وکیل پایه یک دادگستری مطرح کرد:

وجود خلا در ضمانت اجرایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان/ نمایندگان فقط در اظهارنظر مصون هستند/ نماینده مجلس باید از رفتار سرباز تشکر می کرد

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۰۵:۰۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۲۵۹۳۶
وجود خلا در ضمانت اجرایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان/ نمایندگان فقط در اظهارنظر مصون هستند/ نماینده مجلس باید از رفتار سرباز تشکر می کرد
عبدالصمد خرمشاهی گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ضمانت اجرایی ندارد و باید این امر در دستور کار اصلاح قرار گیرد.

به گزارش برنا؛ تنش در خط ویژه میان مامور راهور و یکی از نمایندگان مجلس با واکنش های حقوقی و اخلاقی مواجه شد و بسیاری با تقبیح عمل نماینده مجلس بر این باور بودند که قانون باید برای همه یکسان باشد. امری که بارها در قانون اساسی نیز بر آن تاکید شده است و صرفا نمایندگان مجلس را در نطق و اظهارنظر آزاد گذاشته است. اتفاقی که به نظر می رسد باید ریشه های آن را در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان جست و جو کرد.

این اولین بار نیست

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: این برای اولین بار نیست که چنین اتفاقی رقم می خورد و در گذشته نیز شاهد بودیم که یکی از نمایندگان با کارمند گمرک چه رفتار بدی کرده است و حتی شاهد بودیم با خبرنگار نیز رفتارهای زننده ای صورت گرفته است که همگی خلاف شرع، قانون و اخلاق بود.

او افزود: نمایندگان مجلس در جایگاهی بسیار مهم به انجام وظیفه می پردازند و به همین علت باید متناسب با جایگاه مهمی که دارند رفتار کنند. جایگاه مهم آن ها از آن جا نشات می گیرد که وضع کننده قانون هستند. آن ها به این علت قانون ها را وضع می کنند که روابط مردم با مسئولین و وظایف متقابل آن ها را نظام مند کنند تا هرج و مرج صورت نگیرد.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: چنین رفتاری از چنین جایگاهی به علت اهمیتش تبعات بسیار زیادی دارد به گونه ای که مشاهده کردیم رفتار این نماینده در خارج از کشور نیز بازتاب های منفی زیادی داشت. امیدواریم این رفتار همان گونه که اعلام شد از سوی فرمانده ناجا و رئیس مجلس پیگیری شود زیرا این رفتار جایگاه و شان نمایندگان را تنزل می دهد و افکار عمومی را نیز به شدت خدشه دار می کند.

نظارت ها جدی تر شود

خرمشاهی ادامه داد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وظیفه دارد که به صورت جدی تر نظارت و ارزیابی گیرد و در گذشته نیز مشاهده نشده است که در موارد مشابه تصمیمات جدی گرفته باشند. معمولا صرفا در حد تذکر به این ماجرا رسیدگی می شود در حالی که اگر این اتفاق در کشور دیگری رخ می داد به علت حجم فشار افکار عمومی، نماینده مجلس مجبور به استعفا می شد.

او افزود: مجلس در حال بررسی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است، هرچند طبق همین قانون فعلی نمایندگان باید در رفتار، کردار و اخلاق خود رعایت قانون و شئونات اخلاقی را در پیش گیرند و در این عرصه آن ها موظف به این امر شده اند. اصل بر این است که یک نماینده با توجه به این که از فیلترهای مختلف گذشته است و یک فرد عام نیست که نداند چگونه رفتار کند. اصل بر این است که نماینده مجلس تمامی قوانین و اصول را می داند و در خلاف آن باید پاسخگو باشد.

این حقوقدان تصریح کرد: نمایندگان مجلس صرفا در سخنرانی های خود و اظهارنظر مصون هستند و در موارد دیگر حق ندارند برخلاف قانون عمل کنند. امروز خلا در ضمانت اجرایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است و باید در اصلاح آن به این سمت حرکت کرد. باید به این توجه شود که آیا پس از چنین تخلفاتی می توانند نمایندگان مجلس را عزل کرد یا خیر. باید در قانون جدید پیش بینی شود که مجازات سیلی زدن به مامور قانون توسط نماینده چه چیزی است.

برخی نمایندگان به مسئولین عالی رتبه کشور توهین می کنند

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: در صحن علنی مجلس نیز مشاهده شده است که برخی نمایندگان به مسئولین عالی رتبه کشور توهین کرده و چارچوب ها را رعایت نمی کنند. اگر از همان ابتدا با نماینده مجلسی که مرتکب تخلف شده است، برخورد می شد، کار به این جا نمی رسید. این اتفاق شهودی دارد و این گونه نیست که بدون سند و مدرک باشد و امید است این بار با شخص متخلف به صورت جدی برخورد شود.

خرمشاهی تاکید کرد: منشا هزینه جریمه ای که این شخص می شود در مقابل تبعات اجتماعی آن مقوله مهمی نیست. برخورد این چنینی با مجری قانون هزینه های بسیار سنگین اجتماعی بر دولت و ملت وارد می کند. جریمه مالی تاثیری ندارد و اساسا اصل نحوه عملکرد ایشان بوده است که قصد داشته است تخلف کند. همه در برابر قانون یکسان هستند اما این نماینده مجلس به این اصل توجه نکرده است.

مجازات ها برای هر تخلف نمایندگان مجلس باید معین شود

او با اشاره به ضرورت اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان افزود: در ماده یک اصلاحیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس آمده است که نمایندگان نباید به سایرین توهین کرده و لازم است اخلاق و چارچوب های قانونی را رعایت کنند. باید توجه کرد که ضرورت دارد امروز به ضمانت اجرایی این قانون توجه شود. هنوز مشخص نیست که چگونه و در چه جرم ها و تخلف هایی نمایده مجلس عزل می شود و باید این موارد بررسی شود.

خرمشاهی در پایان گفت: مجازات ها برای هر تخلف نمایندگان مجلس باید معین شود و امروز ضرورت دارد تا با تخلف های آن ها برخورد جدی تری شود. آن دسته از نمایندگان نیز که به اصول آشنا نیستند باید برای آن ها کلاس های آموزشی برگزار شود. اگر سرباز به این خوبی در حال اجرای قانون بوده است، نماینده مجلس باید از این اقدام سرباز تشکر می کرد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما