استاد، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد:

وجود نیترات در آب‌های زیر زمینی تهران/ آلودگی آب‌های زیر زمین در حال افزایش است

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۱۱:۲۶:۰۶
کد خبر: ۱۱۲۶۹۶۵
وجود نیترات در آب‌های زیر زمینی تهران/ آلودگی آب‌های زیر زمین در حال افزایش است
احمدرضا یزدان‌بخش با بیان اینکه شاخص‌های آلودگی در آب‌های زیرزمینی روبه ازدیاد است گفت: ورود آلاینده‌ها دیگر همچون ترکیبات آلی با منشا فاضلاب‌های شهری و صنعتی وارد آب‌های زیرزمین می‌شوند که بر اساس شاخص‌های ارزیابی شده این آلودگی ها در حال افزایش است.

به گزارش برنا؛ روز به روز از میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی تهران کاسته و حجم آلودگی آن هم در حال افزایش است. این مقوله مشکلات محیط زیستی متعدد را برای انسان و محیط‌زیست به‌دنبال دارد. این در حالی است که تاکنون در زمینه وجود نیترات در آب و خاک بیش از حد مجاز در برخی از نقاط صحبت شده، اما هنوز نتیجه‌ و تصمیم جدید و جدی برای جلوگیری از این مقوله حاصل نشده است.

احمدرضا یزدانبخش، استاد، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار برنا گفت: به‌طور کلی دشت تهران از شمال به دامنه شمالی البرز، از جنوب به آرادکوه، از شرق به ارتفاعات قرچک و از غرب به دشت کرج، وردآورد، شهریار و رباط کریم را در بر می‌گیرد. این دشت دو هزار متر مربع مساحت دارد. بیشترین درصد تراکم چاه‌های عمیق را در مناطق شمیرانات داریم.

او افزود: عمق آب‌های زیرزمینی دشت به‌طور متوسط به 135 متر و این عمق در شرق و جنوب شرقی در حال کاهش است.

نیترات در آب‌های زیر زمین تهران

 یزان‌بخش درباره کیفیت آب‌های زیرزمینی در تهران تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده میزان نیترات در 40 درصد منابع آب زیر زمینی به حد ضعیف یعنی به میزان 10 درصد وجود دارد که کیفیت آن در حد خیلی ضعیف پایین می‌آورد. میانگین نیترات در آب‌های زیر زمینی 30 میلی گرم در لیتر است.

دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: البته در برخی از مناطق هم بیش از 90 میلی گرم در لیتر نیترات در آب وجود دارد. هر چند بر اساس استانداردها 40 میلی گرم در لیتر مطرح شده است.

کاهش کیفیت آب‌های زیر زمینی در جنوب و غرب تهران  

او ادامه داد: وقتی از شمال به جنوب تهران می‌رویم، شاهد افت کیفیت آب هستیم. از سوی دیگر از شرق به غرب هم کاهش کیفیت آب مشاهده می‌شود. در جنوب و غرب تهران به‌دلیل فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و شیب زمین که روان شدن آب‌های سطحی را شاهد هستیم کیفیت آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند.

آراد کوه منشا آلودگی در جنوب تهران

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یکی از کانون‌های منجر به آلودگی در شهر تهران انباشت زباله در جنوب تهران در منطقه آرادکوه است.

آلودگی آب‌های زیر زمین در حال افزایش است

او با بیان اینکه شاخص‌های آلودگی در آب‌های زیرزمینی رو به ازدیاد است ادامه داد: همچنین ورود آلاینده‌های دیگری همچون ترکیبات آلی با منشا فاضلاب‌های شهری و صنعتی وارد آب‌های زیرزمین می‌شوند که بر اساس شاخص‌های ارزیابی شده این آلودگی در حال افزایش است. بر همین اساس در برخی از نقاط شاخص میزان نیترات موجود دو تا 6 میلی‌گرم در لیتر افزایش پیدا است.

نیترات موجود در محصولات کشاورزی در سلولی‌های چربی بدن تجمع می‌کنند

استاد، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره آلودگی‌های آب های ورودی به مزارع کشاورزی تصریح کرد: آلودگی‌های همچون ازدیاد نیترات و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی و گیاه وارد می‌شود. این مقوله خاصیت تجمعی داشته و بر اثر طبخ و شست و شو از بین نمی‌رود، بلکه می‌تواند در بدن تجمع کرده و تاثیرات متعدد داشته باشد. فلزات سنگین جزو آلاینده‌های سنگین در آب بوده که مقاوم هستند.

به گفته او شیرآبه‌های زباله می‌تواند تجمع کرده و مشکلات متعدد را به عنوان آلودگی‌های درجه یک به‌دنبال داشته باشد. تاثیرات سمی این شیرآبه‌ها می‌تواند منجر به از کار افتادن ارگان‌های بدن شود و ایجاد سرطان‌های مختلف و سموم سیستمی را در برخی موارد به دنبال دارد. اینکه از مردم بخواهیم به رفع آلودگی بپردازند امکان پذیر نیست.

یزدان بخش افزود: باید مطالعات بیشتری درباره میزان حضور آلاینده‌ها در منابع آب زیرزمینی و کشاورزی ارائه شود. با توجه به اینکه در تهران جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری در دستور کار قرار گرفته است؛ اگر از ورود فاضلاب‌های شهری به آب‌های زیرزمینی جلوگیری شود اقدام بسیار مناسبی در راستای سلامت جامعه خواهد بود.

او ادامه داد: جمع‌آوری آب‌ها و روان آب‌های سطحی نیز از دیگر اقدامات مناسبی بوده که جزو پروژه‌ها در حال اجرا قرار دارد. کنترل فاضلاب‌های صنعتی در محدوده‌های داخل و بیرون شهر ضعیف است، این امر می‌تواند حجم آلودگی فراوان را در خود جای دهد.

او با بیان اینکه اگر آبیاری کشاورزی به شکل مناسب انجام شود میزان آلودگی‌ها کاهش پیدا  می‌کند افزود: تصفیه فاضلاب‌ها و استفاده از آن برای کشاورزی و آبیاری فضای سبز؛ باعث کمتر استفاده کردن از آب‌های زیرزمینی و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود. همچنین نشت زمین به‌دلیل استخراج آب‌های زیرزمینی را شاهد هستیم. استفاده مجدد از پساب‌های تصفیه شده می‌تواند منجر به کنترل این مشکل شود.

 انتقال محل تجمع زباله در تهران

استاد، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه انتقال محل زباله تهران باعث بروز مشکلات بین شهرداری تهران و سازمان محیط زیست شده است، گفت: اگر موارد مطرح شده را حل و منطقه را بهسازی کنند می‌توان آن را به نقاط دورتر از تهران منتقل کرد میزان آلودگی کاهش و کیفیت آب‌های زیرزمینی ارتقا پیدا می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز