معاون برنامه ریزی شهردار تهران:

بودجه امسال شهرداری اصلا بلند پروازانه نیست/پیش بینی درآمد ۱۹ هزارمیلیاردی شهرداری از محل بخش خصوصی/ افزایش مبلغ صدور پروانه در مناطق برخوردار

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۱۲:۴۱:۵۰
کد خبر: ۱۱۲۵۵۲۸
بودجه امسال شهرداری اصلا بلند پروازانه نیست/پیش بینی درآمد ۱۹ هزارمیلیاردی شهرداری از محل بخش خصوصی/ افزایش مبلغ صدور پروانه در مناطق برخوردار
حامد مظاهریان گفت: برخلاف انتقادات، بودجه امسال اصلا بلندپروازانه نیست و بودجه عمومی فقط 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و به گونه ای طراحی شده تا شهردار بعدی بتواند آن را مدیریت کند.

به گزارش برنا؛ حامد مظاهریان، سرپرست، معاون برنامه ریزی شهردار تهران در نشست خبری گفت: بودجه ابزاری برای اجرای سیاست هاست درواقع بودجه یعنی تخصیص منابع محدود به خواسته های بیشمار پس قرار نیست به همه خواسته ها پاسخ داده شود و ما هم درنظر داریم اولویت بندی کنیم.

او افزود: هدف این است رویکرد اصلی اجتماعی باشد چون مردم شهر تهران از دو موضوع در رنج هستند یکی کرونا و یکی بحث های اقتصادی است به همین دلیل تصمیمی گرفتیم سال آینده بیشتر کنار این دو موضوع قرار بگیریم بنابراین هدف این است که اولویت های اجتماعی را مشخص کنیم و اگر جایی بین دوراهی تصمیم گیری قرار گرفتیم موضوعات اجتماعی را انتخاب کنیم.

مظاهریان تصریح کرد: حمل و نقل عمومی یکی از چالش های مردم تهران است و ناوگان به  دغدغه مردم  تبدیل شده است بنابراین مسائل اجتماعی مربوط به حمل و نقل در اولویت ما قرار گرفته است.

معاون شهردار تهران گفت : نشاط شهری یکی دیگر از مسائل مهمی است که در اولویت ما قرار گرفته است چون این روزها مردم در شرایط کرونایی به شدت درگیر آن هستند و ما می‌بینیم سالن های سینما و تئاتر و... تعطیل شده و این موضوع را تحت تاثیر قرار داده است اما راه حل آن آمدن هنر نزد مردم و خیابان هاست که تحت عنوان تئاتر خیابانی آن را در اولویت خود قرار دادیم تا نشاط شهری برگردد.

او افزود: فاصله طبقاتی بین محلات شهری یکی دیگر از آسیب هاست به همین دلیل امسال 200 میلیارد تومان برای محلات نیازمند توجه ویژه درنظر گرفتیم و سعی می‌کنیم خدمات بیشتری ارائه دهیم.

مظاهریان عنوان کرد: پروژه های محلی ارتباط نزدیکی با مردم دارند به همین دلیل در بودجه امسال بیش از 2 هزارمیلیارد تومان درنظر رفته شده است.

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: 37 درصد از کل بودجه به حمل و نقل عمومی و ترافیک اختصاص یافته یعنی بیش از 17 میلیارد تومان پیش بینی شده است درواقع بیشترین سهم بودجه متعلق به حمل و نقل عمومی و ترافیک است چون این مسئله در  آلودگی هوا نقش دارد هرچند 18 دستگاه و وزارتخانه در موضوع آلودگی هوا نقص دارند اما شهرداری هم به اندازه سهم خود باید کار کند و تلاش داریم از طریق توسعه حمل و نقل عمومی و ناوگان این کار را انجام دهیم.

او افزود: بودجه سرمایه گذاری یک تعریف جدیدی است که در دهه های گذشته نبود و بیش از 19 میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده که متعلق به بخش خصوصی است چون وقتی شهرداری با کمبود بودجه مواجه می شود نگاه به بخش خصوصی دارد و امید داریم پروژه های نیمه کاره به وسیله آن به پایان برسد.

مظاهریان گفت: سال 1399 حدود 30 هزارمیلیارد تومان بودجه تخصیص یافته بود و امسال با رشدی که داشته 36 هزار میلیارد تومان شد و 11 هزار میلیارد تومان نیز تحت عنوان تبصره ها بود که عدد و رقم نداشت اما اکنون این رقم مشخص شده و تحت عنوان بودجه تکمیلی اضافه شده است و در مجموع رقم کل بودجه به 49 هزار و 261 میلیارد تومان بالغ میکند.

او افزود: شهرداری امسال بودجه مناطق را 18 درصد افزایش داده است.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: عوارض حمل و نقل تغییری نخواهد کرد اما در بخش عوارض ساختمانی قرار است مبلغ صدور پروانه ساخت در مناطق برخوردار افزایش پیدا کند البته جزئیات آن باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد.

او افزود: کل عوارضی که از مسکن دریافت می کنیم 1 تا 2 درصد قیمت ساختمان است بنابراین به هیچ وجه عوارض صدور پروانه تعیین کننده قیمت ملک نیست و باعث افزایش قیمت مسکن نمی‌شود.

مظاهریان در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص اینکه درآمدهای شهرداری در بودجه امسال از چه محل هایی است، گفت: بخش اصلی از درآمدهای شهرداری را مردم تامین می کنند و از طریق عوارض مربوط به نوسازی این کار را انجام می‌دهند بنابراین این موضوع به عنوان درآمد پایدار در بودجه امسال درنظر گرفته شده است درحالی که درآمدهای مربوط به صدور پروانه ساخت‌وساز نیز به عنوان درآمد غیرپایدار به قوت خود باقیست.

او افزود: بخش دیگر از درآمدها نیز براساس مالیات است که 3 درصد از ارزش افزوده را شامل می شود و تقریبا از طریق آن بیش از 5 هزار میلیارد تومان به شهرداری بازمی گردد اما نکته قابل توجه توجه شهرداری به بخش خصوصی است که امسال به صورت ویژه درنظر گرفته‌شده است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: شهرداری در بودجه امسال پیش بینی کرده 19 هزار میلیارد تومان از طریق بخش‌ خصوصی درآمد داشته باشد که این موضوع یک حرکت جسورانه از طرف شهرداری است که نشان اط نگاه ویژه شهرداری به بخش‌خصوصی دارد.

او افزود: اگر درآمد 5 هزار میلیارد تومانی از طریق مالیات را با 19 هزار میلیارد تومان بخش خصوصی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم چقدر تفاوت دارند و اگر این اتفاق رخ دهد به نفع شهرداری خواهد بود که البته برای انجام این کار نیاز به طراحی ساز و کار دارد.

مظاهریان بیان کرد: بودجه مربوط به حمایت مالی از افشاکنندگان فساد چون هنوز  قانون بالاسری نداریم پیش بینی نشد البته شهرداری لایحه ای درمورد حمایت از افشاکنندگان فساد ارائه داده است که حتما امسال تصویب می شود که پس از انجام این کار می‌توان ردیف های بودجه برای ان درنظرگرفت.

او افزود: لایحه مبتنی بر این است که اگر کسی فسادی را کشف کرد بتواند از طریق یک سامانه امن آن را افشا کند و بعد از اینکه فساد برای کمیته رسیدگی محرز شد، درصدی از سود حاصل شده از این افشا، به افشاکننده تعلق میگرد که درصد قابل توجهی است و  می تواند اهرم نظارتی از سوی مردم باشد تا دیگر فسادگری احساس امنیت نکند.

معاون شهردار تهران عنوان کرد: برخلاف انتقادات، بودجه امسال اصلا بلندپروازانه نیست و فقط بودجه عمومی 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و به گونه ای طراحی شده تا شهردار بعدی بتواند آن را مدیریت کند.

او افزود: دنبال این هستیم مجوز آزمون استخدام رسمی را بگیریم و افراد قراردادی به‌صورت رسمی ادامه کار دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز