هشدار؛ کمبود خواب بلای شبیه به ضربه مغزی بر سرمان می‌آورد

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۲۲:۵۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۲۶۳۷۰
هشدار؛ کمبود خواب بلای شبیه به ضربه مغزی بر سرمان می‌آورد
بسیاری از مردم در سراسر جهان با مشکلات بی‌خوابی و همچنین استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. حالا طبق پژوهشی جدید، این مشکلات می‌توانند باعث بروز علائمی شبیه به ضربه مغزی خفیف شوند.

به گزارش برنا؛ این پژوهش که توسط دانشکده علوم بهداشت و توانبخشی دانشگاه ایالتی «اوهایو» صورت گرفته، نشان می‌دهد ۱۱ تا ۲۷ درصد وزرشکاران سالم که هیچ‌گونه سابقه‌ای از ضربه مغزی نداشته‌اند، با علائمی مشابه با سندرم پس از ضربه مغزی خفیف (PCS) مواجه شده‌اند. در این بررسی ۳۱ هزار دانشجوی ورزشکار حضور داشته‌اند و سه عامل توانسته‌اند بروز علائم PCS را پیش‌بینی کنند: کمبود خواب، مشکلات روانی و استرس.

در این پژوهش دانشجویان چهار سرویس آکادمی ارتش آمریکا مشارکت داشته‌اند، افرادی که دوره‌های سختی را می‌گذارنند و باید در مسابقات ورزشی حضور پیدا کنند. علاوه بر شمار بالایی از دانشجویان که علائمی شبیه به PCS را تجربه کرده‌اند، نصف تا سه چهارم تمام ورزشکاران یک یا چندین علائم رایج در افراد با ضربه مغزی خفیف را گزارش کرده‌اند که رایج‌ترین آن‌ها خستگی و انرژی کم است.

ضربه مغزی

«ژاکلین کاچسی»، استادیار دانشکده علوم بهداشت و توانبخشی دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده ارشد مقاله اخیر، چنین آماری را شوکه‌کننده اعلام کرده. طبق نتایج، وقتی افراد چندین ماه پس از تجربه ضربه مغزی با علائم مشابه مواجه می‌شوند، شاید دلیل دیگری برای بروز آن‌ها وجود داشته باشد. کاچسی گفته:

«زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و یک یا چندین ماه از ضربه مغزی آن می‌گذرد، ما باید بدانیم بیمار چه علائمی را پیش از آن تجربه کرده و آیا مربوط به ضربه مغزی می‌شوند یا دلایل دیگری دارند. پس از اطلاع از این موضوع می‌توان درمان را شروع کرد و به افراد برای بهبود هرچه سریعتر کمک کنیم.»

مقاله اخیر به پزشکان و پژوهشگران می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره تاثیرات ضربه مغزی خفیف و بهبود ورزشکاران ارائه کند. نتایج حاکی از آن هستند که مشکلات مربوط به خواب و همچنین اختلالات روانی قبلی بیشترین تاثیر را در بروز چنین علائمی دارند.

نظر شما