سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا:

جهش ویروس در مرگ و میر کرونا موثر بوده است/ هشدار برای ورود ۳۰ هزار مسافر به قشم/ احتمال مرگ ۱۰ هزار نفر در صورت ورود به موج چهارم در بهمن/ راهپیمایی ۲۲ بهمن با موتور و خودرو است

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۱:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۳۹۳
جهش ویروس در مرگ و میر کرونا موثر بوده است/ هشدار برای ورود ۳۰ هزار مسافر به قشم/ احتمال مرگ ۱۰ هزار نفر در صورت ورود به موج چهارم در بهمن/ راهپیمایی ۲۲ بهمن با موتور و خودرو است
علیرضا رئیسی به تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداخت.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در حاشیه پنجاه  و سومین جلسه ستاد ملی که با ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: اروپا وضعیت نابسامانی دارد و انگلیس از 1500 مرگ و آمریکا از 4300 مرگ عبور کرده است.

او افزود: احتمالا میزان ابتلا در اروپا طی یک ماه آینده همانند آمریکا شود که نگران کننده است و نشان می دهد جهش ویروس در انتقال بیماری و مرگ و میر موثر بوده است.

رئیسی با اشاره به اینکه باید از مرزها مراقبت شود، گفت: تنها ترس از ویروس جهش یافته از کشورهای دیگر نیست. ژاپن و افریقای جنوبی هم نمونه هایی از ویروس جهش یافته را داشته اند و الان در همه کشورها محدودیت صورت گرفته و ما هم پروازها را محدود کردیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه فعلا وضعیت بیماری و روند ابتلا و مرگ در ایران نزولی است اما استان مازندران در وضعیت خوبی قرار ندارد. ده شهر مازندران در وضعیت قرمز است. گیلان و گلستان هم درگیر هستند. کرد کوی تا حدی مهار شده و وضعیت نارنجی شده است. آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، سوادکوه، فریدونکنار، ساری،قائمشهر و نکا ده شهر قرمز هستند که پروتکل ها در آنها باید رعایت شود. علاوه بر این ده شهر 23 شهر در وضعیت نارنجی، 163 در وضعیت زرد و 252 شهر در وضعیت آبی قرار دارد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود:  متاسفانه در برخی نقاط کشور شاهد عدم رعایت پروتکل ها بودیم. مسافرت های زیادی به جنوب مانند قشم و شمال داشتیم که هشدار جدی است و اگر رعایت نکنیم موج چهارم در اسفند و بهمن شکل می گیرد و 8 هزار تا 10 هزار فوت بیشتر خواهیم داشت.

او گفت: کوچکترین کم توجهی می تواند منجر به اوج و خیز بیماری شود و اگر گفته می شود وضعیت کم خطر است به معنای ضعیف شدن ویروس نیست.

رئیسی با بیان اینکه ما تجربه اردیبهشت و خرداد و تیررا  داریم، اظهار کرد: اردیبهشت وضعیت خوب بود اما بعد از آن پیک بدی داشتیم. اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم موج چهارم شکل می گیرد و دوباره در اواخر اسفند و نوروز محدودیت ها باز می گردد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 23 شهر نارنجی در سه استان گلستان، گیلان و مازندران است، افزود: مهم ترین مصوبه ما در خصوص برگزاری مراسم 22 بهمن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب است که با توجه به وضعیت ناپایدار بیماری به طور متفاوتی مراسم برگزار می شود و در همه شهرها به صورت راهپیمایی موتوری و خودرو است و هیچ کس به صورت پیاده نه به صورت تماشاگر و نه راهپیمایی شرکت نمی کند.

رئیسی با اشاره به اینکه راهپیمایی پیروزی انقلاب به صورت کارناوال و جشن خواهد بود، تاکید کرد:: در این روز سخنرانی از طریق صدا و سیما از سوی رئیس جمهور به صورت سراسری پخش می شود و امسال مراسم 22 بهمن به شکل سال های قبل نیست.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: سوالات زیادی در خصوص مدارس پرسیده شد و صحبت های ضد و نقیض مطرح شد اما به عنوان سخنگو ستاد می گویم مدارس به هیچ وجه حضوری نخواهد بود ولی پایه های اول و دوم در مدارس مناطق آبی و زرد به صورت اختیاری بوده و خانواده ها می توانند دانش آموزان را به مدارس ببرند به ویژه مدارسی که کمتر از 50 نفر هستند و حداکثر 2 روز در هفته یکی دو ساعت بوده که اجباری نیست اما حضور کادر مدرسه بر عهده آموزش و پرورش است.

او در پایان ضمن هشدار به مردم برای سفر به قشم بیان کرد:  سفری به جزیره قشم صورت گرفت که بیش از 30 هزار نفر رفتند که این  می تواند باعث شیوع بیماری شود و مراسمی هم که در استان ها برگزار شد بدون رعایت پروتکل ها بود.

نظر شما
پرونده ویژه