تولید گوشت مصنوعی با مزه و ظاهر طبیعی‌

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۲۱:۵۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۲۶۳۶۷
تولید گوشت مصنوعی با مزه و ظاهر طبیعی‌
محققان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه مک مستر کانادا روش جدیدی برای کشت گوشت در آزمایشگاه ابداع کرده‌اند که تولید آن با بافت و مزه طبیعی‌تر را امکان‌پذیر می‌کند.

به گزارش برنا؛ ایده جذابی که در سال‌های اخیر مطرح شده تولید گوشت مصنوعی با استفاده از کشت سلول‌های حیوان است. گوشت کشت داده شده در آزمایشگاه نسبت به پرورش دام تأثیر مخرب کمتری بر محیط زیست گذاشته و نگرانی‌های اخلاقی در مورد کشتن حیوانات به منظور مصرف گوشت آنها را از بین می‌برد.

البته کشت گوشت در آزمایشگاه به سادگی پرورش قارچ نیست. گوشت در حقیقت ارگان‌های ماهیچه‌ای است که از اجتماع پیچیده بافت‌های مختلف تشکیل شده که در طول حیات جاندار تحت تأثیر عوامل مختلف بافت، انسجام و مزه گرفته‌اند. علاوه بر این کشت گوشت صرفاً به سلول‌های درون آن مربوط نشده و به تناسب و توزیع آنها نیز ربط دارد. به همین دلیل است که گوشت‌ها طعم‌ها و مزه‌های مختلفی دارند.

نمونه گوشت کشت داده شده از سلول های موش توسط محققان دانشگاه مک مستر.

تاکنون محققان موفق به کشت گوشت‌های مصنوعی با طعم و مزه‌ای نزدیک به گوشت همبرگر و ناگت مرغ شده‌اند، اما برای اینکه گوشت مصنوعی مزه کامل و حس یک گوشت طبیعی را به خود بگیرد، به کنترل بیشتری روی نحوه تشکیل آن نیاز است.

دو محقق دانشگاه مک مستر به نام های Ravi Selvaganapathy و علیرضا شاهین-شمس آبادی روشی ابداع کرده‌اند که با روی هم قرار دادن لایه‌های ماهیچه ای و سلول‌های چربی امکان کنترل بیشتر بر طعم و مزه گوشت آزمایشگاهی را فراهم می‌کند. به گفته محققان به کمک این تکنیک می‌توان گوشت مصنوعی را همانند شیر با درجه چربی دلخواه خرید.

این روش در واقع نوع تغییریافته متدی است که محققان از آن برای رشد بافت‌ها برای پیوند عضو به انسان استفاده می‌کنند و به کمک آن می‌توان درصد دقیق چربی و میزان پراکندگی آن در بافت عضلانی  یا اصطلاحاً «مرمری» بودن گوشت را کنترل کرد. محققان در گام اول از سلول‌های موش و در ادامه از سلول‌های خرگوش گوشت مصنوعی تولید کرده و پس از پختن و امتحان کردن گوشت خرگوش حس و طعم آن را مثل گوشت واقعی توصیف کرده‌اند.

به گفته محققان این فناوری مقیاس پذیر بوده و بنابراین می‌توان از آن برای تولید گوشت مصنوعی در حجم بالا استفاده کرد و محدودیتی برای کشت گوشت خوک، گاو یا مرغ ندارد.

نظر شما