چرا دست و پاهایتان یخ می‌زند؟

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۸:۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۱۲۱۳۰۴
چرا دست و پاهایتان یخ می‌زند؟
اگر همیشه احساس لرز دارید یا دست‌ها و پاهای شما مانند یخ می‌شود، در حالی‌ که افراد دیگری در نزدیکی شما می‌گویند گرما را احساس می‌کنند، زمان آن است که دلیل این سردی بررسی شود.

به گزارش برنا؛ شایع است که زنان احساس سرما را بیشتر گزارش می‌کنند که این احساس ناشی از فیزیولوژی و همچنین حساسیت بیشتر به شرایطی است که می‌تواند باعث سرما شود. در ادامه دلایلی را که می‌تواند باعث افت دمای داخلی بدن شما شود ، مرور می‌کنیم.

لاغر بودن

هنگامی که شما کم‌وزن هستید، به دلیل کمبود چربی توانایی از بین بردن دمای سرد در بدن خود را ندارید. کاهش میزان مصرف غذا باعث توقف سوزاندن کالری در متابولیسم بدن می‌شود، بنابراین در بدن به اندازه کافی حرارت ایجاد نمی‌شود. در نظر گرفتن چند کیلو وزن در کل غذاهای سالم که حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، راه خوبی برای گرم کردن و بالا بردن درجه حرارت بدن است.

تیروئید کم‌کار

تحمل نکردن سرما می‌تواند به فهرستی طولانی از مسائل بهداشتی که روی غدد پروانه‌ای گردن است، مربوط باشد. همیشه سرد بودن به این معنی است که تیروئید به اندازه کافی هورمون ترشح نمی‌کند. بدون سطح مناسب این هورمون، سوخت و ساز بدن شما متوقف و مانع از تولید کافی انرژی و گردش موتور بدن می‌شود. اگر مشکوک به مشکل تیروئید هستید، به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص را با آزمایش خون تایید و تیروئید را با داروهای تجویزی از خط فعالیت آهسته خارج کند.

کمبود آهن

سطوح پایین آهن یکی از رایج‌ترین دلایل سردرد مزمن است. به همین دلیل آهن یکی از مواد معدنی کلیدی است که به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را در همه جای بدن شما حمل کند و گرما و سایر مواد مغذی به هر سلول در سیستم بدن برسد. بدون آهن کافی، سلول‌‌های قرمز خون نمی‌توانند به طور موثر کار خود را انجام دهند و باعث می‌شود شما احساس سرمای بیشتری داشته باشید.

بهترین راه برای افزایش مصرف آهن، مصرف غذای سالم مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و سبزیجات برگ پهن مانند اسفناج است.

گردش خون ضعیف

اگر دست‌ها و پاهای شما مثل یخ باشد، اما بقیه اعضای بدن راحت و گرم باشند، ممکن است مشکل گردش خون ایجاد شده باشد و جریان خونی که به اندام شما منتقل می‌شود به‌خوبی انجام نشود.بیماری قلبی عروقی می‌تواند یک علت باشد و نشانه آن است که قلب شما قادر نیست به طور مؤثر خون را پمپاژ کند یا انسداد سرخرگ‌ها باعث جلوگیری از جریان خون به انگشتان دست و پا می‌شود. یکی دیگر از احتمالات، وضعیتی است به نام بیماری رینود که رگ‌های خونی در دست‌ها و پاها تا زمانی که بدن سرد می‌شود ، به طور موقت باریک شوند.

نداشتن خواب کافی

محروم بودن از خواب می‌تواند سیستم عصبی را خراب کند و باعث شود سازوکار‌های تنظیم‌کننده مغز که بر بدن تاثیر می‌گذارد به هم بریزند. معلوم نیست چرا این اتفاق می‌افتد.

مطالعات نشان می‌دهد که در پاسخ به استرس، کاهش فعالیت در هیپوتالاموس، پنل کنترل مغز که در آن درجه حرارت بدن تنظیم می‌شود، رخ می دهد. محققان کاهش ۲۰ درجه‌ای حرارت بدن را در ۲۰ جوان محروم از خواب ثابت کرده‌اند. هنگامی که شما از یک شب بی سر و صدا خسته می‌شوید، متابولیسم بدن شما با سرعت بیشتری کار می‌کند که باعث کاهش جریان گرما می شود.

کم‌آبی و خشکی بدن

۶۰ درصد بدن بزرگ سالان آب است. آب به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. اگر شما به اندازه کافی هیدراته شوید، آب گرما را تسخیر و آن را به آرامی آزاد می کند و دمای بدن را در یک منطقه راحت نگه می‌دارد. با آب کمتر، بدن به دمای شدید حساس می‌شود. آب همچنین شما را گرم می‌کند و قدرت متابولیسم شما را افزایش می دهد و متابولیسم کمتری به گرما تبدیل می شود. توصیه می‌شود همیشه قبل و بعد از تمرین آب بنوشید.

مصرف ناکافی ویتامین B12

این ماده مغذی که فقط در محصولات حیوانی یافت می‌شود ، نقش مهمی در جلوگیری از خنک شدن بدن دارد. بدن نیاز به ویتامین B12 دارد تا گلبول‌های قرمز خون و اکسیژن را از طریق این سیستم حمل کنند. کمبود B12 یا کمبود گلبول قرمز منجر به سردی مزمن می‌شود. کمبود این ویتامین را می‌توان با یک رژیم غذایی مناسب جبران کرد، بنابراین هدف آن است که گوشت، ماهی و لبنیات بیشتری را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

دیابت

دیابتی که کنترل نمی‌شود، می‌تواند منجر به ایجاد بیماری نفروپاتی محیطی شود که به طور مداوم به اعصابی که باعث حس اعتماد به نفس و ثبات دمای دست‌ها می‌شود، آسیب می زند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بی‌حسی و گاهی درد در دست و پا ایجاد می‌شود.

نظر شما