رئیس انجمن علمی مامایی ایران:

تصمیم غربالگری با وزارت بهداشت است نه مجلس/ حذف غربالگری برای افزایش جمعیت بیراهه رفتن است

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۰۹:۲۵:۵۱
کد خبر: ۱۱۲۱۲۹۷
تصمیم غربالگری با وزارت بهداشت است نه مجلس/ حذف غربالگری برای افزایش جمعیت بیراهه رفتن است
ناهید خدا کرمی گفت: اگر مجلس می‌خواهد رشد جمعیت موزون و متوازن داشته باشد به این مسئله فکر کند چرا جوان ایرانی نمی‌خواهد در کشور خود بماند و مهاجرت را ترجیح مى‌دهد پس به جای انرژی روی بحث غربالگری باید معضلات مهمی که منجر به کاهش نرخ باروری شده را بررسی کرد.

به گزارش برنا؛ ناهید خدا کرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران در واکنش به طرح حذف غربالگری جنین در مجلس یازدهم به خبرنگار برنا گفت: سال 90 زمزمه کاهش نرخ باروری در کشور مطرح شد و سازمان ملل گزارشی منتشر کرد و در آن عنوان شد ایران در 2030 ممکن است به سرعت به طرف پیری جمعیت برود.

او افزود: نسخه های متعددی برای بهبود روند رشد جمعیت مطرح شد و در حال حاضر مجلس یازدهم بحث سند تعالی جمعیت و خانواده را در دست بررسی دارد که اقداماتی برای تشویق خانواده ها به فرزند آوری و اقدامات بازدارنده برای ممانعت از کاهش جمعیت در آن پیش بینی شده است که از آن جمله به حذف غربالگری جنین می توان اشاره کرد.

او ادامه داد: برخی در دفاع از این طرح عنوان می کنند در غربالگری ممکن است برخی جنین های سالم از بین برود و یا جنین هایی با نقص ساده حذف شوند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: جدا از اینکه بحث کنیم غربالگری لازم است یا نه که به نظر من لازم است و سه مورد از ناهنجاری هایی که باعث عسر و حرج خانواده شود را تشخیص می دهد اما  طرح این مسائل برای افزایش جمعیت یک بیراهه بزرگ و پاک کردن صورت مسئله در کشور است.

خداکرمی با بیان اینکه در حال حاضر پس از غربالگری، تصمیم برای نگهداشتن یا سقط جنین های دارای نقص به انتخاب مادر انجام می شود، گفت: برخی تصور می کنند ممانعت از 12 هزار سقط درمانی می تواند به توسعه جمعیت کمک کند. این سقط ها، بچه های ناهنجاری هستند که هزینه سرباری برای خانواده و نظام سلامت دارند ولی البته  حق هر انسانی است که زنده بماند اما ساده انگاری است که تصور شود با قطع غربالگری می توان نقشی در توسعه جمعیت داشت.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: متاسفانه امروز جوانان سالم و به ثمر رسیده در آستانه ازدواج از کشور خارج می شوند. سالی 200 هزار نفر ایرانی از ایران خارج  می شود که زنگ خطر بزرگتری برای کاهش جمعیت است.

او اضافه کرد: اگر مجلس می خواهد رشد جمعیت موزون و متوازن داشته باشد به این مسئله فکر کند چرا جوان ایرانی نمی خواهد در کشور خود بماند و مهاجرت را ترجیح مى دهد . باید موانع را از جلو پای جوانان بر دارید. زنگ خطری که برای کشور وجود دارد این است که تنها معدود افرادی که در المپیاد موفق می شوند در ایران می مانند و هر دانشجویی نگاه به خروج از کشور دارد. به جای انرژی روی بحث غربالگری باید معضلات مهمی که منجر به کاهش نرخ باروری شده را بررسی کرد.

خداکرمی ضمن انتقاد به برخی سیاست های افزایش جمعیت تاکید کرد: بحث حذف غربالگری برای افزایش جمعیت بیراهه رفتن است همانطور که برای افزایش جمعیت یک روز کاهش سن ازدواج  و کودک همسری مطرح مى شود و روز دیگر در پی حذف غربالگری و افزایش نوزادان داراى نقص عضو و معلول هستیم.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه این نسخه تاثیر چندانی در توسعه جمعیت ندارد، تاکید کرد: ما این کشور را باید برای نسل جوان جهت اشتغال و تحصیل و... جذاب کنیم.

او ضمن انتقاد به برخی سیاست ها در کشور گفت: وقتی در شش ماهه اول سال 2020 حدود 6 هزار خانه در ترکیه توسط ایرانیان خریداری شده یعنی سرمایه مالی و سرمایه انسانی ما از دست می رود اما انرژی مجلس را صرف بودن و نبودن  غربالگری می کنیم.

خداکرمی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای سیاست های غربالگری ماموریت وزارت بهداشت است، افزود: وزارت بهداشت باید بگوید غربالگری باشد یا نه و این موارد جز ماموریت مجلس نیست.

عضو شورای شهر تهران گفت: باید در قوانین اجتماعی تجدید نظر کنیم. وقتی برنامه تنظیم خانواده توسط دولت ها پیش رفت بسیاری از کارشناسان و خود من هم هشدار دادیم که این برنامه ضرورتی ندارد و باید بازنگری کنیم و همان زمان گارد می گرفتند که چرا مخالفت مى کنید و الان هم بیراهه می رویم.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: وظیفه رسانه است که موشکافانه به بحث جمعیت وارد شوند نه به صورت سطحی مسائل دیگرى مطرح شود. و قانونى بنویسیم که مداخله در امور پزشکی و سلامت باشد. باید کارها را به کاردان بسپاریم. بحث های غربالگری و سقط به عهده وزارت بهداشت است.

او افزود: ضمن تشکر از نمایندگان مجلس که نگران کاهش نرخ بارورى و جمعیت هستند و بنده هم این نگرانی را دارم اما مشکل ما این نیست که برای افزایش جمعیت جلو غربالگری را بگیریم بلکه مشکل ما این است که نیروی انسانی به ثمر رسیده در کشور نمی ماند و این خطر بزرگی است چرا که خلا مدیریتی و خلا نخبگان و عاشقان این سرزمین آسیب بیشتری می زند.

خداکرمی با بیان اینکه چرا  در کشور میل به ازدواج و فرزند آوری وجود ندارد، تصریح کرد: ابتدا باید به مسائل اجتماعی و بعد از آن به اقتصادی در این خصوص توجه کرد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه برای لزوم غربالگری از نظر پزشکی مستنداتی وجود دارد، گفت: پزشکان و متخصصان باید بگویند غربالگری باشد یا نه. غربالگری فرصتی برای خانواده است و نباید این فرصت از خانواده ها سلب شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر اجباری در خصوص غربالگری وجود دارد یا نه، گفت: انجام غربالگری در حال حاضر به عهده مادر است. پزشک و ماما در این خصوص به مادر توصیه می کنند که انجام بدهند اما مادر می تواند این کار را نکند ولی گاهی دیده شده است در صورت به دنیا آوردن نوزاد معلول آنان طرح شکایت می کند و می گوید چرا اجبار نکردید و خیلی از پزشکان و ماما ها در مراجع قضایی  محکوم شده اند.

خداکرمی در پایان تاکید کرد: الان هم اگر مادر نخواهد، انجام نمی دهد و تنها باید به مادر توصیه کنیم. مراحل را شرح دهیم اما حق مادری است که بداند می خواهد فرزند معلول خود را به دنیا بیاورد یا نه چرا که بزرگ کردن فرزند معلول علاوه بر هزینه بر نظام سلامت سبب عسر و حرج در خانواده می شود و او باید تصمیم بگیرد جنین معلول خود را نگه دارد یا نه.

نظر شما