وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

ایران، میزبان اسکار صنایع دستی می‌شود/هیچ شخصی در هتل‌ها به کرونا مبتلا نشده است/ ایران جز سه کشور برتر تولیدکننده صنایع دستی در جهان

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۱۰:۳۷:۴۳
کد خبر: ۱۱۲۶۰۷۳
ایران، میزبان اسکار صنایع دستی می‌شود/هیچ شخصی در هتل‌ها به کرونا مبتلا نشده است/ ایران جز سه کشور برتر تولیدکننده صنایع دستی در جهان
علی اصغر مونسان از برگزاری یکی از بزرگ ترین گردهمایی های صنایع دستی جهان به میزبانی ایران و با عنوان دست خلاق خبر داد.

به گزارش برنا؛ علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی گفت: بزودی ایران میزبان یکی از گردهمایی های بزرگ صنایع دستی در جهان خواهد بود که تحت عنوان یک جایزه و همچون یک اسکار خواهد بود تا به برترین آثار صنایع دستی جایزه ای اهدا کند.

او افزود: این جایزه با عنوان دست خلاق آغاز به کار خواهد کرد و امید است تا به یکی از مهم ترین مراسمات این عرصه در جهان بدل شود. 

مونسان ادامه داد: طرح تجاری سازی صنایع دستی را آغاز کرده ایم که این طرح ویژگی های خاصی دارد. در همین راستا برندسازی در دستور کار قرار گرفته است زیرا این نگرانی وجود داشته است تا همواره هنر ایران به نام کشورهای دیگر ثبت نشود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در راستای این که نقش ایران در صنایع دستی و هنر نادیده گرفته نشود، اقداماتی شروع شده است که اولین اقدام شناسنامه دار شدن آن است و این امر مهمی است زیرا خریدار باید بداند که محصول چه ویژگی هایی دارد.

او افزود: این اقدام آغاز شده و صنایع دستی دارای کد می شوند و قابل رهگیری هستند و در هر نقطه جهان عرضه شوند، مشخص می شود که مربوط به هنر ایران است.

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: نشان دست خلاق امروز رونمایی خواهد شد و تبدیل به یک الگو می شود تا صنایع دستی ایران را بیشتر به جهان معرفی کند. این نشان طراحی بسیار زیبایی دارد و نشانگر هنر هنرمندان ایرانی در جهان خواهد بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: امروز ایران جز سه کشور برتر تولیدکننده صنایع دستی در جهان است و در کنار هند و چین در این عرصه به رقابت می پردازد.

مونسان ادامه داد: جایگاه ما کاملا مطلوب است و توانسته ایم 99 رشته صنایع دستی را احیا کنیم. متاسفانه هنوز در عرصه فروش جایگاه مناسبی نداریم و چین رتبه نخست این عرصه را دارد. آن ها کار ماشین و دست را ترکیب کرده اند و به همین علت قیمت تمام شده صنایع دستی آن ها کاهش پیدا کرده است و توانسته اند بازارهای بیشتری را به دست آورند.

او بیان کرد: برای بهبود جایگاه خود در عرصه فروش به دنبال کاربردی کردن صنایع دستی هستیم و تلاش این است قیمت های تمام شده متناسب با بازار باشد.

مونسان در خصوص سفرهای مردم در ایام نوروز و تعطیلات افزود: گردشگری در یک سال گذشته ضربات مهلکی از کرونا خورده است و ما در راستای حفظ سلامتی مردم همکاری بسیاری خوبی با وزارت بهداشت داشته ایم و حتی هتل های خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده و در کنار آن ها بودیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: با قاطعیت می گویم، بخش گردشگری بیشترین مراقبت را در عرصه مقابله با کرونا دارد به گونه ای که اگر به بومگردی ها و هتل های ما مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که پروتکل ها به صورت کامل رعایت می شود.

او تاکید کرد: تا این لحظه هیچ شخصی در هتل ها به کرونا مبتلا نشده است و این یک آمار عالی است. دغدغه وزارت بهداشت و میراث فرهنگی سفرهای انبوه و خارج از پروتکل های بهداشتی است که برای فعالین گردشگری نیز درآمدی ندارد. تمام امید فعالان گردشگری به ایام نوروز است تا بتوانند یک سال گذشته را جبران کنند. امید است تورهای گردشگری با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانند فعال شوند تا سفر اصولی صورت گیرد اما مخالف سفرهای انبوه غیراصولی هستیم.

مونسان افزود: ما برای حمایت از حوزه گردشگری دو بسته حمایتی در نظر گرفتیم که مبتنی بر حفظ اشتغال بود زیرا تصور می شد در کوتاه مدت کرونا ضعیف خواهد شد اما با طولانی شدن کرونا شرط حفظ اشتغال برداشته شد و بیش از 1300 میلیارد تومان پرونده برای اعطای تسهیلات به بانک ها ارائه شده است و تا این لحظه 500 میلیارد تومان به فعالین گردشگری و هتل ها وام پرداخت شده است همچنین برای بودجه 1400 یک ردیف بودجه هفت هزار میلیاردی در نظر گرفته شده است تا به آسیب دیدگان گردشگری از کرونا پرداخت شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که بیشتر به پروژه های بزرگ در کشور پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: برای توسعه کشور نیاز است به پروژه ها و صنایع بزرگ پرداخته شود و در بلندمدت نیز به اقتصاد و معیشت مردم کمک می کند اما کسب و کارهای کوچک که کمتر به آن توجه می شود در کوتاه مدت و به صورت مستقیم به معیشت مردم کمک می کند و  ضرورت دارد تا توجه بیشتری به آن ها شود. امروز کسب و کارهای خرد کم ترین حمایت ها را دریافت می کنند در صورتی که تاکید رهبری این است که توزیع ثروت در کشور عادلانه باشد و به تمامی عرصه ها توجه شود.

او افزود: برخی انحرافات جزئی سبب شده است تا بهانه‌ای باشد به کسب و کارهای کوچک اهمیت داده نشود. امروز استخراج و فروش نفت که کار بزرگی نیست. درست است که اقتصاد کشور را پیش می برد اما نباید با صنایع دستی مقایسه شود و صنایع دستی را در مقابل آن خرد نشان داد.نفت درآمد دولت است و باید به عرصه هایی که درآمد مردم را نیز تامین می کند توجه کرد. ما در سال 98 ، 11.8 میلیارد دلار از گردشگری سود به دست آورده ایم که به جیب مردم رفته است.

مونسان ادامه داد: در همه جهان معیشت و اشتغال مردم در گرو کسب و کارهای کوچک است و اهمیت آن ها به اندازه تمامی صنایع بزرگ است. همواره این گلایه وجود دارد چرا تلاش های دولت و پروژه های بزرگ دیده نمی شوند. علت این است که مردم باید تاثیر اقدامات ما را در سفره خود مشاهده کنند و سفره مردم نیز صرفا با کسب و کارهای کوچک بهبود پیدا می‌کند.

او بیان کرد: امروز با یک سرمایه کوچک در کسب و کارهای کوچک می توان میزان قابل توجهی اشتغال ایجاد کرد. بسیاری از کارگاه های ما با 20 میلیون تومان آغاز کرده اند و درآمدهای زیادی دارند. اگر یک هزارم پول خرج شده در صنایع بزرگ را به سمت کسب و کارهای کوچک می آوردیم امروز معیشت مردم وضعیت بهتری داشت. سیل، بنزین، هواپیمای اوکراینی، ترور سپهبد سلیمانی و کرونا به قدری شرایط ما را سخت کرد تا کنون بی سابقه بوده است. دراین شرایط سخت اما کسب وکارهای مرتبط با میراث فرهنگی هنوز زنده مانده اند.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: هر کسی می‌تواند پروژه های عمرانی را به سرانجام برساند اما ضرورت دارد نگاه های چندوجهی داشت تا مردم در یک محیط سالم و با رضایت زندگی کنند. با پل ساختن نمی توان رضایت مردم را به دست آورد و ایجاد فضای مناسب برای زندگی است که مردم رضایتمند می شوند.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز