یک مددکار اجتماعی خانواده زندانیان مطرح کرد:

بازار داغ انگ زنی به خانواده زندانیان/خانواده‌ مجرمان قربانی نگاه‌های جامعه می‌شوند

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۰۵:۰۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۲۳۶۹۱
بازار داغ انگ زنی به خانواده زندانیان/خانواده‌ مجرمان قربانی نگاه‌های جامعه می‌شوند
مطهره حیدری فر گفت: بعد از مسائل اقتصادی، مشکلات اجتماعی دومین مشکل بزرگ خانواده زندانیان محسوب می‌شود که ریشه در نگاه و رفتار مردم نسبت به این خانواده‌ها دارد.

به گزارش برنا؛ مطهره حیدری فر، مددکار اجتماعی خانواده زندانیان در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مشکلاتی که بر خانواده‌های زندانیان تحمیل می‎شود، گفت: یک زندانی فقط دردها و ناملایمات حبس کشیدن را تحمل می‌کند یا حتی ممکن است در انتظار اعدام باشد و به لحاظ روحی و روانی آسیب ببیند اما در هر صورت زندگی رو به روالی دارد و این خانواده اوست که علاوه بر تحمل این رنج‌ها و دردها با مشکلات مالی نیز مواجه می‌شود درواقع رنجی که خانواده او می‌کشند بسیار بیشتر از رنج و درد اوست.

او افزود: این سختی‌ها وقتی چندبرابر می‎شود که بازار انگ زنی به این خانواده‌ها به ویژه خانواده‌هایی که عضوی از آنها مرتکب قتل شده است به ویژه قتل‌های ناموسی مانند آتنا اصلانی همیشه داغ است و آنها در تیررس هرگونه اتهامی قرار می‌گیرند و پیرو این اتهامات دچار مشکلات روحی و روانی فراوانی می‌شوند و بیشتر از شخص زندانی سختی می‌کشند حتی در این پرونده دیدیم خانواده اسماعیل، قاتل آتنا بارها مورد آزار و اذیت همسایگان قرار گرفتند و شیشه‌های خانه‌شان را شکستند درصورتی که آنها گناهی نداشته و جرم آنها فقط خانواده زندانی بودن است.

حیدری فر در ادامه با اشاره به مشکلات زنانِ مردان زندانی تصریح کرد: زنان خانواده زندانیان برای حل مشکلات معیشتی و پیداکردن شغل مناسب دچار مشکلات فراوانی می‌شوند چرا که اکثر زندانیان از خانواده‌های آسیب دیده اجتماعی هستند و در میان آنها کمتر کسی تحصیلات و شغل قابل قبول دارد و از طرفی بافت مردسالار این خانواده‌ها به آنها اجازه نمی‌دهد که به استقلال زنان فکر کنند و به همین خاطر زن به اجبار در چرخه معیوب آسیب گیر می‌کند و علاوه بر هزینه نگهداری از خانواده باید به فکر هزینه وکیل برای همسر یا پدر زندانی خود، هزینه‌های فرد در زندان باشد و این مسئله برای بسیاری از آنها کمرشکن است.

این مددکار اجتماعی فقر را یکی از بزرگترین مشکلات این خانواده‌ها دانست و گفت: مسئله اصلی که خانواده زندانیان با آن دست به گریبان هستند، فقر است و پیدا کردن شغل مناسب و تامین هزینه‌های مادی. به همین دلیل، امیدمان به خیرین است تا توجه ویژه ای به خانواده زندانیان داشته باشند چون ممکن است عدم رسیدگی به مشکلات اساسی این خانواده‌ها مشکلات زیادی را سر راه آنها قرار دهد برای مثال اگر آنها نتوانند از نظر روحی و روانی مشکلات خود را حل کنند و همچنین فکری به حال وضعیت اقتصادی و معیشتی خود نکنند، دست به جرم می‌زنند و ارتکاب جرم در آنها حالت مسری پیدا خواهد کرد.

او افزود: همانگونه که اشاره کردم مشکل اصلی این خانواده‌‌ها این است که چگونه هزینه‌های مالی پیگیری کار زندانی خود را تامین کنند و بتوانند زندگی خود را بگردانند در واقع این مشکلات مالی و اقتصادی بر مشکلات روحی و روانی آنها می‌افزاید و باعث می‌شود به سمت افسردگی و استیصال بروند.

حیدری فر عنوان کرد: یک مشکل دیگری که خانواده زندانیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ریشه در جامعه دارد برای مثال به آنها شغل نمی دهند، بچه‌هایشان در مدرسه اذیت می‌شوند، زندانی بودن پدر دختر چندان برای خانواده خواستگار خوشایند نیست و ممکن است دختر خانم موقعیت ازدواج خود را از دست بدهد و مسائلی از این قبیل که در هر پرونده به صورت جدا قابل بررسی است. پس مشکلات اجتماعی بعد از مشکلات اقتصادی، دومین مشکل بزرگ این افراد محسوب می‌شود. 

او افزود: سومین مسئله‌ای که خانواده‌ها درگیر آن هستند این است که آنها می‌خواهند مطلع شوند آینده زندانی چه می شود، چه روندی در انتظار اوست و چگونه می توانند از مشکلی که درگیر آن هستند خلاص شوند و از آنجایی که معمولا سواد حقوقی بالایی ندارند در این چرخه گیر می‌کنند و در مسیر دادگاه، زندان، دادسرا و... می‌مانند و در طی کردن مسیر اداری نیز دچار مشکل می‎شوند.

این مددکار اجتماعی با تاکید بر اینکه خانواده زندانیان مجرم نیستند، گفت: افزایش زندانیان و چند بعدی شدن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کمک بیش از پیش خیران را برای کمک به خانواده‌های زندانیان طلب می‌کند و همچنین از مردم درخواست داریم فرهنگ خود را تقویت کنند و خانواده زندانی را مجرم نبینند و جرم و گناه فرد زندانی را به پای خانواده او ننویسند و از طرفی از انجمن حمایت از زندانیان انتظار می‌رود خوداشتغالی، کلاس‌های مشاوره و روان کاوی و آموزش خودباوری را نیز برای خانواده زندانیان تدارک ببیند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز