مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست:

نباید ساختار باغ وحشی در کشور وجود داشته باشد/ هیچ یک از حیوانات برای انتقال به باغ وحش از طبیعت جدا نمی شوند

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۰:۵۰:۵۴
کد خبر: ۱۱۲۵۷۲۶
نباید ساختار باغ وحشی در کشور وجود داشته باشد/  هیچ یک از حیوانات برای انتقال به باغ وحش از طبیعت جدا نمی شوند
شهاب الدین منتظمی گفت: باید به این سمت رفت که دیگر ساختار باغ وحشی در کشور وجود نداشته باشد همچنین در سال‌های اخیر هیچ حیوانی از طبیعت برای انتقال به باغ وحش زنده‌گیری نشده است.

به گزارش برنا؛ هر از چند گاهی در رسانه‌ها اخباری مبنی‌بر تلف شدن یک گونه در باغ وحش‌ها منتشر می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از کشورها زیر ساخت‌های نگهداری از حیوانات در پناهگاه‌ها فراهم است. برای مثال در کشوری همچون تایلند بi جای باغ وحش پناهگاه برای حیوانات در نظر گرفته شده و افراد برای بازدید سوار خودرو شده و به این ترتیب انسان به حریم حیوان وارد نمی‌شود.  

شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار برنا گفت: تاکنون هیچ حیوانی از محیط زیست گرفته نشده که به باغ وحش منتقل شود.

او در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه باغ وحش محیطی برای حیوان آزاری است، افزود: با توجه به سابقه باغ وحش‌های کشور باید به این امر اذعان کرد که زیرساخت‌های غلط وجود دارد. اگرچه چقدر خوب است که به رفاه حیوان توجه شود. درضمن باید به این سمت رفت که دیگر ساختار باغ وحشی در کشور وجود نداشته باشد.

منتظمی ادامه داد: در سال‌های اخیر هیچ حیوانی از طبیعت برای انتقال به باغ وحش زنده‌گیری نشده است بلکه اغلب گونه‌های غیر بومی خارجی هستند و گونه‌های بومی که به هر دلیل از طبیعت جدا شده یا آسیب دیده، درمان شده و امکان بازگشت به طبیعت وجود نداشت در باغ وحش ها نگهداری می شوند.

او تصریح کرد: در تیر ماه سال جاری ریاست سازمان محیط زیست دستورالعمل‌ بازبینی برای ارتقای رفاه حیوانات در باغ وحش ارسال کرد. هرچند برخی از زیرساخت‌ها  و شرایط استقرار از سالیان دور نادرست بوده و نمی‌توان اذعان کرد که این زیرساخت‌های سه ماهه یا 6 ماهه اصلاح می‌شود.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون جابجایی و اصلاح هر گونه در گام نخست باید بر اساس دستورالعمل استانداردسازی باشد تا در گام بعدی گونه جدید اضافه کند.

 منتظمی با اشاره به زیرساخت‌ها برای ارتقای نگهداری گونه‌ها در باغ وحش اظهار کرد: برای باغ وحش‌ها دستورالعمل‌های متعدد ابلاغ شده است. درضمن ابلاغ بخش‌نامه لازم الاجرا مصادف با شیوع کرونا بود. باغ وحش‌ها در این شرایط درآمدشان تنزل پیدا کرده و با توجه به اینکه در این ایام باغ وحش‌ها درآمد نداشته اجرای دستورالعمل‌ها با کندی صورت گرفته است.

او در پایان گفت: هم‌اکنون تمامی مراکز برای جابجایی گونه‌ها باید دستورالعمل‌ها را اجرایی کنند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه