گزارش برنا از وضعیت موش ها در تهران:

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران: موش از بین نمی‌رود و همیشه وجود دارد/ متخصص محیط زیست: تعداد موش‌های تهران از تعداد ساکنان این شهر بیشتر است

۱۳۹۹/۱۱/۰۳ - ۰۴:۲۲:۵۲
کد خبر: ۱۱۲۳۷۵۷
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران: موش از بین نمی‌رود و همیشه وجود دارد/ متخصص محیط زیست: تعداد موش‌های تهران از تعداد ساکنان این شهر بیشتر است
تهران شهری برای جولان موش‌ها است،باید دانست که مهار این حیوان به فرهنگ اجتماعی همچون مهار زباله‌ها تاثیرگذار است.

به گزارش برنا؛ حتما متوجه حضور موش ها در پایتخت به وفور شده اید؛ اتفاقی که شاید برای هیچ یک از ما خوشایند نباشد. به گفته حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل سابق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بیشترین تعداد موش‌ها در مناطق جنوبی شهر یعنی از میدان انقلاب به پایان و بویژه در مراکز فروش مواد غذایی و اغذیه فروشی ها وجود دارند.

به نظر برخی متخصصین این روزها تعداد موش‌ها در تهران افزایش یافته است، چون شکارگری برای این حیوان وجود ندارد. در بین حیوانات جغد شکارگر موش است، اما به دلیل آلودگی هوا از محیط شهری رفته است. مار شکارگر دیگر موش  است که در محیط شهری حضور ندارد. جالب است بدانید که گربه‌ها هم نمی‌توانند برخی از موش‌ها را به دلیل وزن سنگین شکار کنند، چون گربه فقط موش خانگی را شکار می‌کند.

برخی از شهروندان از تعداد زیاد موش در فصل زمستان خبر می دهند که در پیاده روها تردد می کنند رویدادی که در خیلی از شهرهای کشور دیده نمی شود و اولین سوال چرایی دلیل حضور موش ها در تهران است و دیگر اینکه برای مقابله با آن ها چه باید کرد؟

تعداد شکایت‌ها به سامانه 137 درباره حیوانات موذی کاهش یافته است

سید علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با رد این ادعا که تعداد موش های تهران افزایش پیدا کرده به خبرنگار برنا گفت: برای مقابله با حیوانات موذی اقدامات همچون گذشته در حال انجام است.

او افزود: در این باره اقدامات ویژه و جهادی نیز انجام شده است. با بررسی تعداد شکایت‌ها در سامانه 137 از موش‌ها نشان دهنده این است که تعداد موش‌های پایتخت کاهش یافته است.

مفاخریان با بیان اینکه موش از بین نمی‌رود و همیشه وجود دارد، ادامه داد: تعداد شکایت‌ها در سامانه 137 درباره موش‌ها کاهش یافته است.

به گفته او سبک مبارزه‌ها با موش کاهش یافته است. بی‌شک اگر مردم رعایت نکنند پس تعداد موش‌ها افزایش پیدا می کند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان اینکه نمی‌توان اذعان کرد که در شهر یا استانی از یک مرحله زمانی دیگر موش وجود ندارد، ادامه داد: باید جمعیت موش‌ها راکنترل کرد.

مفاخریان راه‌های مبارزه با موش را بیولوژیکی، فیزیکی و... دانست و افزود: از دیگر اقدامات طعمه‌گذاری و برچسب‌گذاری است و از دانشگاه ها هم در خصوص برخی دیگر روش ها کمک گرفته ایم. از سال آینده قرار است طرح‌های دانشگاهی را در مبارزه با موش‌ها اجرا  کنیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان اینکه موش‌ها اغلب در مقابل اغذیه فروشی، میوه فروشی و ... حضور دارند، گفت: پسماند غذایی در این واحدها وجود داشته و موش‌ها از آن تغذیه می‌کنند. فلسفه مبارزه با موش این است که اگر موش طعمه و غذا را با هم مصرف کند، طعمه و سم تاثیرگذار نیست. پس با این تفاسیر تا وقتی که میزان طعمه موش کاهش پیدا نکند زاد و ولد خود را ادامه می‌دهد.

او اضافه کرد: اگر موش از سمی استفاده کند که منجر به مرگ او شود دیگر موش‌ها از آن سم استفاده نمی‌کنند. باید طعم، بو و فرمولاسیون طعمه‌ها را تغییر داد. مدیریت زباله در واحدهای صنفی به فرهنگ شهروندی مربوط است.

مفاخریان در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه قصد شکایت از اغذیه و یا میوه فروشی هایی که زباله های خود را رها می کنند و منجر به افزایش تعداد موش ها و بی اثر کردن سم ها می شوند دارد یا نه، گفت: هنوز شهرداری در این زمینه لایحه ای به شورا نداده و اقدامی در دست نیست.

 رها سازی زباله در طبیعت و فضای شهری ممنوع

ناهید محبی، دکتری مدیریت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: امکان از بین بردن موش‌ها به شکل کامل وجود ندارد. موش‌ها سیم‌های برق، کابل‌ها و عایق لوله‌های مخابراتی را می‌جوند.

محبی افزود: موش حیوانی باهوش و سریعا با شرایط خود را وفق می‌دهد. در این شرایط باید جمعیت موش‌ها را کنترل کرد. موش می‌تواند هر دو ماه یکباره به زادو ولد بپردازد.

او تصریح کرد: شهرداری اقدامات متعدد برای مهار موش‌ها انجام داده است. در ابتدا از سیانور برای مهار موش‌ها استفاده می‌شد. این در حالی است که حیوان این نوع سم‌گذاری را تشخیص داد و دیگر اقدامات برای مهار موش‌ها بی‌اثر شد.

این متخصص محیط زیست ادامه داد: در اقدامی دیگر سم‌های شکلاتی برای موش‌ها استفاده می‌شود. در این اقدام موش با مصرف آن دچار خونریزی داخلی شده و بعد از یک تا دو هفته می‌میرند. موش با مصرف این طعمه انعقاد خون در بدنش انجام نمی‌شود و با مصرف ویتامین «کا» تاثیر سم از بین می‌رود.

این فعال محیط زیست افزود: رهاسازی زباله‌های شهری به ویژه میوه و سبزیجات باعث بی‌اثر سازی طعمه‌ها برای موش می‌شود.

او با بیان اینکه برای مبارزه با موش و کنترل جمعیت می‌توان چندین اقدام انجام داد، اظهار کرد: موش برای زندگی به غذا، پناهگاه و جفت نیاز دارد. اگر افراد در سراسر کشور زباله‌های خود را رها نکنند، محیط آلوده نباشد و فاضلاب در سطح شهر رها نشود، طبیعتا تغذیه موش از بین می‌رود.

محبی با بیان اینکه در طبقات بالای ساختمان موش بیشتر از طریق فاضلاب وارد می‌شوند، افزود: موش می‌تواند در سوراخ‌های زمین پنهان شود. پناهگاه‌های موش به شکل کلونی و انفرادی است. اغلب طعمه‌گذاری‌های شهری به‌دلیل شناسایی کلونی‌ها است.

او ادامه داد: در کشور ما با تمامی اقدامات انجام شده موش همچنان فراوان است. در گذشته در مناطق شمالی شهر موش وجود نداشت اما هم اکنون موش در تمامی نقاط شهری می‌تواند زندگی کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از بین رفتن موش امکان پذیر نیست، افزود: موش به سرعت جمعیت خود را جایگزین می‌کند. در یک دوره  شهرداری از طریق اسلحه‌های بادی به موش‌ها حمله می‌کرد. این اقدام مناسب نبود، چون آستانه شنوایی موش قوی است و در این اقدام تعداد اندکی از موش‌ها در معرض قرار می‌گرفتند.

محبی تاکید کرد: هم اکنون بر اساس بررسی‌های انجام شده تعداد موش‌های تهران از تعداد ساکنان این شهر بیشتر است. هرچند موش‌ها در زیر زمین هستند و مشاهده نمی‌شوند. جمعیت موش‌ها انبوه است و صدمات متعدد به زیرساخت‌های کشور می‌زند.

این استاد دانشگاه افزود: برای مهار موش‌ها از سم استفاده می‌شود. برای جلوگیری از تکثیر موش‌ها باید محیط پیرامون را پاکیزه نگهداشت. زیرساخت‌ها همچون (آسفالت‌ها، معابر، زیرساخت‌ها) نیز تعمیر شود. محل‌های مخروبه هم محلی برای زندگی موش‌ها هستند. باید این اماکن را تغییر کاربری داد و نخاله‌های ساختمانی را در اسرع وقت جمع آوری کرد.

 محبی تصریح کرد: باید به کودکان در نحوه مواجه با موش اطلاع رسانی کرد.

این استاد دانشگاه از دیگر روش‌ها برای مقابله با موش گفت: شهرداری تهران کلونی‌ها را شناسایی و اقدام به مسدود کردن کلونی‌ها، طعمه‌گذاری در محل کلونی‌ها و پاکسازی محیط و جمع‌آوری زباله  می کند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز