برگزاری نشست سراسری کاداستر اراضی ملی در سازمان جنگل ها

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۸:۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۱۲۰۴۳۸
برگزاری نشست سراسری کاداستر اراضی ملی در سازمان جنگل ها
نشست سراسری کاداستر اراضی ملی و دولتی صبح امروز چهارشنبه با حضور روسای دو سازمان جنگل ها و مراتع و ثبت اسناد واملاک کشور و مدیران دومجموعه استانی در محل سازمان جنگل ها برگزار شد.

به گزارش برنا؛ رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست سراسری که بصورت وبینار برگزار می شد گفت: در زمینه تثبیت مالکیت دولت و صدور سند برای اراضی ملی شاهد اقدامات خوبی در سازمان جنگل ها هستیم و کارها به سرعت در حال پیشرفت است.

او افزود: در 9 ماهه سال جاری در زمینه طرح کاداستر به اندازه چهار دهه کار انجام شده است و این بخاطر جدییت و مدیریت جهادی است که هم اکنون در سازمان جنگل ها وجود دارد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در سنوات گذشته نسبت به انجام کاداستر کوتاهی صورت گرفته و علیرغم وظایفی که بر دوش سازمان ها بوده اما شاهد اقدامی این چنینی نبوده ایم، خاطر نشان کرد: اگر اراده ای جدی و تفکری جهادی در بین مدیران وجود داشته باشد می توان شاهد پیشرفت در عملکرد بود.

خداییان گفت: خوشبختانه با قرار گرفتن آقای منصور در راس مدیریت منابع طبیعی کشور امروز به خوبی شاهد تحول در این حوزه بویژه در بخش کاداستر اراضی ملی و تثبیت مالکیت دولت هستیم. استان هایی که در زمینه تثبیت مالکیت دولت و صدور سندعقب ماندگی و کوتاهی دارند هر چه سریعتر خود را به استان های  موفق نزدیک کنند.

او گفت: هرگاه مدیران منابع طبیعی، ثبت اسناد و سازمان نقشه برداری با یکدیگر نشست  تعاملی و هم اندیشی داشته اند و مهمتراز همه بخشی نگری در وریکرها وجود نداشت ما شاهد پیشرفت های خوبی بوده ایم.

خداییان در ادامه این نشست دقت در انجام کار کاداستر را امری لازم و ضروری دانست و افزود: کیفیت کار در تثبیت مالکیت دولت بسیار مهم است و هیچ گاه در تثبیت مالکیت اراضی ملی کیفیت و سلامت کار را فدای کمیت و سرعت نخواهیم کرد.

او گفت: کمیسیون های رفع تداخلات در هر استانی برگزاری می شود و مشکل تداخلات در پلاک ها وجود دارد و مدیران منابع طبیعی و سازمان ثبت عضو این کمیسیون هستند،  بنابراین باید هر هفته این جلسات تشکیل شود اما با بررسی های انجام شده نشان می دهد این جلسات بسیار کم برگزار شده و برخی استان ها حتی در این زمینه جلساتی نداشته اند.

معاون قوه قضاییه نظارت و ارزیابی در انجام کار را بسیار مهم دانست و گفت: برای انجام کاداستر با شرکت ها قرارداد های همکاری بسته می شود و نظارت بر انجام کار این شرکت ها بسیار مهم است که کارها خوب انجام می شود یا نه!

خداییان همچنین گفت: پلاک های مسئله دار در برخی از مناطق بویژه مازنداران و تهران وجود دارد که بخاطر ارزش افزوده زمین تعیین و تکلیف آن مشکل است و هنر مردان بزرگ این است که بتوانند مشکلات این گونه پلاک ها را مرتفع نمایند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین گفت: اعتباراتی که برای طرح کاداستر تعیین شده است تنها برای انجام این کار است و ریالی برای سایر جاها هزینه نمی شود و دستگاه های نظارتی وظیفه شان نظارت بر عملکرد دستگاه هاست.

در ادامه رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مدیران مجموعه ثبت اسناد و املاک کشور به جهت همکاری های دوجانبه تشکر کرد و گفت: با چشم اندازی که از این همکاری وجود دارد پیش بینی می شود در 6 ماهه نخست سال آینده  کار کاداستر تمامی اراضی ملی و دولتی در کشور به اتمام برسد.

مسعود منصور افزود: تا پایان سال جاری دو جلسه هم افزایی با سازمان ثبت برگزار خواهیم کرد و در جلسه پایانی از استان هایی که پیشرفت های چشمگیر و موفقیت آمیز در تثبیت مالکیت دولت و صدور سند داشته باشند مورد تقدیر قرار می گیرند.

رییس سازمان جنگل ها تصریح کرد: اکنون با تعاملاتی که بین دو سازمان ثبت و جنگل ها و مراتع وجود دارد فرصت طلایی و استثنایی است و دیگر پذیرفتنی نیست که شاهد کم کاری در بخش اجرای قوانین حدنگاری باشیم.

منصور تاکید کرد: نحوه انجام کاداستر بسیار مهم است که بتواند تداخلات و تعارضاتی که وجود دارد را برطرف نموده و از مشکلات مردم با منابع طبیعی بکاهد.

او گفت: خوشبختانه در زمینه تثبیت مالکیت دولت و صدور سند تک برگی اختلافات آماری زیادی وجود ندارد و اکنون به پایین ترین سطح خود رسیده است.

رییس سازمان جنگل ها اضافه کرد: آنچه را که سازمان ثبت اسناد به عنوان سند صادر کرده و تایید نموده است از این پس مبنای آماری ما قرار می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور همچنین در این نشست اعلام کرد: کاداستر جنگل های کشور و اراضی ساحلی تا پایان امسال به اتمام می رسد و مجموع عملکرد طرح 9در 99 منجر به انتخاب منابع طبیعی برتر استان های کشور می شود.

در نشست سراسری کاداستر اراضی ملی دکتر هادی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گزارش جامعی از میزان پیشرفت استان های مختلف کشور در زمینه اجرای قانون حدنگاری و کاداستر ارائه کرد.

او در گزارشات خود گفت: در 40 سال گذشته تنها  23.5میلنون هکتار  کاداستر اراضی در منابع طبیعی انجام شده است ، این درحالی است که در سال گذشته 9 میلیون هکتار و در نه ماهه سال جاری 34میلیون هکتار اجرای قانون حدنگاری و کاداستر شده است.

او افزود: از ابتدا تاکنون 69 میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور تثبیت مالکیت شده است و برای 51 میلیون هکتار از این میزان سند مالکیت بنام دولت صادر شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، استان های خراسان شمالی، گلستان، مرکزی، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان، بوشهر، مازندران، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سمنان را از جمله 10 استان های برتر کشور نامبرد که توانستند به ترتیب بیشترین پیشرفت را در تثبیت مالکیت و اخذ سند داشته باشند.

بر اساس این گزارش، مدیران دو مجموعه ثبت اسناد و منابع طبیعی استان های خراسان شمالی، مرکزی، قزوین،خراسان رضوی و کرمانشاه در این نشست به روش آنلاین در فضای اینترنتی در باره چگونگی پیشرفت کار در بخش کاداستر گزارش ارائه کردند. 

نظر شما