عضو شورای عالی محیط زیست مطرح کرد:

ارادکوه دلیل اصلی بوع نامطبوع تهران

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۱۴:۵۸:۴۶
کد خبر: ۱۱۲۷۶۹۲
ارادکوه دلیل اصلی بوع نامطبوع تهران
محمدرضا تابش گفت: در جلسه شورای عالی محیط زیست دلایل مختلفی برای بوی آزاردهنده چند وقت اخیر در تهران عنوان شد، ولی بنظر میرسد دلیل اصلی ایجاد این بو، مربوط به ارادکوه محل تخلیه زباله های شهر تهران است

به گزارش برنا؛ محمدرضا تابش، عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست در خصوص جلسه اخیر این شورا گفت: در جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد نسبت به تصویب حدود عرصه هاى طبیعی واجد شرایط بعنوان مناطق چهارگانه حفاظت شده و بازنگری در حدود برخی مناطق حفاظت شده که دارای تعارضات مردمی و طرح های هادی روستایی بود اقدام شد.

تابش افزود: با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، مجموعا مساحت مناطق حفاظت شده کشور  از ١١ درصد به ١٢ درصد افزایش یافت.

او پیرامون تصمیمات شورا درخصوص وضعیت پسماندهای زیست محیطی عنوان کرد: ما قانون مدیریت پسماند را داریم ولی از ضوابط و روشهای مدیریت پسماند صنعتی، معدنی و صنایع نفت و گاز و نیروگاهی غفلت کرده ایم . کار بسیار مهمی در این جلسه انجام شد و از این به بعد مدیریت این پسماندها تابع ضوابط و مقرراتی خواهد بود.

تابش ادامه داد: با این مصوبه راه برای سرمایه گذاری در مدیریت و دفع پسماندها توسط بخش خصوصی واجدشرایط باز خواهد شد و با ضابطه مند شدن بهره برداری از این پسماندها، نفع دو جانبه ای برای محیط زیست و سرمایه گذاران پدید خواهد آمد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس دهم درخصوص آخرین وضعیت احیای پارک ملی دریاچه ارومیه نیز گفت:  در جلسه شورا، مسئولان و وزرای مربوطه گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده و حفر تونل هایی که آب مورد نیاز را برای اینده تامین می کند ارائه دادند که بر پایه این گزارشات در حال حاضر ٦٨ سانتیمتر، افزایش تراز آب دریاچه ارومیه را نسبت به سال مبنا شاهد هستیم، تقریبا اغلب نمکهای کف دریاچه، در اب حل شده و خطر گردو غبارهای نمکی فعلا منتفی شده است و سازمان جنگلها نیز در سطح یک میلیون هکتار، درختکاری کرده است و ٤٠ درصد نیز مصرف آب کشاورزی کاهش یافته است.

تابش تصریح کرد: از ٣٤٠٠ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه که نیاز است تا این دریاچه به تعادل برگردد تاکنون با اقدامات انجام شده ٢٥٠٠ میلیون مترمکعب آن تامین شده و مابقی نیز از  هدایت اب از طریق احداث تونل در دست احداثی که تا پایان این دولت تکمیل می شود تامین خواهد شد .

عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست همچنین درباره موضوع بوی نامطبوع در تهران که مدتهاست مورد توجه قرار گرفته است گفت: درخصوص علت بوی نامطبوع تهران نیز سازمان محیط زیست گزارشی از بررسی های خود را ارایه داد و اقدامات مورد نیاز هر دستگاه و اعتبار مورد نیاز آن را تشریح کرد.

تابش اضافه کرد: دلایل عمده این بوی نامطبوع شامل دامداری های حاشیه اتوبان، رودخانه هایی که محل تخلیه بخش عمده فاضلاب هستند و محل های دپوی زباله و شیرابه هاى ایجاد شده و ... گزارش شده که البته ٥٠ درصد دلیل ایجاد این بوی نامطبوع و ازاردهنده از ارادکوه محل تخلیه زباله های شهر تهران عنوان گردیده است.

نماینده ادورا اردکان درباره مصوبات استانى شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: در خصوص استان یزد نیز مواردی همچون ارتقا ى آریز به منطقه حفاظت شده و اجازه اکتشاف D19 از جمله مصوبات شورا بود.

عضو شورای عالی آمایش سرزمین تاکید کرد: در این جلسه عنوان کردم که توسعه امری اجتناب ناپذیر است ولی چون توسعه در کشور بدلایل مختلف براساس آمایش سرزمین صورت نگرفته است با چالش هایی مواجه هستیم که می بایست برای آن چاره جویی شود تا دچار تبعات اقتصادی و اجتماعی حاد نشویم

تابش ادامه داد: چادرملو و سنگ اهن مرکزی، اشتغال زیادی را ایجاد و بخشی از تعهدات اجتماعی خود را در استان ایفا نموده اند که جای تشکر دارد ولی میزان بهره برداری از طبیعت بکر منطقه و خساراتی که به محیط زیست و آب و خاک و هوای استان وارد می کنند قابل مقایسه با این اقدامات جبرانی نیست و به جد خواستارم که در بحث محیط زیست باید این شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی؛ از ادارات محیط زیست استان و مناطق حفاظت شده ای مثل پارک ملی سیاهکوه با تمام توان حمایت کنند.

نماینده ادوار مجلس با ابراز گلایه از عدم اجرای کامل و دقیق قوانین در این بخش گفت: در مواد ٤ و ١٧ قانون معادن، برای حقوق دولتی و پرداخت بابت جبران خسارت های وارده به منابع طبیعی در اثر بهره برداری از معادن، شاهد سستی هستیم. همچنین در قانون برنامه ششم توسعه الزام قانونی داریم برای اختصاص یک درصد فروش معادن برای جبران خسارت  و انتقال حساب و دفاتر به محل فعالیت معدن و ... که البته در این زمینه اقداماتی صورت گرفته ولی اصلا این اقدامات متناسب با درآمدهای زیاد این معادن و حجم تخریب ها نیست که درخواست کردم دولت برای احقاق حق مردم بصورت جدی وارد عمل شود.

"محمدرضا تابش" اظهار کرد: خوشبخانه با نظر مثبت رئیس جمهور سازمان محیط زیست و وزارت صمت مسئول پیگیری مجدانه موضوع شدند

نظر شما