رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا:

ویروس بریتانیایی همچنان افراد مسن را بیشتر تهدید می‌کند/ پادتن ایجاد شده توسط واکسن برکت، ویروس جهش یافته را از بین برد

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۰۴:۲۴:۵۳
کد خبر: ۱۱۲۹۶۳۹
ویروس بریتانیایی همچنان افراد مسن را بیشتر تهدید می‌کند/ پادتن ایجاد شده توسط واکسن برکت، ویروس جهش یافته را از بین برد
مصطفی قانعی گفت: مرگ و میر ویروس جهش یافته انگلیسی همچون نمونه عادی آن بیشتر در افراد مسن است.

به گزارش برنا؛ غالب‌ ویروس ‌ها جهش را تجربه می کنند و این جهش هنگام تکثیر و با هدف سازگار شدن با محیط روی می‌ دهد. دانشمندان تاکنون جهش ‌های متعددی را در نوع جدید ویروس کرونا مشاهده کرده ‌اند که اغلب تبعاتی در شیوه مقابله با آنها به همراه نداشته است اما این جهش‌ ها قدرت و قابلیت انتشار ویروس را بعضا تغییر داده است. تغییراتی که سوالات زیادی را در ذهن ایجاد کرده است.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: تا این لحظه در ویروس جهش یافته انگلیسی تفاوتی با ویروس معمولی کرونا دیده نشده است گونه‌ای که  در ویروس عادی میزان مرگ و میر بیشتر بوده در و این اتفاق در ویروس جهش یافته نیز خواهد افتاد.

او افزود: تصور می شد این ویروس صرفا در سرعت انتشار سرعت بیشتری دارد اما تحقیقات مشخص کرده است که میزان مرگ و میر آن نیز بیشتر است. امروز بیش از 70 درصد مرگ و میر در افراد بالای 65 سال رقم می خورد، بنابراین پیش بینی این است که ویروس جهش یافته باز هم این سنین را بیشتر تهدید می کند و مرگ و میر در این قشر بیشتر خواهد بود.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: علائم ویروس جهش یافته با ویروس عادی تفاوتی ندارد. این ویروس در بخش اتصال به سلول دچار جهش شده است. واکسن شرکت دارویی برکت پس از تزریق به افراد کارای و واکنش های آن مورد آزمایش قرار گرفت.

قانعی ادامه داد: خون افراد دریافت کننده واکسن برکت گرفته شد و مشخص شد در خون آن ها پادتن وجود دارد. ویروس جهش یافته با این پادتن مواجه شد و مشخص شد که پادتن موجود در این افراد، ویروس انگلیسی را نیز از بین می برد به همین علت نگرانی ها کم شده است.

او افزود: این امر شدنی نیست که برای هر جهش یک واکسن تولید کرد مگر این که واکسن موجود دیگر قادر به کشتن ویروس نباشد. با فرض این که با یک جهش بسیار خطرناک در ویروس مواجه شویم، ما با زدن ماسک، شستن دست ها و رعایت فاصله ایمنی تا حدود زیادی می توانیم از مبتلا شدن به آن جلوگیری کنیم. چه ویروس معمولی باشد و چه جهش یافته باشد و چه نوع خطرناک تری باشد، در این عرصه هیچ تفاوتی وجود ندارد.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا تصریح کرد: برای ماسک هیچ تفاوتی ندارد که در ورای آن چه ویروسی وجود دارد و استفاده از آن می تواند در مقابل هر ویروسی موثر باشد. معمولا زمانی که واکسن بر روی 70 درصد آزمایش شدگان موثر باشد، دولت ها به این نتیجه می رسند که از واکسن استفاده کنند.

قانعی افزود: برای مثال امروز واکسن آنفلوانزا تاثیرگذاری 60 درصدی دارد و به همین علت است که نمی توان پس از تزریق واکسن نیز، نسبت به مسائل و پروتکل های بهداشتی بی تفاوت بود. یک روزی خواهد رسید که با رعایت تمامی موارد، شیوع کرونا در کشور موردی و جزئی می شود و در آن وقت دیگر می توان از ماسک استفاده نکرد.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اظهار کرد: با تزیرق واکسن نباید تصور کرد که همه چیز عادی می شود و نمی توان پس از تزریق ماسک ها را برداشت. صرفا زمانی می توان از ماسک استفاده نکرد که بیماری فروکش کند و بیماری به صورت موردی مشاهده شود.

//انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز