کارشناس سرشناس محیط زیست:

سموم موجود در تالاب میانکاله از نوع بوتولیسم نیست/تلفات پرندگان در میانکاله به‌دلیل تعارض منافع در منطقه است/ عدم وجود آنفلوآنزای پرندگان در مازنداران

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۱۱:۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۱۳۰۱۶۴
سموم موجود در تالاب میانکاله از نوع بوتولیسم نیست/تلفات پرندگان در میانکاله به‌دلیل تعارض منافع در منطقه است/ عدم وجود آنفلوآنزای پرندگان در مازنداران
اسماعیل کهرم با بیان اینکه تلفات پرندگان در میانکاله به‌دلیل عوامل انسانی است گفت: آنفلوانزای پرندگان امسال به مازندران نرفته و بر اساس بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شده در میانکاله اثری از آنفلوانزای پرندگان مشاهده نشده است.

به گزارش برنا؛ تالاب میانکاله یکی از مناطق منحصر به فرد محیط‌زیستی است. هر ساله در این فصل سال شاهد تلفات فراوان پرندگان در این خطه هستیم. سال گذشته هزاران فلامینگوی مهاجر در این تالاب تلف شدند و حیات را در این خطه به ورطه نابودی رسید.

بسیاری مدعی شدند علت این تراژدی در این منطقه وجود سم بوتولیسم در آب بود اما امسال دوباره شاهد نابودی برخی از پرندگان در این منطقه هستیم که بنا به گفته حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران پس از مشاهده تلفات غیرعادی پرندگان در میانکاله و خلیج گرگان تحقیقات در خصوص چرایی این اتفاق آغاز شده است اما آنفلوانزا پرندگان و نیوکاسل رد شده است و تحقیقات برای شناسایی بیماری ادامه دارد. با توجه به این اظهارات این سوال پیش می آید آیا تراژدی مرگ در میانکاله تکرار می‌شود؟

اسماعیل کهرم، کارشناس سرشناس محیط زیست درباره مرگ پرندگان در میانکاله به خبرنگار برنا گفت: میانکاله همچون دیگی از هر طرف در حال جوش است. در تالاب میانکاله صیادان، شکارچیان، ماموران محیط زیست، گله‌داران، کشاورزان و ... در حال فعالیت هستند. در اغلب مواقع منافع این افراد با یکدیگر در تضاد است و همین مسئله حواشی متعدد به دنبال دارد.

کهرم افزود: تلفات پرندگان در میانکاله به‌دلیل تعارض منافع بروز کرده است. صدها شکارچی، کشاورز، دامپرور و ... در منطقه حضور دارند و تضادها و معارض‌ها منجر به بروز این بی‌قانونی‌ها می‌شود.

او ادامه داد: در آن خطه به‌دلیل مصرف باغبانان و کشاورزان سم فراوانی وجود دارد. امکان اینکه برخی از افراد این سموم را در تالاب اصلی میانکاله رها کرده و منجر به از بین رفتن هزاران پرنده شود وجود دارد.

کهرم تاکید کرد: سال گذشته شواهدی بر مبنای سم بوتولیسم برای از بین رفتن پرندگان مطرح شد. این در حالی است که بوتولیسم در قوطی کنسرو تشکیل شده و هر گرم از آن هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند. سموم  در تالاب میانکاله از نوع بوتولیسم نیست.

 این کارشناس محیط زیست ادامه داد: از سوی دیگر سال گذشته اخباری مبنی‌بر اینکه سازمان محیط‌زیست سموم را به آلمان برای بررسی و آزمایش ارسال کرده منتشر شد، اما خبری از نتایج این اقدام اطلاع‌رسانی نشد.

کهرم با بیان اینکه تلفات پرندگان و آبزیان در میانکاله به‌دلیل عوامل انسانی است، افزود: آنفلونزای پرندگان امسال به مازندران نرفته و بر اساس بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شده در میانکاله اثری از آنفلونزای پرندگان مشاهده نشده است.

انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز