برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

جنجال سیلی نماینده مجلس بر صورت سرباز راهور/ آویزان کردن کودک از تسبیح/ شناسایی داوطلبان قلابی امتحانات مجازی/ استخدام ۲۵ هزار معلم

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۲۳:۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۱۲۷۷۲۱
جنجال سیلی نماینده مجلس بر صورت سرباز راهور/ آویزان کردن کودک از تسبیح/ شناسایی داوطلبان قلابی امتحانات مجازی/ استخدام ۲۵ هزار معلم
هفته گذشته باز هم اخبار کرونایی کشور همچنان پر فراز و نشیب بود اما انتشار فیلم یک کودک آزاری دیگر دوباره افکار هموطنان را مشوش کرد به اختصار به مرور برخی از این اخبار خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون 392هزار و314 نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به 57 هزار و651 نفر رسید. او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را یک میلیون و 183هزار و 463 نفر اعلام کرد.

نتایج هفته: آزمون استخدامی

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور روزگذشته گفت: نتایج اولیه هشتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور در سال 99 تا ساعت 20 روز شنبه مورخ 11 بهمن بر روی درگاه سازمان ‌سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

او در ادامه تصریح کرد: متقاضیان هریک از دستگاه‌های اجرایی پس از دریافت نتیجه آزمون، درصورتی که بر اساس نتیجه مندرج در کارنامه آزمون جزء معرفی‌شدگان برای مرحله بررسی مدارک باشند، باید برای اطلاع از اطلاعیه و اقدامات بعدی در روز چهارشنبه مورخ 15 بهمن به آدرس درگاه اینترنتی دستگاه مورد نظر به شرح جدول منتشر شده در سایت سازمان سنجش مراجعه و با توجه به مفاد اطلاعیه مندرج در درگاه دستگاه مورد نظر، اقدام کنند.

افزایش حقوق: سربازان

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی 5 بهمن در توییتر خود پ از افزایش حداقل حقوق ماهیانه سربازان خبر داد.

او نوشت: حداقل حقوق ماهیانه سرباز، یک میلیون و 800 هزار تومان خواهد شد. مزایایی نظیر حق ماموریت، تأهل، بدی آب‌وهوا، مناطق مرزی و... نیز علاوه بر مبلغ فوق محاسبه و به حساب‌شان واریز می‌شود. همه‌ی این مبالغ در ردیف بودجه ستاد کل نیروهای مسلح، گنجانده شده و از سال دیگر، قابلیت اجرا دارد.

استخدام هفته:25 هزار معلم

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرور 5 بهمن ماه درباره استخدام معلمان با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم به میزان ردیف و بودجه جذب نیروی انسانی داریم، گفت: برای امسال 25 هزار استخدام داریم که از بالاترین امتیاز جذب انجام می‌شود. از سازمان اداری استخدامی درخواست کردیم که به ما ردیف اختصاص دهد و تا پایان برنامه ششم این استخدام‌ها کامل شوند.

محموله هفته: واکسن کوواکس

مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا 6 بهمن ماه گفت: سهمیه ایران در کواکس اولین محموله وارداتی واکسن کرونا است که در هفته‌های آینده وارد کشور خواهد شد.

عیدی هفته: کارگران

مطابق قانون کار حداقل عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل 60 روز و حداکثر 90 روز است، بر این اساس امسال حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین سه میلیون و 820 هزار تومان تا پنج میلیون و 731 هزار تومان خواهد بود.

همچنین علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگی شهر تهران درباره واریز عیدی برای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: بنابر پیگیری‌ها و وعده داده شده از سوی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی قرار است تا پایان بهمن‌ ماه عیدی بازنشستگان واریز شود.

ممنوعیت هفته: تردد در جاده چالوس

محور کرج-چالوس حدفاصل مرزن آباد تا دزدبن در استان مازندران از ساعت 8 تا 17 روز‌های یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته غیر از ایام تعطیل تا 12 اسفند ماه 99 به دلیل اجرای عملیات ترانشه برداری و اصلاح مسیر حدفاصل کیلومتر 5 تا 15 مسدود بوده و تردد از محور‌های جایگزین هراز و فیروزکوه انجام می‌شود.

مجهول هفته: حج1400

اکبر رضایی، معاون سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تا امروز در موضوع حج آینده وزارت حج عربستان هیچ گونه اطلاعیه و اخباری نداده است، گفت: در این موضوع همچنان بی‌خبری وجود دارد.

متقلبان هفته: داوطلبان قلابی امتحانات مجازی

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، درباره افرادی که در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از دانشجویان و دانش آموزان می‌کنند، گفت: کارگروهی در پلیس فتا تشکیل شده تا با تقلب‌های امتحانات که در فضای مجازی رخ می‌دهد، برخورد کنیم.

او با اشاره به اینکه یکی از کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی مربوط به فروش سوالات امتحانی بود، گفت: مشخص شد سوالاتی که در فضای مجازی برای فروش تبلیغ می‌شوند برای ادوار گذشته بوده و کاملا کلاهبرداری است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: در حال حاضر در فضای مجازی شاهد تبلیغاتی هستیم که افرادی اعلام می‌کنند در ازای دریافت مبلغی (400 یا 500 هزار تومان) به جای دانشجو و یا دانش آموز در امتحان شرکت خواهند کرد و تعدادی از این افراد توسط پلیس فتا شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند.

 افزایش حقوق: بازنشستگان تامین اجتماعی

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: شکاف بین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری با دستور رئیس جمهور به زودی ترمیم می‌شود.

سالاری افزود: افزایش حقوق بازنشستگان مطالبه درست و به حقی است که از ۱۱ سال پیش وجود دارد. سازمان تأمین اجتماعی در مرداد امسال متناسب سازی حقوق بازنشستگان را با در نظر گرفتن عدالت بیمه‌ای و بهبود سطح معیشت مستمری بگیران انجام داد و اعمال افزایش های موضوع ماده96 قانون تأمین اجتماعی را نیز بر مبالغ متناسب سازی در سال آینده محقق خواهد کرد.

جنجال هفته: کودک آزاری با تسبیح

طی روزهای اخیر مردی با انداختن تسبیح به دور گردن کودک بدون توجه به آزار و گریه کودک، عکس آن را در فضای اینستاگرام منتشر کرد و موجب آزرده شدن افکار عمومی شد. حسین بشری معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان با تایید خبر بازداشت کودک آزار گفت: ‌فردی که در یکی از شهرستان‌های استان ‌اقدام به یک فقره کودک‌آزاری و انتشار عکس در فضای مجازی کرده بود با اشرافیت کامل پلیس شناسایی و با هماهنگی مقام ‌قضایی دستگیر شد.

فرد مذکور در اعترافات اولیه هدف از این کار خود را شوخی و مزاح با برادرزاده خود عنوان و اعلام داشته از نتیجه کار خود اطلاع نداشته و این کار را برای تفریح و سرگرمی انجام داده است.

محمود علی‌گو، رئیس امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: پدر و عموی کودک دستگیر شده اند. نیروهای ما نیز به روستاهای اطراف ملایر رفته اند و آنجا بازرسی از خانه صورت گرفته است. این خانواده به غیر از آن پسر دو دختر دیگر نیز دارند و مقرر شده این کودکان به همراه مادر به خانه امن استان منتقل شوند.

شوک هفته: سیلی نماینده مجلس به پلیس راهور

انتشار فیلمی مبنی بر سیلی یکی از نمایندگان مجلس به مامور وظیفه راهور در محدوده خط ویژه دروازه دولت پایتخت و بازتاب آن در فضای مجازی جنجال به پا کرد.

در این راستا سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه ای برای حمایت از حقوق  سرباز وظیفه راهور  و پیگیری موضوع  از طریق معاونت حقوقی و بازرسی ناجا صادر کرد.

چندی نگذشت که هویت این نماینده مجلس افشا شد و او در اولین واکنش خود در توییترش نوشت:

«بهش می‌گفتند؛ دیکتاتور، مرفه، پولدار! دوستانش گفته بودن چرا جواب نمی‌دی؟ تاکی سکوت؟ می‌گفت: مگه نشنیدید که قرآن میگه «ان الله یدافع عن الذین آمنوا»‌ یعنی یه وظیفه برای منه که ایمان آوردنه، یکی هم برای خدا که دفاع کردنه! ‌دعا کن وظیفه خودمو خوب انجام بدم، اون کارش رو خوب بلده! شهید بهشتی.»

فشار رسانه ها مردم منجر شد که نماینده مردم سبزوار در مجلس ضمن تشکر از "عابد اکبری"، مأمور راهور پلیس، از مردم ایران نیز عذرخواهی کند و گفت: باید بیشتر به خودم مسلط می‌بودم.

ثبت نام هفته: ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 1400 از اوایل هفته آینده از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز