معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و درمان:

افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه کارورزان و دستیاران از مهرماه/وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل افزایش پیدا می‌کند/مطمئن ترین واکسن را وارد کشور می‌کنیم

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۰۹:۵۲:۳۵
کد خبر: ۱۱۳۰۶۶۵
سیما سادات لاری گفت: از مهرماه میزان حق الزحمه کارورزان و دستیاران 50 درصد افزایش پیدا می‌کند و در حال حاضر این موضوع به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده تا اجرا شود.

به گزارش برنا؛ سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و درمان در نشست خبری به مناسبت دهه فجر گفت: تاکنون بیش از 50 پروژه خوابگاهی و سرویس سلف سرویس تکمیل شده و تعداد خوابگاه‌های متاهلی بیش از 20 درصد افزایش پیدا کرده است اما همچنان وضعیت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مناسب نیست و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این شاخص را افزایش دهیم.

او افزود: تلاش کردیم میزان وام ودیعه مسکن در مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند تا جای خالی خوابگاه‌های متاهلی را به این وسیله جبران کنیم.

لاری تصریح کرد: تا پیش از این رزیدنت‌ها فاقد بیمه سلامت بودند اما امروزه بیش از 3 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و  یکی از اقداماتی که به شدت دنبال آن هستیم تا محقق شود این است که بیمه تامین اجتماعی به آنها تعلق گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از افزایش وام دستیاری خبر داد و گفت: در حال حاضر 8 هزار نفر برای وام دستیاری ثبت نام کردند که 3 هزار نفر آنها این وام 15 میلیون تومانی را دریافت کردند، برای بیمه سلامت هم 3 هزار متقاضی داشتیم که اکنون دفترچه‌ها صادر شده، وام ضروری نیز که هر دوسال یکبار به دانشجویان پرداخت می‌شود هم به قوت خود باقیست اما تاکید ما بر افزایش وام ودیعه مسکن است چون هنوز در خوابگاه‌های مجردی دچار کمبود هستیم و حتی این افزایش شاخص 20 درصدی هم کافی نیست و باید از طریق وام ودیعه مسکن این کمبود را جبران کنیم. در حال حاضر 14 میلیارد تومان برای وام ودیعه مسکن اختصاص یافته که درخواست ما این است به 100 میلیارد تومان برسد تا مبلغ بهتری در اختیار دانشجویان متاهل قرار دهیم.

او افزود: یکی دیگر از اقدامات ما ایجاد طرح همقدم بود که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی را موظف کردیم با دانشجویان تماس بگیرند و سوالاتی که در اختیار آنها قرار دادیم بپرسند، 3 سوال کرونایی هم از جمله اینکه خودشان درگیر کرونا شدند؟ اعضای خانواده شان مبتلا شدند ؟ عضو خانواده یا اقوام خود را به دلیل کرونا از دست دادند؟ از سوالاتی بود که از دانشجویان پرسیده شد تا سطح اضطراب و افسردگی دانشجویان را بسنجند.

لاری خاطرنشان کرد: تاکنون از 220 هزار دانشجو 27 هزار نفر از آنان مورد ارزیابی قرار گرفتند و 11 درصد دانشجویان ابتلا به کرونا شدند،16 درصد آنها یکی از اعضای خانواده‌شان درگیر کرونا شده است و 5 و نیم درصد نیز در خانواده یا اقوام خود فوتی داشتند همچنین از بین دانشجویانی که حضور در دانشگاه‌ها بودند 600 نفر آنها به کرونا مبتلا شدند اما خداروشکر هیچ دستیار و دانشجویی را به دلیل کرونا از دست ندادیم.

لاری عنوان کرد: غربالگری سلامت روان یکی دیگر از کارهایی بود که انجام دادیم و دنبال آن هستیم تا مشاوره آنلاین را سراسر کشور راه بیندازیم تا سریع تر و باکیفیت تر وضعیت سلامت روان افراد را بسنجیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه گفت: تمام این مدت فعالیت‌های ورزشی ما تعطیل نشدند و اتفاقا یک باشگاه مجازی ورزش تاسیس شد و به نام وزارت بهداشت و درمان به ثبت رسید و همکاران ما توانستند فعالیت‌های ورزشی را در منزل دانشجویان ببینند و مورد ارزیابی خود قرار دهند به طور کلی حفظ فعالیت‌های ورزشی حتی در منزل برای ما در اولویت قرار داشت.

او افزود: 3 کتاب در زمینه بهداشت روان به چاپ رسیده است به نام‌های رهایی از اضطراب، افسردگی و هوش هیجانی که تاکنون 45 هزار کتاب در دانشگاهای علوم پزشکی توزیع شده و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا طرح‌های نیمه کاره‌ای که هم رئیس جمهور و هم مقام عالی وزارت تاکید دارند تا پایان دولت به اتمام برسد.

لاری گفت: یکی از دغدغه‌های وزیر بهداشت وضعیت دستیاران است که تا بتوانیم هم انها را بیمه تامین اجتماعی کنیم، هم تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهیم و هم وام دستیاری را به همه آنها بدهیم که برای انجام این کارها به 100 میلیارد تومان بودجه نیاز است که قرار شده  معاونت توسعه در اختیار صندوق رفاه قرار دهد اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

او افزود: از مهرماه میزان حق الزحمه کارورزان و دستیاران 50 درصد افزایش پیدا می‌کند و در حال حاضر این موضوع به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده تا اجرا شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه مطمئن ترین واکسن را وارد می‌کنیم، تصریح کرد: دیروز خدمت آقای بیگلری در انستیتو پاستور بودیم و پیرامون واکسن صحبت کردیم و ایشان به سابقه طولانی تولید واکسن در ایران اشاره کردند و از آنجایی که انستیو پاستور در آستانه 100 سالگی است در بدن همه ما واکسن‌های آن وجود دارد که نشان از قدمت ان دارد اما درمورد کرونا که یک پاندمی پیچیده بود اتفاقا نسبت به باقی بیماری‌های واکسن آن زودتر تولید شد اما نکته قابل توجه اینجاست که هنوز هیچ واکنسی تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نگرفته است چون برای گرفتن این تاییده باید 3 مرحله کارآزمایی طی شود درصورتی که واکسن‌های موجود به این مرحله نرسیدند و مجوز تزریق اورژانسی دریافت کردند.

او افزود: کوبا امکانات بسیار خوبی در زمینه تولید واکسن دارد و هم این کشور هم واکسن چینی و هم واکسن برکت از ویروس کشته شده ساخته شده و یک نوع واکسن پیشرفته نیز در حال ساخت است که حاصل همکاری آسترازنکا و روسیه است به گونه ای که آسترازنکا پیشنهاد داده دوز اول را از واکسن خود بزند و دوز دوم را از واکسن روسی تزریق کند تا ضعف های یکدیگر را بپوشانند، این واکسن مورد تایید دانشمندان ما نیز قرار گرفته اما نیاز به تایید سازمان غذا و دارو دارد اما مردم مطمئن باشند ما مطمئن ترین واکسن را از مطمئن ترین راه وارد می‌کنیم و تا قبل از اینکه واکسن داخلی خودمان به تولید انبوه برسد، برای گروه‌های پرخطر و آسیب پذیر واکسن وارداتی تزریق می‌کنیم از مرگ و میر جلوگیری شود.

لاری درمورد زمان برگزاری آزمون دستیاران گفت: این آزمون هرسال اسفندماه برگزار می‌شود اما امسال به دلیل شرایط کرونا قرار شد در اریبهشت برگزار شود که مورد اعتراض دستیاران قرار گرفت و تا جایی که اطلاع دارم بین معاونت آموزش و وزیر بهداشت جلساتی برگزار شده تا تغییر تاریخ آزمون را به اطلاعات دستیاران برسانند.

او درخصوص برنامه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها عنوان کرد: برنامه حضور دانشجویان به معاونت آموزشی مربوط می‌شود و از آنجایی که برخی دروس عملی هستند  دانشجویان مسقیما با کرونا درگیر می‌شوند به همین دلیل برنامه ریزی شده 30 درصد دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند و فضاهای خوابگاهی ما نیز به طور کامل آماده خدمت رسانی به آنان است و در عین حال تلاش می‌کنیم آموزش مجازی را تقویت کنیم اما به طور کلی براساس تغییر رنگ بندی شهرها میزان حضور دانشجویان را مشخص می‌کنیم و حتی ممکن است تعطیل کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه گفت: هنوز در طرح شهید سلیمانی برنامه‌ای برای حضور دانشجویان دیده نشده  و معمولا بسیج و هلال احمر در این تیم‌ها حضور دارند.

لاری عنوان کرد: در طرح شهید سلیمانی سه تیم رهگیری، حمایتی و نظارتی حضور دارند که تیم رهگیری برای انجام فعالیت خود حق الزحه دریفات می‌کند چون به ازای هر یک فرد کووید مثبت 10 نفر باید تست رپید شوند.

او درمورد افزایش وام‌ها گفت: وام‌های دانشجویی رشد 50 درصدی داشته است و انشاالله با مبالغی که صندوق رفاه پیش بینی کرده افزایش هم پیدا می‌کند. در مجلس شورای اسلامی 45 میلیارد تومان از درآمد عمومی را در ردیف وام دستیاری ایجاد کردیم دستیاران وام 15 میلیون تومانی دریافت کنند اما امسال در مجلس تاکید داشتیم این رقم به 200 میلیارد تومان برسد که این اتفاق رخ داد و نمایندگان مورد توصیب قرار دادند بنابراین سال آینده می‌توانیم به همه دستیاران وام پرداخت کنیم اما وزیر بهداشت تاکید داشتند این اتفاق امسال رخ دهد بنابراین اگر 100 میلیارد تومان را معاونت توسعه در اختیار ما قرار دهد این وام را همین امسال به همه دستیاران پرداخت می‌کنیم.

لاری در پایان تاکید کرد: چالش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌ها دیگر وجود ندارد و از خردادماه که دانشگاه‌ها شروع به کار کردند رعایت تعداد نفرات در خوابگاه، ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی، قرار گرفتن غذا در پک‌ها و... انجام می‌شود و مشکلی وجود ندارد همچنین همه دانشگاه‌ها اتاق ایزوله دارند و از هر دانشجویی که قرار است به شهر و خانه خود برود تست می‌گیرند تا اگر مثبت بود 15 روز در قرنطینه بماند و بعد به شهر خود برود.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز