس از ثبت جهانی آن شاهد فعال شدن ۲۵ کارگاه گروهی و ۲ هزار و ۵۰۰ کارگاه انفرادی در این روستا هستیم. ایجاد مرکز آفرینش‌ های هنرهای سنتی در دستور کار دبیرخانه روستای جهانی خراشاد نیز قرار گرفته است و تمامی این اتفاقات سبب شده است تا شاهد مهاجرت معکوس به این روستا نیز باشیم.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز