معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان:

ورود ۳ میلیون دُز واکسن کرونا به کشور تا پایان سال/واکسن برای گروه‌های ۱ تا ۳ رایگان است/ تاکنون ۷ بیمار مبتلا به ویروس جهش یافته در کشور شناسایی شدند

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۱۲:۳۰:۱۰
کد خبر: ۱۱۳۰۸۳۵
علیرضا رئیسی گفت: تا چند هفته دیگر از جاهای مختلف واکسن به دست‌مان می رسد و می‌توانیم افراد آسیب پذیر را تحت پوشش دهیم و بعد از آن هم سراغ واکسن داخلی رویم.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در حال حاضر میزان دسترسی به آب سالم و آشامیدنی سالم بالای 95 درصد جمعیت کشور است و به جرات می‌توان گفت زیرساخت‌های حوزه بهداشت به گونه‌ای بوده که الان در کل کشور هیچ روستایی با جمعیت هزارنفر وجود ندارد که  باشد اما خانه بهداشت نداشته باشد.

او افزود: این رشد چشمگیر در ارتباط با سواد سلامت مردم و توسعه بهداشت و درمان نیز وجود دارد و در شرایط پاندمی کرونا دیدیم زیرساخت‌های مناسب چقدر توانست به ما کمک کنند تا بیماری را مهار کنیم.

رییسی تصریح کرد: در هفت سال گذشته و در قالب طرح تحول نظام سلامت اقدامات خوبی شروع شد؛ بویژه در زمینه نوسازی، بازسازی و احداث و تکمیل شبکه بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفت و طی دو سال گذشته حدود ۳هزار و ۵۷۶ پروژه به بهرداری رسیده و ۳۷۸ پروژه در روستاها و مناطق محروم آماده بهره برداری است و تا اردیبهشت ماه حدودا ۹۰۰ مرکز بهداشت دیگر به بهره برداری و افتتاخ خواهد رسید و به این ترتیب اکثر روستاهایمان دارای مراکز بهداشتی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: توسعه بهداشت در سطح شهرها یکی از قدامات مهم در طی چند سال گذشته بود و در این راستا بیش از ۲۴ هزار مراقب سلامت به نظام شبکه اضافه شد همچنین ۱۴۴۰ کارشناس تغذیه و۱۶۰۰ نفر کارشناس بهداشت سلامت روان اضافه کردیم که جزو دستاوردهای ارزشمندی است که اتفاق افتاد.

او افزود: اکنون طرح شهید قاسم سلیمانی برای مدیریت کرنا از دستاوردهای ماست در مجموع به برکت انقلاب در حوزه بهداشت و درمان رشد چشمگیری داشتیم به طوری که اکنون نیاز نیست کسی به دلیل اقدامات بهداشت و درمان به خارج از کشور مراجعه کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان عنوان کرد: رهبری فرمودند که هر زمان از مسئولان و ستاد ملی حرف واحد، قاطع و محکم گفته شد همه مردم اعتماد کردند و انجام دادند اما هر زمان که تناقض گویی بود و تزلزلی وجود داشت، مردم اعتماد نمی‌کنند، این حرف بسیار درستی است و در مدیریت بحران یک اصل است. مردم حق دارند نگران باشند درواقع مردم دنیا نگرانند و مرگ و میر بیماری در دنیا بالاست و ببینید که آمریکا، انگلیس و... به چه وضعیتی افتاده اند.

او افزود: نخست وزیر انگلیس دیروز پشت تریبون عذرخواهی کرد که میزان مرگ‌هایشان از ۱۰۰ هزار نفر گذشت و نتوانستند کاری کنند در حالی که در سال قبل انگلیس اعلام کرد که حداکثر تعدادی که در انگلیس تا پایان کرونا جان می بازند، ۲۰ هزار نفر است اما اکنون میزان مرگ‌هایشان متاسفانه از ۱۰۰ هزار نفر گذشت همچنین در فرانسه تقریبا آی سی یو ها پر شده است و در آمریکایی که قبل از شناسایی ویروس در کشورشان، مرتبا کشور ما را مورد هجمه قرار ‌داد ببینید که به چه وضعیتی رسیده و تعداد مرگ شان از ۴۵۰۰ نفر هم گذشته است.

رئیسی ادامه داد: در زمینه واکسن می‌دانید که یک فاز آزمایشگاهی داریم که ماده موثره را در لوله آزمایشگاه بررسی می‌کنند بعد آن را فرموله کرده و وارد پری کیلینیکال می‌شوند که همان فاز صفر است و در این فاز روی حیوانات آزمایش می‌کنند. بعد از اینکه دیدند روی حیوان موثر است و حیوان را از بین نبرد، در فاز یک تعداد معدودی انسان آزمایش می کنند و هدفش این است که آیا واکسن ایمن است و عارضه جانبی روی انسان ایجاد می کند یا خیر. در فاز یک خیلی دنبال اثربخشی نیستند، بلکه صرفا دنیال این هستند که آیای روی انسان واکنش بدی نشان می‌دهد یا خیر؟ ابتدا هم دوز کم تزریق می‌کنند و اگر مشکلی ایجاد نکرد، دوز را بالاتر می‌برند و بعد تولید آنتی بادی را می‌سنجند و تا جایی دوز را بالا می‌برند که آنتی بادی به میزان قابل قبولی تولید شود و در این صورت دوز واکسن را پیدا می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: بعد از آن در فاز دوم می‌روند سراغ اینکه روی تعداد بیشتری آزمایش کرده و هم اثربخشی و هم ایمنی آن را روی تعداد بیشتری از افراد آزمایش کنند. فاز سوم روی تعداد بسیار زیادی از افراد انجام می‌شود و بررسی می‌کنند که آیا موثر بوده یا خیر، چقدر آنتی بادی تولید شده و در کنار آن هم روی تعدادی آب مقطر می‌زنند که بتوانند وضعیت را مقایسه کنند.

رئیسی گفت: در عین حال یک فاز هم به اسم فاز چهارم داریم که فاز پست مارکتینگ است که این فاز بین سه تا ۵ سال طول می‌کشد و گاهی تا هشت سال طول می‌کشد که آیا این واکسن در مدت زمان بیشتر اثرات یا عوارض دیگری دارد که بعد از ۵ سال خودش را نشان دهد یا خیر؟. این وابسته به زمان است و نمی‌توان آن را کوتاه کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و خاطرنشان کرد: بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که کرونا دارد افراد زیادی را از بین می رود و در این یکسال بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزارنفر از بین رفته‌اند. بنابراین تا فاز سه را مجوز اضطراری می‌دهیم. هنوز هیچ واکسنی در دنیا فاز چهارم را نگذرانده است؛ زیرا زمان آن نرسیده است که فاز چهارم را بگذرانند. بنابراین هیچ واکسنی در دنیا فاز چهارم را نگذرانده است. هیچ جوجه ای هم تا ۴۵ روزه نشود، مرغ نمی‌شود.  بنابراین هیچ واکسنی در دنیا فاز چهارم را نگذرانده است.

او افزود: واکسن‌هایی مانند واکسن فایزر و ... هم که مجوز گرفته اند، مجوز EUL دریافت کرده است. یعنی فاز استفاده اضطراری زیرا در این شرایط چاره‌ای نیست و اگر این کار را نکنند، خیلی‌ها از بین می روند پس باید توجه کرد که حداقل الزاماتی که یک واکسن باید داشته باشد؛ واکسنی است که فاز اولش را گذرانده باشد و مدارکش موجود و منتشر شده باشد. به همین دلیل در فاز یک می‌گویند که روی ۵۰ نفر آزمایش کرده و ۲۰ نفرشان پلاسیبو دریافت کرده و این دو گروه را مقایسه می‌کنند. زیرا مثلا می‌گویند بعد از تزریق واکسن در گروهی که واکسن گرفتند دو نفر سردرد گرفتند حال در آن گروه هم که آب مقطر گرفتند هم این نشانه وجود داشته است. بنابراین اثرات جانبی بررسی و مقایسه می‌شود. بعد هم یک گروه مستقل مستندات را بررسی کرده و بر اساس استانداردها به آنها مجوز شروع فاز دوم را می‌دهد.

رییسی گفت: واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام تا هفته آینده فاز اولش تمام می‌شود و گروه مستقل همه مدارک را بررسی کرده و بر اساس استانداردهایی که این واکسن باید پاس کند و در صورتی که پاس کرده باشد، به آنها اجازه می‌دهد که فاز دوم را آغاز کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت اجازه داده که به دلیل وضعیت اضطراری، کمپانی‌ها فاز یک و دو یا دو و سه را باهم ادغام کنند که زمان کوتاه‌تر شود. در عین حال در دنیا هم می‌بینیم که واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند، از فاز یک هستند تا سه. به عنوان مثال کشورهایی مانند امارات در فاز یک کیلینیکال ترایال سینوفارم واکسن چینی شرکت کرد، فاز دو و سه هم مشارکت داشت و الان هم که فاز سه تمام شده، دارند واکسن را تزریق می‌کنند. در عین حال گاهی بازی رسانه‌ای غرب به گونه‌ای است و طوری عنوان می کنند که انگار مثلا واکسن فایزر فاز چهار را هم گذرانده، درحالی که نگذرانده است. زیرا از عمر تولید واکسن هنوز سه ماه هم نگذشته است. بنابراین هنوز ۵ سال نشده که فاز چهار را بگذرانیم. نکته دیگر این است که  واکسن هایی که در دنیا تزریق می‌شود، یا در فاز سوم هستند یا دارند می گذرانند یا گذراندند و گزارش آن درآمده است بنابراین هیچ واکسنی بالاتر از این فاز نیست.

رییسی گفت: نیروهای بهداشت در دورترین نقاط کشور در خانه‌های بهداشت و در مرزهای کشور زحمت می‌کشند و مراقبت می‌کنند. تعداد بیماران سرپایی و بیمارانی که در منزل مراقبت می‌شوند به مراتب بیشتر از کسانی است که در بیمارستان مراقبت می‌شوند و زحمت آنها بر دوش نیروهای بهداشت است.

او ادامه داد: حدود ۱۱ هزار نیروی بهداشت در نظام شبکه بهداشت در حال استخدام هستند. این خبر خوبی برای افرادی است که سال‌هاست به صورت قراردادی و شرکتی تلاش می‌کنند. دو مرحله پاداش نیز در نظر گرفته شده که یک مرحله پرداخت شده و مرحله دوم هم پرداخت می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: در مورد تبدیل وضعیت نیز به دنبال مجوز از سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم تا این کار را محقق کنیم و تا حدودی حق این عزیزان را پرداخت کنیم. حدود ۲۴ هزار نیروی بهداشت داریم که به صورت شرکتی و قراردادی و با کمترین حقوق کار می‌کنند. تلاش ما این است که تا پایان دولت بتوانیم برخی از این افراد را تبدیل وضعیت کنیم تا به صورت مطمئن‌تر به کار خود ادامه بدهند.

او درباره اظهاراتی که درباره واکسن شده و تقابل میان وزارت بهداشت و نظام پزشکی، گفت: واقعیت این است که تقابلی با نظام پزشکی وجود ندارد، آنها همکاران ما هستند و مطمئنا دلسوزند و نکات علمی دارند که مطرح می‌کنند، اما با این توضیحی که من دادم باید مستندات در اختیار باشد تا آن را بخوانند. اگر خواندند و به این نتیجه رسیدند، یک موضوع دیگر است، اما اگر حرف‌شان این است که مستندات را در اختیار بگذارید، حرف درستی است و باید مستندات را در اختیار گذاشت البته مستندات فاز یک همین واکسن روسی کرونا در مجله لنست چاپ شده است یعنی می‌توان اثربخشی و ایمن بودن آن را در دو مقاله لنست مشاهده کرد.

رئیسی گفت: در عین حال باید به این توجه کرد که مرجع تایید واکسن کجاست. مرجع تایید واکسن، سازمان‌های غذا و داروی هر کشور هستند. سازمان غذا و داروی کشور ما جزو سازمان‌هایی است که این اختیار را دارد که یک واکسن را تایید یا رد کند اگر واکسنی وارد شده و سازمان غذا و دارو تاییدیه بدهد، مورد قبول است بنابراین مرجع رسمی تایید واکسن، سازمان غذا و دارو است.

او افزود: اگر کسی نقطه نظراتی در مورد واکسن دارد باید مستندات را در اختیار داشته باشند و سپس نظر دهد به هر حال باید حرف واحد زده شود و مردم دچار نگرانی نشوند. اگر قرار باشد حرف‌های متفاوتی زده شود، مشکل ایجاد می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: گرچه داریم اقدام می کنیم برای افراد آسیب پذیر از واکسن خارجی هم استفاده کنیم اما بدانید که اگر همین ماسکی که استفاده می‌کنیم را خودمان تولید نمی‌کردیم، هیج کس به ما ماسک نمی‌داد چون منتظرند که ما نیاز به چیزی داشته باشیم و همان را قطع کنند. یکی از صحبت‌های مقام معظم رهبری اخیرا این نکته بود که فرمودند درست است که اگر تحریم‌ها برداشته شود، خیلی خوب است، اما یکی از راه‌های مبارزه این است که خودمان قوی شویم. اگر در هر زمینه ای قوی شویم، خوب است. اگر خودمان تولید نمی‌کردیم، مطمئن باشید از ما دریغ می کردند. به طوری که دستگاه ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز را هم خودمان ساختیم. بحث واکسن هم همین است اگر برای تولید آن دست به کار نشده بودیم، فکر می‌کنید به راحتی واکسن در اختیار ما قرار می دادند؟

او افزود: در عین حال دنیا که بیش  از ۷ میلیارد و نیم جمعیت دارد اما کل واکسن تا نیمه ۲۰۲۱ حدود دو میلیارد تولید می‌شود به همین دلیل سازمان ملل ابراز نگرانی کرده که بی عدالتی در توزیع واکسن اتفاق می افتد؛ به طوری که کشورهای ثروتمند در حجم زیادی واکسن می زنند و بقیه کشورها واکسن ندارند برای مثال آمریکا دو میلیارد و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خریده است با اینکه خودش هم تولید می کند از طرفی کشورهای واکسن ساز هم که عمدتا خصوصی هستند و شرکت خصوصی واکسن را به کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و اروپا و یا کشورهای عربی، دو دستی تقدیم می‌کنند و پولش را هم می‌گیرند. اما ما وقتی پول هم می‌دهیم واکسن نمی‌دهند.

رییسی گفت: برنامه ما این است که تا قبل از پایان سال حدود سه میلیون دوز واکسن به ما برسد و با این میزان می‌توانیم افراد آسیب پذیر را واکسینه کنیم نحوه استفاده از آن هم به این صورت است که واکسن‌ها دو دوز دارند و یک ماه بعد باید دوز بعدی را تزریق کنیم.

او تاکید کرد: از کووکس، هند، چین و روسیه سفارش واکسن دادیم بنابراین یک سبد واکسن داریم و اینطور نیست که فقط یک واکسن وارد کنیم اما متاسفانه روی این موضوع مانور می‌دهند که یک واکسن می‌آوریم و همین است و تمام در حالی که مردم مطمئن باشند چند هفته دیگر از جاهای مختلف واکسن به دست‌مان می رسد تا ابتدا افراد آسیب پذیر و اولویت دار را تحت پوشش قرار دهیم و بعد سراغ واکسن داخلی برویم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها گفت: نانوایی‌ها رتبه 1 تخلف را دارند و ما تاکنون بیشترین تذکر را به آنها دادیم به گونه‌ای که از روز اول تا 8 بهمن ماه  2 هزار 209 نانوایی را به مراجع قضائی معرفی کردیم اما مشکل این است نان سنتی که اتفاقا بسیار خوشمزه تر است را نمی‌توان کنترل کرد و وقتی آنها را پلمب می‌کنیم دوباره باز می‌شوند و مانند قبل به کار خود ادامه می‌دهند.

او افزود: مشکل ما در نانوایی  یکی عدم رعایت موارد بهداشتی توسط نانواهاست که انصافا شرایط سختی دارند، مورد بعدی عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین مردم است و ما ایرانی‌ها علاقه داریم نان فرد جلویی خود را ببینیم و سرک بکشیم، مشکل بعدی استفاده از پول نقدی است و حتی گزارش‌هایی داشتیم نانوا آنقدر الکل زده تمام نان‌ها بوی الکل گرفته درهرصورت نانوایی‌ها یکی از محل‌های مشکل دار ما هستند.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: روز گذشته هم در مورد جشنواره فیلم فجر هشدار دادم و اعلام کردم که اگر رعایت نشود می‌بندیم حتی اعلام کردیم که بازدیدهای سختگیرانه انجام شود اگر رعایت نشود، جشنواره در هر مرحله‌ای باشد تعطیل می‌شود. زیرا تعهدهای سختگیرانه‌ای داده بودند. حتما خودشان باید کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای حضور داشته باشد.

رییسی افزود: کد ملی افرادی که می‌خواهند حاضر باشند باید بررسی شده و اگر کسی مثبت باشد، نباید اجازه ورود داشته باشد. مورد دیگر این بود که برخی تصاویر را مشاهده کردیم که به خصوص عکاس‌ها به شدت نزدیک بودند. باز هم اعلام می‌کنیم که در هر مرحله اگر رعایت نشود، جشنواره لغو می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره هزینه تزریق واکسن کرونا و رایگان بودن آن برای اولویت‌ها بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا گفت: فعلا واکسن‌هایی که خریداری می‌کنیم برای اولویت اول ما کافی خواهد بود و کاملا رایگان است. در مورد گروه دو و سه هم به همین شکل خواهد بود و فرآیند واکسیناسیون به یک یا دو ماه محدود نمی‌شود و طولانی است براساس تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده، واکسیناسیون تا اولویت سه رایگان خواهد بود و وجهی دریافت نمی‌شود.

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی براینکه آیا بیماران بدحال کرونایی که در بیمارستان بستری هستند به نوع جهش یافته ویروس مبتلا شدند یا خیر؟ گفت: تاکنون 7 مورد مبتلا به ویروس انگلیسی جهش یافته در کشور شناسایی شده که قرنطینه شدند و خوشبختانه مورد دیگری پیدا نکردیم ضمن اینکه نمونه‌هایی به صورت رندوم از شهرهایی که خیز بیماری دارند را به آزمایشگاه ارسال می‌کنیم و تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه به دلیل این نوع ویروس بستری داشته باشیم، به دستمان نرسیده است.

او افزود: قدرت سرایت این ویروس بسیار بالاست و درمورد بیماری‌های واگیر یک اصل وجود دارد که ویروس قوی تر بعد از چند چرخش جایگزین ویروس قبلی می‌شود پس الان فقط انگلیس با این مشکل مواجه نیست بلکه برزیل، آفریقای جنوبی، آلمان و.. هم این ویروس جهش یافته شیوع پیدا کرده است و طبق آخرین بررسی‌های ما  این ویروس نه تنها در سرایت بلکه در میزان کشندگی نیز  جهش پیدا کرده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: راهکار مقابله با ویروس جهش یافته همان ماسک زدن، حفظ فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن دست‌هاست ما هم پروتکل‌های سختگیرانه تری را اعمال کردیم به این صورت هر کسی از هر کشوری بخواهد وارد کشور شود باید تست PCR منفی داشته باشد و در فرودگان نیز از آن تست گرفته شود درمورد مسافران انگلیس، برزیل و آفریقای جنوبی این مسافران علاوه بر اینکه باید تست منفی داشته باشند و در کشور هم از آنها تست گرفته می‌شود باید در قرنطینه‌ای که ما تعیین کردیم بمانند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان افزود: رعایت پروتکل‌‎ها به 85 رسیده بود اما طی روزهای گذشته میانگین آن زیر 80 درصد رسید که زنگ خطر محسوب می‌شود چرا که بین رعایت نکردن پروتکل‌ها و ابتلا به بیماری رابطه مستقیم وجود دارد و متاسفانه میزان بیماران سرپایی در تهران در حال افزایش است که این می تواند مقدمه ای برای افزایش بیماران بستری باشد همانطور که در هرمزگان، یزد، کرمان، فارس و خراسان شمالی این روند قابل مشاهده است.

او در پایان گفت: یکسال است که مردم مسافرت نرفتند و در تلاش هستیم تمهیداتی بیاندیشیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسافرت‌ها در هتل‌های مناسب و تورهای قابل اعتماد انجام شود البته تمام اینها منوط به آن است که تا اسفندماه شاهد خیز کرونا نباشیم لازم به ذکر است اگر کسی با وجود کرونای مثبت سفر کند حتما به از طریق کدملی اش که هتل به سامانه ماسک وصل کرده، به نیروی انتظامی معرفی خواهد شد تا جریمه سنگینی شود.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز