سخنگوی کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده:

توجهی به فضاسازی‌ها در خصوص غربالگری نمی‌کنیم / کار خودمان را خواهیم کرد / مجلس به دنبال ممنوعیت غربالگری نیست

۱۳۹۹/۱۱/۰۳ - ۰۵:۲۳:۵۷
کد خبر: ۱۱۲۴۰۶۰
توجهی به فضاسازی‌ها در خصوص غربالگری نمی‌کنیم / کار خودمان را خواهیم کرد / مجلس به دنبال ممنوعیت غربالگری نیست
علی اصغر عنابستانی گفت: مجلس شورای اسلامی براساس نظرات دقیق کارشناسی شده و اعداد و ارقام تصمیم می‌گیرد و هیچ توجهی به فضاسازی‌هایی که پشت آن مافیای مالی غربالگری است، نخواهد کرد.

به گزارش برنا؛ چند روز پیش کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان درباره موضوع غربالگری جنین توییتی منتشر کرد که حسابی سر و صدا به پا کرد و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و موجب برخی نگرانی‌ها شد. او در توییت خود نوشته بود: «عرض تبریک به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت بلاخره با تلاش برخی از نمایندگان انقلابی مجلس اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویز‌های غیراستاندارد وغیرمتقن علمی (که باعث قتل جنین می‌شد) برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست». اگر چه این توئیت توسط او حذف شد اما جامعه پزشکی و مردم واکنش شدیدی نشان دادند و همچنان صحبت‌ها درمورد این طرح در کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده ادامه دارد.

علی اصغر عنابستانی، سخنگوی کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به انتقادات گسترده از پیشنهاد حذف غربالگری گفت: در ایران تقریبا 95 درصد زنان باردار غربالگری می‌شوند این درحالی است که در کشورهای اروپایی فقط 35 درصد از زنان باردار به غربالگری می‌‌روند حال اگر تعداد نوزادان دارای معلولیت ژنتیک مانند سندرم دان در ایران و آن کشورها را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که غربالگری تاثیر چندانی در جلوگیری از تولد نوازان دارای مشکلات ژنتیک نداشته است.

او افزود: شبکه بهداشت و درمان کشور چند سالی است که به صورت گسترده غربالگری انجام می‌دهد و از این 95 درصد خانم بارداری که مورد غربالگری قرار می‌گیرند حدود 16.5 درصد آنها به مرحله دوم آزمایشات فرستاده می‌شوند که هرینه 4 تا 5 میلیون تومانی دارد درنتیجه یا تعدادی از آنان به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند هزینه آن را پرداخت کنند پس ادامه نمی‌دهند و بارداری آنها منجر به تولد فرزند دارای مشکلات ژنتیکی می‌شود یا اینکه به سقط غیرقانونی روی می‌آورند که اکنون میزان آن به بیش از هزاران عدد می‎رسد.

عنابستانی با تاکید بر اینکه مجلس هیچ توجهی به فضاسازی‎ها نمی‌‎کند، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی حتما براساس نظرات دقیق کارشناسی شده و اعداد و ارقام تصمیم می‌گیرد و هیچ توجهی هم به فضاسازی‌هایی که پشت آن مافیای مالی غربالگری است، نمی‌کند و ما کار خودمان را خواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان اینکه مجلس به دنبال ساماندهی غربالگری است نه حذف آن گفت: غربالگری هیچوقت اجبار نبوده و مجلس هم به دنبال ممنوع کردن آن نیست بلکه به دنبال ساماندهی غربالگری است تا هم از به دنیا آمدن فرزندان دارای بیماری ژنتیکی جلوگیری شود و هم اینکه جلوی تبعات منفی دیگر گرفته شود بنابراین بدون توجه به فضاسازی‌های رسانه‌ای در خصوص این موضوع با دقت و وسواس کار می‌کنیم و ده‌ها ساعت با ده‌ها کارشناس و پزشک صحبت خواهیم کرد و مردم بدانند تصمیم  مجلس مبتنی برنظرات دقیق کارشناسان خواهد بود.

او با بیان چگونگی ساماندهی غربالگری افزود: باید مانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا فقط زنان بارداری که بالای 35 سال سن دارند، در خانواده یا اقوام آنها سابقه بیماری ژنتیکی وجود دارد یا ازدواج فامیلی انجام دادند را به غربالگری بفرستیم چون انجام این کار برای عموم زنان باردار ضرورتی ندارد و باید در موارد خاصی که عنوان کردم غربالگری انجام شود.

این عضو کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده در پاسخ به این سوال که اکنون این پیشنهاد در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: در حال حاضر مواد قانون جوانی جمعیت یکی یکی پیش می‌رود و هیچکدام از آنها هنوز نهایی نشده است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه