کلاهبرداری با پیش فروش کردن آپارتمان در تهران

۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۲:۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۱۲۲۲۴۷
کلاهبرداری با پیش فروش کردن آپارتمان در تهران
رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی از دستگیری 2 برادر سازنده که با پیش فروش کردن واحدهای ساختمانی، 6 میلیارد و 500 میلیون ریال از دو مال باخته کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد.

به گزارش برنا؛ سرهنگ کارآگاه سعید مجیدی گفت: مالک ساختمانی به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران مراجعه و اظهار کرد: پلاک ثبتی ام  در محدوده کلانتری 144 جوادیه تهران پارس واقع شده و 6 ماه پیش تصمیم گرفتم ساختمان را با همکاری سازنده تخریب و نوسازی کنم و در این رابطه 2 برادر که خود سازنده چندین ساختمان معرفی می کردند، آشنا شدم و پس از چندین جلسه گفت و گو در نهایت قرارداد مشارکت در ساخت تنظیم کردیم. در متن قرارداد، قرار شد که هیچ یک از طرفین قرارداد حق پیش فروش واحدها را نداشته باشیم و پس از ساخت و تنظیم تقسیم نامه  و تحویل گرفتن واحدها، هریک از طرفین حق فروش واحد متعلق به خود را داشته باشند.

او عنوان کرد: شاکی ادامه داد، سازندگان، آپارتمانی را برای اسکانم تهیه  کردند و من هم ساختمان را تخلیه شده تحویل آنها دادم. روز گذشته برای مشاهده پیشرفت ساخت و ساز  و نحوه گودبرداری و ... در محل حاضر شدم. فردی که مدعی بود یکی از واحدهای ساختمان را پیش فروش کرده است با من شروع به گفت و گو که متوجه شدم سازندگان بادریافت مبلغ  3 میلیارد ریال از آنان کلاهبرداری و مرتکب فروش مال غیر شده اند.

رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ ابراز داشت، بررسی پرونده در اختیار تیمی از کاراگاهان قرار گرفت و کارآگاهان در تحقیقات محلی به دست آوردند متهمان علاوه بر کلاهبرداری انجام شده، واحد دیگری را نیز به شخص دیگری به مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال پیش فروش کرده اند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه خریداران پیش فروش ساختمان مدعی بودند که در قرارداد مشارکت در ساخت که توسط سازنده به آنها نشان داده شده، اذن فروش مالک را مطالعه کرده اند و  به اعتبار این اجازه، واحدها را پیش فروش کرده اند، افزود: در ادامه تحقیقات پلیسی مشخص شد که قرارداد مشارکت در ساختی که در اختیار مال باختگان قرار گرفته است، جعلی بوده و سازندگان با جعل قرارداد مشارکت در ساخت از مال باختگان کلاهبرداری کرده اند.

سرهنگ مجیدی اضافه کرد: مخفیگاه متهمان در شهرستان پردیس شناسایی و با دستور قضائی هر 2 متهم در مخفیگاهشان دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی مبلغ کلاهبرداری شده را در مجموع 6 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرده اند، به شهروندان تاکید کرد: برای پیش فروش کردن واحدهای در حال ساخت چه آنکه واحد را از مالک و یا سازنده پیش خرید کنید،  قرارداد پیش فروش را در حضور مالک و سازنده تنظیم و هر دو طرف قرارداد مشارکت در ساخت قرارداد پیش فروش شما را امضاء کنند و سپس با تعیین وقت تنظیم سند مشاعی، با مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی، نسبت به تنظیم سند سهم مشاعی از پلاک ثبتی اولیه اقدام کنید تا معامله مطمئن تری را داشته باشید.

نظر شما
نظرات
مهندس مهدی ظفریاری
|
-
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
مهندس مهدی ظفریاری میگوید:
امروز یکی از بهترین سرمایه گذاری و شیوه خرید خانه در کشور ما خریدپیش فروش آپارتمان است( مخصوص برای ماه نسل ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ با این شرایط)، اما این سود و ارزش افزوده خوب گاهی ممکن است باعث بدیختی و یک عمر پشیمانی شود ، چرا ؟ چون در اصل ما داریم هوا میخریم و یا یک قول میخریم و تمام سرمایه ما فقط در مقابل اعتماد است ( معامله متقابل کالا در مقابل پول نیست که خاطمان جمع باشد )و تا زمان تحویل و تنظیم سند رسمی و حتی استفاده از آن کیفیت و اصالت آن قابل تشخیص برای هیچ فردی متخصص و.. نیست پس بهتر کار ممکن چیست ؟
قدم اول همیشه و در همه جا نکات مهم در تنظیم انواع قرار داد های ملکی از خرید و فروش تا رهن و اجاره ( قولنامه/مبایعه نامه ، اجاره نامه، صلح نامه، سرقفلی، هبه و…)
۱- قدم اول مراجعه و انتخاب مشاوراملاک دارای اعتبار و تخصص و امین و عادل است و چنین املاکی براحتی قابل شناخت هستند در هر شهر ، محله و خیابان ( معمولا تمام مشکلات از زمانی آغاز میشود که شما به املاک و افردی که فاقد صلاحیت مراجعه میکند معیار چنین سنجشی جواز کسب و سن فرد، پیر یا جوان و سواد فرد مدارک و تابلو نصبی و شکل مغازه ، شیک بودن یا زشت بودن و انداره مغازه کوچک و بزرگ و محل مغازه بالای شهر و پایین شهر، تعداد مشاوران و حتی قیمت کمیسیون ۵۰ هزار تومان و یا ۱ میلیارد نیست بلکه معیار اصلی نحوه تنظیم قرار داد ها قبلی همین دفتر املاک است که در آن ۳ وظیفه اصلی یک مشاور املاک( احزار هویت ،احزار مالکیت، تنظیم قرار داد قانونی) را درزمان نگارش انجام داده اند و اطلاع کامل از مسئولیت مشاور املاک و قوانین صنفی شغل خود مسئولیت قرار داد را تایید و قبول کند یعنی ابتدا قرار باید حتما با کدرهگیری و سیستمی و با شماره صنفی خود مشاور املاک تنظیم شود و خود ایشان مهر خاص املاک وامضاء مشابه در تابلو نرخنامه شون را در متن قرار داد در حضور شما بزند.
نکته مهم معمولا ساخت و ساز مسکن و اپارتمان سود آوری بسیار زیادی دارد معمولا ۳ برابر سرمایه اولیه و گاهی بیشتر با توجه به منطقه و…و پول سرمایه گذار بیشتر میشود ولی برای افراد با تجربه و کاردان ولی بیشترین کلاهبرداری املاک در بحث پیش فروش ملک است حالا نکات تجربه کاری ، فنی و حقوق چیست ؟ الف – حتما از زمین ملک موجود همراه پیش فروش آپارتمان خرید کنید سهم مشخص خرید کنید و در متن قرار داد پیش نویش قولنامه با کدرهگیری و بعد هم در دفتر اسناد رسمی باید ثبت کنید و( رعایت این مورد ثبت رسمی قرار داد الزامی است وگرنه برای دفتر املاک جرم محسوب میشود)، موضوع معامله رو و سهم و سایر شرایط ج- حتما در زمان قرار داد بخواهید که یک ضامن معتبر از طرف مقابل که میشناسید ضمن اجرای قرار داد قبول کند و یا سند ملک دیگری رو فروشنده برای اجرای قرار داد تضمین کند و چک تضمین و.. یعنی در کل دو نفر که شخص در ایران ساکن هستند با مدارک دید این موضوع را تضمین کنند که فروشنده توان مالی و اعتبار کافی را دارد د- حتما مبلغ ثمن معامله را طی چند مرحله و با توجه به پیشرفت مهندسی و ارزش قیمتی پروژه پرداخت کنید، نه یکجا و شب اول و.. و نکته آخر حتما این نکته رو ذکر کنید که افزایش قیمت مصالح و اعلام ورشکستگی و… باعث عدم تحویل ملک شده باید طرف مقابل مبلغ رو به عنوان زیان به شما پرداخت کند.
و در نهایت مالک اصلی ملک ( حال شرکت ، دولتی و خصوصی و ….و نوع قرار داد اصلی و همون مشارکت نامه بین این دونفر و یا چند نفر هم باید تحقیق کنید و اطلاع کامل از موضوع و سهم هر طرف و شرایط آن داشته باشید تا مثل یک طرف سازنده و یا مالک خلاف شرایط ملکی رو به شما واگذار نکند و… مدارکی شناسایی و هویتی و اسناد مالکیتی سند اصلی مالکیت‌، پروانه ساخت کل ساختمان و شناسه فنی مستقل برای هر واحد باید ارائه و بررسی شود)
و در پایان گاهی پیش فروش های انجام میشود که هیچ وقت قابلت اجرا ندارد چون از نظر محاسبه هزینه ساخت کامل معلوم است صرفه اقتصادی سازنده ندارد و در نهایت رقبتی هم نیست و اپارتمانی هم نیست
املاک سعادت(ارائه دهنده خدمات نوین وتخصصی املاک در مشهد)
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز