پیگیری وزارت ارتباطات برای رایگان شدن اینترنت معلولان

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۱۳:۰۱:۳۶
کد خبر: ۱۱۳۰۸۴۳
پیگیری وزارت ارتباطات برای رایگان شدن اینترنت معلولان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به درخواست یک کارآفرین، از پیگیری برای رایگان شدن اینترنت برای معلولین خبر داد.

به گزارش برنا؛ پیشرفت فناوری، زندگی در دنیای امروز را بسیار آسان‌تر کرده است. در سال‌های اخیر، فناوری‌های پیشرفته به منظور افزایش توانمندی‌های انسان و برطرف کردن نواقص و کمبودهای انسانی به کار گرفته می‌شود و در این میان فناوری‌های بسیاری ساخته شده که می‌تواند تجربه فعالیت عادی را برای افراد کم‌توان فراهم آورد.

پیش از این، امیر ناظمی- رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در خصوص نقش استفاده از فناوری‌های جدید در ایجاد دسترس‌پذیری اظهار کرده بود: وقتی از دسترس‌پذیری صحبت به میان می‌آید، بدین معناست که افراد با نیازمندی‌های خاص بتوانند از امکاناتی که به طور عمومی فراهم شده ‌است، استفاده کنند.

از این حیث، دسترس‌پذیری از دو جنبه حایز اهمیت است، یکی از منظر ارزشی و اخلاقی که جزو حقوق افراد به شمار می‌رود. جنبه دیگر که اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شود، این است که بر اساس مطالعات انجام‌شده، ۷۰ درصد انسان‌ها در دوره‌ای از زندگی دچار نیازمندی‌های خاص می‌شوند. بنابراین، ایجاد دسترس‌پذیری در سایت‌های اینترنتی، نیازمند رعایت مجموعه‌ای از استانداردهاست.

وحید رجبلو،  کارآفرین ایرانی و بنیانگذار یک استارتاپ است که تنها دو درصد بدنش توانایی حرکت دارد و توانسته بیش از ۲۰۰ سایت را طراحی کند. استارت آپ وی به‌عنوان پل ارتباطی میان توان‌جویان و خدمات‌رسانان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با این کار شغل‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری ایجاد کرده است.

"توانیتو" اکنون نزدیک به 1000 خدمات‌دهنده فعال دارد که در حوزه‌های سلامت، پزشکی، توانبخشی، آموزش و خدمات عمومی به شهروندان ایرانی و از طریق این پلتفرم سرویس‌دهی می‌کنند. وحید رجبلو توانسته‌ است فرصتی پدید آورد که بیش از ۱۴هزار شهروند دارای معلولیت و بدون معلولیت از خدمات آنلاین استفاده کنند.

این کارآفرین در سال ۱۳۹۹ توسط کمیته غیرانتفاعی بین‌المللی جوانان جهان (Junior Chamber International) به‌عنوان یکی از ۱۰ چهره تأثیرگذار در دنیا شناخته شده و این اولین بار است که یک ایرانی در جمع جوانان تأثیرگذار جهان قرار می‌گیرد.

رجبلو به‌تازگی در توئیتر نوشته بود: لطفا اینترنت را برای معلولین رایگان کنید. مستمری ماهی ۱۲۰ هزار تومان بهزیستی کفاف خرید اینترنت را حتی برای یادگیری مهارتی نمی‌دهد. افراد معلول با انواع مشکلات اجتماعی و تبعیض‌ها و شهر نامناسب در خانه حبس هستند. تنها راه ارتباط ما اینترنت است، لطفا برای ما کاری کنید.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم در پاسخ به توئیت او عنوان کرد: تو به خاطر توانایی‌هایت آن قدر معروف هستی که دیروز از چند کشور و از راه‌های مختلف توئیت تو را برایم فرستادند. به محض دیدن پیام، پیگیری را شروع کردیم. باید یکسری مجوز بگیریم. مطمئن باش تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا به وظیفه‌مان درباره شما و سایر معلولین عمل کنیم.

نظر شما