یک روانشناس مطرح کرد؛

ریشه خشونت کجاست؟/آموزش اساسی‌ترین راهکار پیشگیری از خشونت است

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۰۵:۴۱:۲۸
کد خبر: ۱۱۲۲۴۵۹
ریشه خشونت کجاست؟/آموزش اساسی‌ترین راهکار پیشگیری از خشونت است
نیما توکلی گفت: خشم مانند حس‌های دیگر یک احساس درونی در افراد است که به صورت طبیعی وجود دارد پس افراد باید یاد بگیرند چگونه با آن برخورد کنند و تحت کنترل خود قرار دهند.

به گزارش برنا؛ خشم یک احساس انسانیِ کاملا طبیعی است اما وقتی از کنترل خارج می‌شود به یک احساس مخرب تبدیل شده و مشکلاتی را در روابط شخصی و کیفیت کلی زندگی به بار می‌آورد. خشمِ از کنترل خارج شده‌ افراد باعث می‌شود دستخوشِ یک احساس غیرقابل‌پیش‌بینی و قدرتمند شوید پس باید بدانید ریشه این خشونت چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد و درصورت عدم کنترل آن چگونه باید رفتار کرد؟

نیما توکلی، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا مهم‌ترین ریشه‌ خشونت را عدم آگاهی دانست و گفت: گاه افراد نمی‌دانند مصادیقی مانند بی‌توجهی، دیر به خانه آمدن، عدم وفای به عهد یا عدم هم‌صحبتی خشونت محسوب می‌شود و همین عدم آگاهی باعث می‌شود بدون دغدغه به ارتکاب این اعمال دست بزنند.

او فقر و مشکلات اقتصادی و برخی باورهای فرهنگی را از دیگر عوامل بروز خشونت دانست و افزود: زن خانواده در باورهای فرهنگی ما، باید تمام کارهای خانه اعم از خوراک و نظافت و رسیدگی به فرزندان را به خوبی انجام دهد و در صورت کم‌کاری مورد خشونت واقع می‌شود، برخی موارد دیگر نظیر تحکم پدر و مادر روی فرزندان، مردسالاری، پدرسالاری و ... از دیگر باورهای فرهنگی هستند که ممکن است خشونت ایجاد کنند.

این مشاور خانواده تصریح کرد: اعتیاد، الگوپذیری غلط فرزندان از پدر و مادر در دعواها، مشکلات روحی و روانی اعضای خانواده اعم از افسردگی، اسکیزوفرنی، شخصیت دو قطبی، توهم و ...  دایره وسیعی از عوامل دیگر در بروز خشونت هستند که ریشه در خانواده دارند.

توکلی در خصوص تبعات خشونت در خانواده بر روی روابط افراد، تصریح کرد: خشونت باعث تضعیف کارکرد خانواده و کاهش کیفیت روابط مثبت میان اعضا می‌شود از جمله اینکه روابط زن و مرد خانواده کیفیت مطلوب خود را از دست می‌دهد و این سرآغاز مشکلات خواهد بود همچنین بروز مشکلات در روابط خارج از خانه یکی دیگر از تبعات خشونت در خانواده است چون علاوه براینکه تحت تأثیر قرار گرفتن روابط درون خانواده، معاشرت با خویشاوندان و ... نیز از بین می‌رود و فرزندان در چنین محیطی رفتار صحیح اجتماعی را فرا نمی‌گیرند.

او با اشاره به راه حل کنترل خشونت افزود: آموزش افراد بهترین و اساسی‌ترین راهکار پیشگیری از خشونت، اصلاح رفتار خشونت‌آمیز و تلطیف فضای عاطفی خانواده است تا هر کدام از اعضای خانواده در خصوص وظایف و مسئولیت‌های خود آگاهی کافی را داشته باشند.

این مشاور خانواده ادامه داد: زمینه دیگری که باید به افراد آموزش داده شود، مهارت‌ها و راه‌های کنترل خشم است چرا که بروز خشم امری طبیعی است که برای همه افراد اتفاق می‌افتد اما مهم این است که هر فرد بتواند مهارت‌های کنترل خشم یاد بگیرد تا خود و اطرافیان از تبعات خشونت در امان باشند.

توکلی تأکید کرد: بروز خشم و خشونت در بسیاری از موارد به صورت ناخواسته است و اگر افراد بدانند که خشم چه آثار مخربی بر روح و جسم اطرافیان دارد، در جهت کنترل خشم تلاش می‌کنند.

این روانشناس در ادامه گفت: بسیاری از آسیب‌های جسمی حاصل روانِ پریشان و به هم ریخته افراد است که به دلیل معضلاتی مانند خشونت و در قالب مشکلات جسمی بروز پیدا می کند پس اگر سطح آگاهی مبنی بر کنترل خشونت و خشم در خانواده ارتقا پیدا کند، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی شاهد بالا رفتن کیفیت زندگی افراد و بالیده شدن فرزندان در خانواده‌های سالم خواهیم بود.

توکلی در ادامه با تاکید بر اینکه خشم مانند حس‌های دیگر یک احساس درونی در افراد است به راهکارهای کنترل خشم اشاره کرده و افزود: کمک گرفتن از روش‌های تمدد اعصاب، عوض کردن شیوه تفکر، حل کردن مشکلات، تغییر دادن شرایط و محیط و استفاده از راهنمایی‌های مشاوران از جمله راه‌های است تا بتوان خشم را کنترل کرده و از بروز اتفاقات بدتر جلوگیری کرد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما