رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی:

کاهش مرگ و میر افراد مبتلا به سرطان طی سال های اخیر/ رشد ۹۵ درصدی ابتلا به سرطان در کشور/ مردان مراقب سرطان معده و زنان مراقب سرطان سینه باشند

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۵:۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۱۲۷۵۸۲
کاهش مرگ و میر افراد مبتلا به سرطان طی سال های اخیر/ رشد ۹۵ درصدی ابتلا به سرطان در کشور/ مردان مراقب سرطان معده و زنان مراقب سرطان سینه باشند
محمدرضا قوام نصیری گفت: طی سالیان اخیر روند رشد سرطان در کشور افزایش پیدا کرده است. در 10 سال گذشته، موارد جدید ابتلا به سرطان عددی در حدود 60 هزار نفر در سال بوده است و امروز این عدد به رقمی میان 110 تا 120 هزار رسیده است که نشان می دهد بین 95 تا 100 درصد رشد داشته است.

به گزارش برنا؛ سرطان به عنوان یکی از علل مهم مرگ و میرها در قرن جدید همواره نگرانی های زیادی را در میان مردم و متصدیان سلامت جامعه ایجاد کرده است و این بیماری را به یکی از دغدغه های جدی این روزهای جوامع بشری تبدیل کرده است. بیماری که در در کنار پدیده دیگر تهدیدکننده این روزهای سلامت بشر یعنی استرس و اضطراب، دست به دست یکدیگر داده اند و احتمال شیوع سرطان را بیشتر کرده اند.

تاثیر استرس بر ابتلا به سرطان

محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: عوامل موثر در ابتلا سرطان متعدد است که برخی ثابت شده و برخی نیز همچنان ابعاد ناشناخته ای دارد. برای نمونه مصرف دخانیات در این عرصه اثرات آن به اثبات رسیده است.

او افزود: در ابتلا به سرطان چند مرحله وجود دارد که نخستین آن جهش های ابتدایی سلول ها است و این سلول ها از حالت طبیعی خارج می شود. این عوامل سبب می شوند تا این حرکت سرعت گرفته و غده شکل می گیرد. یکی از عواملی که در سال های اخیر ثابت شده است از جمله مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان است، استرس است.

استرس باعث نقصان سیستم دفاعی بدن می شود

رئیس انجمن انکولوژی خاطرنشان کرد: استرس باعث نقصان سیستم دفاعی بدن می شود و ایمنی بدن را ضعیف می کند و سبب می شود تا آن دسته از سلول ها که به حالت غیرطبیعی درآمده اند با سرعت بیشتری به سمت تبدیل شدن به یک غده حرکت کنند. باید توجه کرد که جهش ابتدایی دلایل دیگری دارد و استرس صرفا در هدایت این سلول ها موثر است.

قوام نصیری ادامه داد: اکسیدان ها یکی از عوامل اصلی غیرعادی شدن سلول ها است و به همین علت توصیه می شود تا از آنتی اکسیدان ها استفاده شود که پوست گوجه، آسپیرین و ویتامین c از جمله مهم ترین منابع آنتی اکسیدان هستند. در این میان استرس ترشحاتی ایجاد می کند که مقادیر زیاد آن بر روی سلول های جهش یافته اثر می گذارد و سرطان را شدت می دهد.

او افزود: سرطان یک بیماری اختصاصی است و ابتلا به هر نوع آن عواملی مجزا دارد. برای مثال در سرطان پوست نور آفتاب موثر است اما در سرطان سینه بانوان استرس، رژیم غذایی و ارثی بودن نقش آفرینی می کند. 

کاهش آمار مرگ و میر ناشی از سرطان

این متخصص بیماری سرطان تصریح کرد: طی سالیان اخیر روند رشد سرطان در کشور افزایش پیدا کرده است. در 10 سال گذشته، موارد جدید ابتلا به سرطان عددی در حدود 60 هزار نفر در سال بوده است و امروز این عدد به رقمی میان 110 تا 120 هزار رسیده است که نشان می دهد بین 95 تا 100 درصد رشد داشته است.

رئیس انجمن انکولوژی با اشاره به آمار مرگ و میر ناشی از سرطان گفت: در گذشته 70 درصد افراد مبتلا به سرطان جان خود را از دست می دادند و از 10 سال پیش این آمار به 50 درصد رسیده است که ناشی از پیشرفت علم و اطلاع رسانی خوب بوده و این رقم در دو سال گذشته به 45 درصد رسیده است. در گذشته مراجعات نیز دیر رقم می خورد و کار را برای درمان سخت تر می کرد اما امروز مراجعات سریع تر شده است.

سرطان معده در صدر سرطان های شایع در کشور

او افزود: در مراکز پیشرفته جهان این رقم در حدود 25 درصد است زیرا به مراحل ابتدایی ابتلا به سرطان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در برخی مراکز نیز این آمار به 100 درصد درمان سرطان نیز می رسد. امروز سرطان پوست در بیشتر نقاط جهان شایع شده است و باید بیشتر مراقب آن بود.

قوامی نصیری در پایان اظهار کرد: سرطان های شایع در کشور به جز موارد خاص مشخص هستند. برای نمونه سرطان مری در مناطق ترکمن نشین کشور و خراسان شمالی بیشتر شایع است اما در کل کشور در میان آقایان سرطان معده بیشترین آمار ابتلا را دارد و در میان خانم ها سرطان سینه بیشترین آمار را دارد. سرطان پروستات نیز در میان آقایان بسیار شایع است. سرطان روده بزرگ سرطانی است که در رده بعد قرار دارد و در میان آقایان و بانوان نیز بسیار شایع است. سرطان دهانه رحم و رحم نیز رده بعدی را به خود اختصاص داده اند که در میان بانوان رایج است و سرطان خون نیز بیماری است که بیشتر در میان کودکان و افراد مسن دیده می شود.

//انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز