آیا زنان باردار می توانند واکسن کرونا بزنند؟

۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۸:۳۱:۱۲
کد خبر: ۱۱۲۲۳۸۳
آیا زنان باردار می توانند واکسن کرونا بزنند؟
عرضه واکسن کووید- 19 در برخی کشورهای دنیا با وجود این که می تواند امید به کاهش ابتلا به این بیماری همه گیر را افزایش می دهد، اما زنان باردار باید با توجه به سابقه پزشکی خود و عوامل پرخطری که ممکن است آنها را تهدید کند، نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

به گزارش برنا؛  به نقل از healthline، از آنجایی که مطالعات صورت گرفته روی واکسن های فعلی کرونا در آزمایش های بالینی روی زنان باردار انجام نشده و از این رو، اطلاعات زیادی از چگونگی تأثیر یا حتی واکنش این زنان به واکسن در دست نیست و این کار باید با نهایت دقت انجام شود.

در زنان باردار ابتدا باید تصمیم گرفت که آیا تزریق واکسن برای آن فرد کار درستی است یا خیر. اگرچه خطر ابتلا به کرونای شدید در زنان باردار خیلی بالا نیست اما خانم های باردار در صورت ابتلا به کرونا بیشتر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده و مجبور به استفاده از دستگاه ونتیلاتور می شود.

از 2/4 میلیون آمریکایی که دوز اول واکسن کووید را دریافت کرده اند، کارمندان باردار فعال در حوزه سلامت هم بوده اند که خطر تزریق واکسن را به قرار گرفتن در معرض ویروس ترجیح داده اند که نشان از بی خطر بودن واکسن برای زنان باردار دارد. درواقع، زنان باردار باید بین تزریق واکسن و ابتلا به کرونا یکی را انتخاب کنند.

زنان باردار در صورت ابتلا به کرونا، عوارض سختی را متحمل می شوند و حتی خطر مرگ و میر در آنها بالاتر است و حتی خطر تولد نوزاد مرده در آنها به مراتب بالاتر می رود. درست است که تاکنون واکسن کرونا به طور آزمایشی روی زنان باردار تست نشده اما به نظر می رسد واکسن هایی که بر پایه mRNA تولید می شوند، برای زنان باردار خطری ندارند.

به گفته محققان، واکسن های mRNA به سرعت تجزیه شده و کاهش می یابند. این واکسن ها ویروس زنده نیستند و وارد هسته سلول ها نشده و در نتیجه DNA را تغییر نمی دهند. تا جایی که تحقیقات نشان می دهد، واکسن قدرت کافی برای رسیدن به جفت را ندارد و به همین دلیل قابل جذب شدن از طریق جفت نیست بنابراین خطری را متوجه زنان باردار و جنین آنها نمی کند.

بیشتر تزریق کننده های واکسن کرونا از عوارض خفیفی چون خستگی و تب خفیف شکایت داشته اند که نشانه فعال شدن سیستم ایمنی بدن است و نشانه بروز خطر نیست. زنان بارداری که بعد از تزریق واکسن تب خفیفی را تجربه می کنند، می توانند از آستامینفون استفاده کنند.

متخصصان بر این باورند که تزریق این واکسن ها هرگز باعث ناباروری، سقط جنین، آُیب به نوزاد یا بروز خطر برای خانم های باردار نمی شوند. با حساب این اطلاعاتی که از اثر واکسن روی زنان باردار وجود دارد، تصمیم نهایی با خود آنهاست که واکسن را تزریق کنند یا خیر.

نظر شما