تفاوت سردرد کرونا با سردردهای دیگر + جزئیات

۱۳۹۹/۱۰/۲۸ - ۱۹:۱۹:۰۳
کد خبر: ۱۱۲۱۸۴۲
تفاوت سردرد کرونا با سردردهای دیگر + جزئیات
سردرد یکی از علائم رایج ابتلا به عفونت ویروس کرونا است. افرادی که از سردرد این ویروس رنج می برند آن را به عنوان یک سردرد غیرمعمول، طاقت فرسا و گاهی یک طرفه که عملکرد فرد را سخت می کند، گزارش می دهند.

به گزارش برنا؛ با این حال، سردرد نیز به طور معمول با عفونت ویروسی، سرماخوردگی، سینوزیت و آلرژی دیده می شود که باعث می شود تشخیص آن به عنوان یک علامت ابتلا به ویروس کرونا یا غیره برای فرد گیج کننده باشد، همچنین سردردهای خفیف می توانند ناشی از استرس، اوقات فراغت بیش از حد یا خواب کم باشد. به گزارش ایندیاتایمز، با این حال تحقیقات جدید مشخص کرده است برخی علائم خاص به ویژه در مورد سردرد مرتبط با ویروس کووید-19 وجود دارد که به هیچ دلیل دیگری ارتباط ندارد.

چرا سردرد به طور معمول با ویروس کرونا همراه است؟

سردرد هم در مراحل اولیه و هم در اواخر دوره بیماری توسط بیماران گزارش شده است. از التهاب ناشی از همانندسازی ویروسی در بدن تا شروع تب ناتوان کننده سردرد می تواند بیش از یک علامت با ویروس کرونا ایجاد شود، همچنین اگر به مدت طولانی ادامه یابد می تواند نشانه ای از ابتلا به عفونت شدید باشد. این مطالعه که توسط تیمی از محققان دانشگاه استانبول انجام شده است در مجموع 3 هزار و 196 بیمار را که به کرونا مبتلا نبودند و 262 بیمار دیگر که کرونا مثبت بودند را مورد بررسی قرار داده اند که همه آنها از سردرد شکایت داشتند. بر اساس تجزیه و تحلیل در اینجا برخی از نشانه های معمول سردرد مربوط به ویروس کرونا وجود دارد که باید مراقب باشید.

سردردی که بیش از 72 ساعت ادامه دارد را تجربه می کنید

برای بیش از 10 درصد بیماران سردردهایی که بیش از 72 ساعت طول می کشند نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا بوده است این به این دلیل است که سردرد به عنوان علامت سایر عوامل ایجاد کننده به ندرت برای این مدت طول می کشد یا به طور معمول فروکش می کند. پزشکان در حال حاضر تایید می کنند هرگونه درد، سردرد یا میالژی (درد عضلانی) که بیش از 48 تا 72 ساعت طول بکشد باید بلافاصله بررسی شود.

همچنین برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا ممکن است سردردهای تنشی را تجربه کنند که ناشی از حملات شدید سرفه، تب یا لرز است. به علاوه، بیماران گزارش می کنند بازه زمانی 72 ساعته حداقل مدتی است که سردرد آنها می تواند ادامه یابد.

برخی علائم و گرفتگی های گوارشی را تجربه می کنید

به طرز عجیبی چیزی که می تواند سردرد ناشی از ویروس کرونا را از سایر اشکال سردرد متمایز کند، پیشرفت علائم است. در حالی که سردردهای معمول به ندرت تعادل روده را بر هم می زنند در موارد آلوده شدن به ویروس کرونا سردردی که به طور معمول به عنوان نشانه ای از التهاب عصبی نیز شناخته می شود می تواند حواس فرد را مختل کند (منجر به از بین رفتن حس بویایی و چشایی شود) و همچنین باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش مانند گرفتگی عضلات، حالت تهوع، خستگی و کاهش اشتها می شود.

در حالی که هیچ ارتباط واضحی بین شکایات دستگاه گوارش و سردرد وجود ندارد، محققان دریافتند این عارضه یکی از عوارض شایع بیماران مبتلا به ویروس کرونا است، بنابراین این نشانه را باید بلافاصله به آن توجه کنید و کمک بگیرید.

مسکن ها تاثیر چندانی ندارند

داروهای بدون نسخه به تسکین درد و علائم سردرد های ناشی از التهاب کمک می کنند. با این حال، در صورت ابتلا به عفونت کووید-19 محققان دریافتند داروهای بدون نسخه و ضد درد تسکین کمی برای افرادی که از علائم رنج می برند، فراهم می کنند. این به نوبه خود می تواند نشانه هشدار دهنده ابتلا به ویروس کرونا باشد به ویژه اگر علائم معمول دیگری را تجربه نکنید.

احساس سردرد ضربان دار می کنید

همه سردردها احساس یکسانی در فرد ایجاد نمی کنند. در صورت مشکوک بودن به ویروس کرونا بررسی کنید که آیا احساس ضربان در سر خود دارید. متخصصان می گویند افرادی که از سردرد ناشی از ویروس کرونا رنج می برند ممکن است اشکال شدیدی در سردرد داشته باشند که تمرکز در کار را سخت می کند و باعث سرگیجه فرد می شود، همچنین درد شدید و سردرد می تواند نشانه اولیه حمله ویروس به اندام های حیاتی از جمله سیستم عصبی باشد.

در حالی که بسیاری از این سردرها به سردرد میگرن شباهت دارند، اما بسیاری گزارش می دهند دردهای ناشی از ویروس کرونا باید از سردردهای میگرنی جدا شوند زیرا احساس جدید یا غیرمعمولی را در فرد ایجاد می کند، همچنین این نوع از سردرد برای برخی افراد هنگام خم شدن تشدید می شود.

شما یک مرد هستید!

سرانجام بر اساس مطالعات، مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض خطر سردرد ناشی از ویروس کرونا قرار دارند. تجزیه و تحلیل گروه مطالعه نشان داد مردان به احتمال زیاد آن را به عنوان یک علامت گزارش می کنند به این معنی که در مورد علائم ویروس کرونا اختلاف زیادی در جنسیت وجود دارد.

باز هم اگرچه هیچ مدرک علمی برای پشتیبانی این موضوع وجود ندارد (جدا از اینکه مردان گیرنده های جذب کننده ایمنی ACE2 کمتری در بدن خود دارند)، اما اگر با یک فرد کرونا مثبت یا مشکوک در تماس بوده اید این ممکن است منجر به نگرانی شما شود.

نظر شما