اول بهمن آسمان میزبان یک پدیده نجومی است

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۲۰:۵۱:۲۱
کد خبر: ۱۱۲۳۰۷۱
اول بهمن آسمان میزبان یک پدیده نجومی است
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از رسیدن ماه به وضعیت تربیع اول در نیمه شب (چهارشنبه، اول بهمن) خبر داد.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره اولین رخداد نجومی بهمن ۹۹ اظهار کرد: ۳۲ دقیقه پس از نیمه شب چهارشنبه، اول بهمن و در حقیقت در دقایق اولیه بامداد پنجشنبه، ۲ بهمن، کره ماه به وضعیت تربیع اول (First Quarter) می‌رسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: این زمان فرصت خوبی است تا به برخی دهانه‌ها و علائم سطحی ماه از درون تلسکوپ دقت شود. همچنین می‌توان از دهانه‌های سطح ماه، عکاسی انجام داد.

عتیقی ادامه داد: فاز‌های ماه (Moon Phases) که در حقیقت همان تغییر شکل ماه در طول یک ماه قمری است، به علت گردش ماه به دور زمین و تغییر زاویه بین ماه، زمین و خورشید است که شامل ماه نو، هلال افزاینده، تریبع اول، کوژ ماه افزاینده، ماه کامل، کوژ ماه کاهنده، تربیع آخر و هلال کاهنده صبحگاهی می‌شوند.

او افزود: همواره نیمی از ماه که به سمت خورشید است روشن بوده و با توجه به دید ناظر، فاز‌های مختلف ماه به این شکل دیده می‌شود، در تربیع اول نیمی از بخش روشن ماه نسبت به ناظر زمینی قرار می‌گیرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ادامه داد: براین اساس نیمی از کره ماه به سمت مهرتابان و روشن بوده و با توجه به دید ناظر، فاز‌های مختلف آن به این شکل دیده می‌شود.

عتیقی گفت: ساعت ۰۱:۰۷ ظهر چهارشنبه، ۱۷ دی، کره ماه به وضعیت تربیع آخر (Last Quarter) رسید. با مقایسه زمان رسیدن ماه به وضعیت ماه کامل، در هر ماه متوجه می‌شوید که در یکی از ساعات شبانه روز (و نه الزاما در هنگام غروب یک روز) ماه به وضعیت کامل می‌رسد که در ارتباط با سایر فاز‌های ماه نیز، شرایط به همین شکل است هر چند که در یکی از شب‌های ماه قمری از دید ناظران زمینی، ماه کامل دیده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، ساعت ۰۶:۵۸ صبحگاه چهارشنبه، ۱۰ دی، کره ماه در وضعیت بدر (ماه کامل-Full moon) قرار داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز