رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی

محدودیتی برای سفرهای داخلی وجود ندارد/ افراد برای مسافرت‌های داخلی ملزم به انجام تست پی سی آر نیستند/ معرفی آزمایشگاه تشخیصی کرونا برای سفر رانت مالی به دنبال دارد

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۰۴:۴۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۲۲۹۷۰
محدودیتی برای سفرهای داخلی وجود ندارد/ افراد برای مسافرت‌های داخلی ملزم به انجام تست پی سی آر نیستند/  معرفی آزمایشگاه تشخیصی کرونا برای سفر رانت مالی به دنبال دارد
حرمت ‌اله رفیعی گفت: آژانس‌های مسافرتی دخالتی در زمینه معرفی آزمایشگاه‌ها به مسافران برای انجام تست پی سی آر ندارند، بلکه ایرلاین‌ها آزمایشگاه‌ها را معرفی می‌کنند. هرچند هرگونه معرفی آزمایشگاه رانت مالی به دنبال دارد.

به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر به دلیل تعطیلات آخر هفته شاهد افزایش مسافرت های به جنوب کشور به ویژه جزیره قشم بودیم. این در حالی است که بسیاری از افراد فاصله اجتماعی را رعایت نکرده  و همان سفر می تواند بمب کرونا را در بین مردم دوباره شعله ور کند از سوی دیگر کرونا مشکلات متعدد را برای به سیستم گردشگری کشور وارد کرده است.  آنچه در ادامه می خوانید نظرات حرمت ‌اله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی درباره آخرین وضعیت گردشگری در کشور است.

•    میزان خسارت به آژانس‌های گردشگری در ایام کرونا چگونه بوده است؟

کرونا بیشترین آسیب را به صنعت گردشگری زده است. در ایران به‌ دلیل شرایط خاص خسارت‌ به گردشگری بیش از سایر نقاط دنیا است. در دنیا فعالیت‌های گردشگری همچنان انجام می‌شود. در آن کشورها گردشگری ورودی، خروجی  و داخلی فعال است. در روزهای اخیر به‌دلیل تعطیلات حجم عظیمی از مردم به سمت جزیره قشم رفتند. برخی از اخبار نیز این چنین منتشر شد که میزان مسافران فراوان است و هتل ها و مراکز اقامتی ظرفیت پذیرش ندارند. این در حالی است که در پر ترددترین ایام سفر هم هتل‌ها و مسافرخانه‌ها جا برای پذیرش مسافر دارند. تقویت گردشگری باعث به حرکت در آوردن پایه‌های اقتصادی کشور می‌شود.   ایرلاین‌ها زیر چتر حفاظتی و ستاد ملی کرونا قرار دارند و مصوبات را رعایت می کنند، طبیعتا بنده و همکاران ملزم به رعایت پروتکل‌ها هستیم. اگر گردشگری در سبد هزینه‌های خانوار قرار بگیرد دفاتر گردشگری ملزم هستند مردم را به نقاطی بفرستند که پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. در این شرایط مردم از کرونا آسیب کمتری می‌بینند. طی یک ماهه گذشته خبری تحت عنوان واکسن کرونا در کشور ترکیه منتشر شد. در حالی که این مقوله نادرست بود. در این وضعیت افراد سودجو به‌دنبال آسیب‌رساندن به صنعت گردشگری هستند. از دیگر آسیب‌ها به صنعت گردشگری در ماه‌های اخیر انتشار اخباری مبنی‌بر راه اندازی تور یک میلیارد و 800 میلیونی به مقصد کشور ترکیه بود. در حالی که تور معنای خاص خود را داشته و به هیچ عنوان امکان ندارد هزینه این سفر یک میلیارد و 800 میلیونی باشد. در 8 ماهه گذشته ویزای گردشگری سلامت به آژانس‌های هواپیمایی داده نشد. هرچند در فضای مجازی اقدامات تبلیغاتی در این باره انجام شد که با واکنش مسئولان وزارت بهداشت همراه بود.

    تاثیر کرونا در میزان سفرها در کشور چگونه بوده است؟

 در تعطیلات اخیر تورهای داخلی با افزایش مسافر همراه بود. در حالی که پروازها و هتل‌ها ظرفیت داشت و رعایت پروتکل‌های اجتماعی در اولویت قرار داشت. اگر گردشگری فعال شود، طبیعتا 20 شغل نیز مرتبط با آن فعال می‌شود. برای مثال در تعطیلات آخر هفته جاده‌های شمال ترافیک است و  مردم نیز در آن شهرها پروتکل‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، چون در این نوع سفرها افراد از مجرای قانونی به آن شهرها مراجعه نکرده‌اند.

•    محدودیت‌های خاصی برای مسافرت‌ها وجود دارد؟

برای سفرهای داخلی محدودیتی وجود ندارد. افراد در صورت ابتلا به بیماری کرونا و در صورتی که  15روز از تاریخ ابتلای آنها نگذشته باشد نمی‌توانند از هواپیما و دیگر وسایل حمل و نقل استفاده کنند. باید قبل از سفر تست پی سی آر انجام دهند. دیگر افراد هم برای مسافرت‌های داخلی ملزم به انجام تست پی سی آر نیستند.

•    برخی از مسافران عنوان می کنند در صورت سفر به خارج از کشور باید به آزمایشگاه‌های خاص مراجعه کرده و  تست کرونا دهند.

برای مسافران خارج از کشور انجام تست پی سی آر الزامی است. درضمن آژانس‌های مسافرتی دخالتی در زمینه معرفی آزمایشگاه‌ها برای انجام تست پی سی آر ندارند، بلکه ایرلاین‌ها آزمایشگاه‌ها را معرفی می‌کنند. هرچند هرگونه معرفی آزمایشگاه رانت مالی به دنبال دارد.

     بر اساس توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا پیک چهارم کرونا در بهمن و اسفند سال جاری در کشور آغاز می‌شود. در این شرایط دستورالعمل به آژانس‌ها ارسال شده است؟

خیر. هم‌اکنون برای مهار این موج باید اقدامات پیشگیرانه در اولویت قرار بگیرد. هرچند هنوز پیک آغاز نشده و طبیعتا شیوه نامه‌ای نیز برای بنده و همکارانم ارسال نشده است. آژانس‌های مسافرتی واسطه فروش بلیط هستند و مسافران را به هتل‌ها و مسافران را به مراکز تحت اخذ مجوز از دستگاه‌های متولی دارند. در صورت شیوع هر گونه موج یا باید سفرها را تعطیل کرد یا دفاتر را ملزم به عدم فروش بلیط کرد. سفر باید از طریق مراجع مورد تایید انجام شود، طبیعتا پروتکل‌ها نیز رعایت می‌شود.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
پرونده ویژه