بهترین زمان خوردن قرص زینک

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۰۶:۲۱:۰۵
کد خبر: ۱۱۲۶۳۹۳
بهترین زمان خوردن قرص زینک
زینک یکی از مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن است که کمبود آن می تواند عواض مختلفی را به دنبال داشته باشد. جالب است بدانید همان قدر که امکان کمبود اسید فولیک یعنی آهن در خانم ها رایج است کمبود زینک نیز در مردان شیوع بسیاری دارد و یکی از اصلی ترین علت های ریزش و سفیدی موها محسوب می شود. البته ممکن است در زن ها نیز این کمبود ایجاد شود. بنابراین بسیاری از افراد برای جبران کمبود این ماده آهنی مهم در بدن به دنبال استفاده از مکمل های آن می روند.

به گزارش برنا؛ زینک یکی از مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن است که کمبود آن می تواند عواض مختلفی را به دنبال داشته باشد. جالب است بدانید همان قدر که امکان کمبود اسید فولیک یعنی آهن در خانم ها رایج است کمبود زینک نیز در مردان شیوع بسیاری دارد و یکی از اصلی ترین علت های ریزش و سفیدی موها محسوب می شود. البته ممکن است در زن ها نیز این کمبود ایجاد شود. بنابراین بسیاری از افراد برای جبران کمبود این ماده آهنی مهم در بدن به دنبال استفاده از مکمل های آن می روند.

سوالی که پیش می آید این است که بهترین زمان برای مصرف این قرص چه زمانی است؟ لطفا تا پایان مطلب ما را همراهی کنید تا به طور کامل موارد مربوط به این قرص را بررسی کرده و زمان مناسب مصرفش را برای شما اومایی عزیز توضیح دهیم.

زینک چیست؟

زینک یکی از رایج ترین عناصر موجود در پوسته زمین است. زینک در هوا، خاک، آب و مواد غذایی وجود دارد. این ماده از زمان های قدیم در علم پزشکی برای ترمیم زخم استفاده می شده است. از نظر بدن ما زینک ماده ای معدنی است که برای عملکرد آنزیم ها ضروری است و نقشی مهم در فرایندهای بیولوژیکی شامل تولید و بازسازی سلول ها دارد و یک ماده ویژه برای سلامتی بدن است.

زینک به عملکرد بهینه سیستم ایمنی بدن کمک می کند و ایمنی را بالا می برد.

بعلاوه سلول های جدید برای تولید کلاژن های (موادی پروتئینی که باعث ترمیم پوست و الاستیسیته آن می شوند) سالم و ترمیم زخم ایجاد می کند.

این ماده جزئی مهم از آنزیم هایی است که به بینایی کمک می کنند و برای پیشگیری از کوری ضروری است.

زینک همچنین نقشی مهم در سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات دارد و برای افرادی که کم خونی داسی شکل، آکنه، اسهال شدید و زخم معده دارند مکملی مفید است.

بعلاوه زینک نقشی مهم در رشد و تکامل اسپرم ایفا می کند.

زینک یکی از عناصر مهم در رشد موهای سالم و زیبا می باشد.

علائم کمبود زینک

به دلیل کاربردهای فراوانی که زینک در بدن دارد به محض کمبود آن علائمی ایجاد می شوند که عبارتند از:

ریزش مو

کاهش وزن

تاخیر در ترمیم زخم ها

عفونت مزمن

پوستی خشن و دارای جوش

کاهش اشتها

افسردگی و ناراحتی روحی

بزرگسالان به چه مقدار و چه نوع زینکی نیاز دارند؟

دکتر ویل توصیه می کند بزرگسالان باید روزانه پانزده میلی گرم مکمل زینک یا سی میلیگرم سبزیجات حاوی زینک مصرف کنند. بنابراین اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید دیگر نیاز به مصرف مکمل نمی باشد.

مطابق مطالعات موسسه سلامتی ملی، نوزاد هفت ماهه تا سه ساله باید روزانه سه میکروگرم، کودک چهار ساله تا هشت ساله پنج میکروگرم، نوجوان نه تا سیزده ساله هشت میکروگرم، مرد چهارده ساله و بزرگتر یازده میکروگرم، خانم چهارده تا هجده ساله نه میکروگرم، خانم باردار چهارده تا هجده ساله سیزده میکروگرم و خانم باردار نوزده ساله و بزرگتر یازده میکروگرم زینک مصرف کنند.

بهترین زمان برای مصرف قرص زینک چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مصرف مکمل زینک 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا می باشد. اما متاسفانه برخی افراد با خوردن این مکمل مشکلات گوارشی پیدا می کنند که در این صورت بهتر است مکمل همراه غذا مصرف شود. همچنین در صورت مصرف مکمل های دیگر بهتر است بین مصرف مکمل زینک با سایر مکمل ها از جمله آهن و کلسیم چند ساعت فاصله باشد.

چه غذاهایی دارای زینک بیشتری است؟

غذاهای حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و صدف غنی از زینک هستند. منابع گیاهی شامل حبوبات (لوبیا، نخود، عدس، سویا)، تخمه کدو، آجیل ها و غلات نیز سرشار از زینک می باشند که برای افراد گیاه خوار مناسب هستند.

آیا مصرف بیش از حد زینک مشکل ایجاد می کند؟

مصرف هر ماده غذایی در حد اعتدالش می تواند برای شما مفید باشد و کمتر یا بیشتر از حد نرمال آن عوارض جانبی دارد. مقدار زیاد زینک یا مکمل آن نیز اثر عکس داشته و باعث کاهش ایمنی بدن، تداخل با جذب مس، کمبود مس در بدن و افزایش احتمال کم خونی می شود. مقدار زیاد زینک همچنین باعث حالت تهوع، سردرد، ناراحتی معده و استفراغ می شود.

نکات مهم درباره مصرف زینک

- زینک می تواند باعث ناراحتی معده شود که باعث حالت تهوع و استفراغ و اسهال می شود. بنابراین سعی کنید زینک را همراه با غذا بخورید تا احتمال خطر کاهش یابد.

- مصرف بیش از حد کلسیم، رژیم گیاهخواری، کافئین، مصرف الکل به مقدار زیاد، پنی سیلین خوراکی، محصولات لبنی.

- درمان جایگزین هورمونی می تواند دفع زینک را کاهش دهد.

- در هنگام مصرف مکمل های زینک، مقدار مس کاهش می یابد بنابراین سعی کنید مکمل مس را در مقایسه با زینک بصورت نسبت یک به ده با مشورت پزشک مصرف کنید.

سخن آخر

بسته به اینکه شما از چه سبک زندگی و رژیم غذایی پیروی می کنید میزان مصرفی مواد معدنی و ویتامین هایتان متفوات است. بنابراین نمی توان یک دستور کلی برای همه افراد تجویز کرد و هر فرد باید به صورت شخصی به پزشک مراجعه کند تا متوجه شود که بدنش نسبت به چه مواد معدنی یا ویتامین هایی کمبود دارد و آن ها را با توجه به توصیه پزشک مصرف کند. بنابراین با اینکه بسیاری از این مکمل ها بدون نسخه در بازار موجود هستند اما بهتر است بصورت سرخود از آن ها استفاده نکنید و تحت نظارت پزشک باشید.

نظر شما
پرونده ویژه