وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

برنامه ریزی وزارت ارتباطات برای قرار گرفتن ماهواره مخابراتی ایران در مدار زمین/ذوالجناح با هزینه کمتر وارد مدار می‌شود/ایران پنج قدرت فضایی دنیا خواهد شد

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۱۹:۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۱۳۱۱۰۵
برنامه ریزی وزارت ارتباطات برای قرار گرفتن ماهواره مخابراتی ایران در مدار زمین/ذوالجناح با هزینه کمتر وارد مدار می‌شود/ایران پنج قدرت فضایی دنیا خواهد شد
محمد جواد آذری جهرمی گفت: نسل جدید پرتابگر ذوالجناح تاکتیکی‌تر و با هزینه کمتر وارد مدار می‌شود تا هزینه در مدار قرار دادن هم کاهش پیدا کند.

به گزارش برنا؛ محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی گفت: در دولت دوازدهم چند رویکرد داشتیم و اصلی‌ترین این است که جدا از تکنولوژی‌های فضایی رویکرد جدید توسعه فناوری‌های فضایی را هم داشته باشیم همچنین به جای تمرکز بر توسعه تکنولوژی کار را به بخش غیردولتی و خصوصی محول کنیم.

او افزود: در عرصه ماهواره مخابراتی تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و سازمان فضایی و صدا و سیما هم به آن نیاز دارند اما باید توجه داشته باشیم که اگر یک کشوری عزم کند و محدودیت زمانی نداشته باشد از زمانی که اراده می کند تا ماهواره در مدار باید حداقل پنج سال زمان ببرد و عمر یک دولت چهار سال است.

آذری جهرمی تصریح کرد: برای آنکه در سال‌های اخیر ماهواره مخابراتی داشته باشیم سرمایه عظیمی از دولت‌ها صرف می‌شد و این مسئله را آسیب شناسی کردیم تا نکات مداری را به بخش‌های خصوصی و دولتی بدهیم؛ امروز اپراتور ملی ایران داریم که با سرمایه گذاری مپنا کار آن شروع شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پروانه موافقت اصولی مپنا صادر شده است و برنامه ریزی کرده ایم تا در دوره‌ای سه ساله ماهواره مخابراتی ایران را در مدار زمین داشته باشیم که کاری راهبردی است و حمایت همه بخش‌های کشور از این تصمیم وجود داشت و امیدواریم که تقویت شود.

او بیان کرد: هدف داشتیم تا کسب و کار‌های فضایی تقویت شود و دولت هم باید توانمند باشد تا در استفاده از این فضا، در برنامه‌های مختلف دستگاه‌ها بکار گرفته شود، در شرایط کنونی در کشاورزی زمین زیر کشت تحت داده‌های فضایی بررسی شده اند علاوه بر آن سازمان مدیریت در حال استفاده از دانش فضایی است مرکز داده فضایی کشور با هدف تسهیل اطلاعات پایه کشور فعالیت دارد.

آذری جهرمی ادامه داد: در آزادسازی فعالیت‌ها و کسب و کار هم بخش حمایتی داشتیم و هم آموزش دادیم، در برخی کار‌ها هم به طور تضمینی محصولات را خریداری کردیم تا زیرساخت‌های لازم به بهره برداری رسید؛ اکنون ١٠٠کسب و کار فضاپایه داریم و پارک کسب و کار فضاپایه در مازندران افتتاح خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در حوزه تکنولوژی اقدامات موثری انجام گرفت، نسل جدید پرتابگر ذوالجناح تاکتیکی‌تر و با هزینه کمتر وارد مدار می‌شود تا هزینه در مدار قرار دادن هم کاهش یابد و امیدواریم کار مطابق با برنامه زمان بندی پیش رود.

آذری جهرمی گفت: سازمان فضایی به عنوان پیمانکار چند پروژه در حال پیگیری کارهاست و اکنون ماهواره پارس یک آماده پرتاب است ماهواره طلوع هم با سفارش سازمان فضایی آماده پرتاب است و تا قبل از پایان امسال در مدار زمین قرار بگیرد و بتوانیم با ماهواره بر سیمرغ خبر‌های خوبی به مردم دهیم

او افزود: علی رغم تحریم‌های ظالمانه دولت ترامپ همکاری بین المللی را توسعه دادیم و سعی داریم تا قبل از پایان دولت یک حرکت بین المللی داشته باشیم و این دستاورد ارزشمندی برای صنعت فضایی است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: کارگروه‌هایی از دانشمندان دنیا به ایران خواهند آمد و این اتفاق در شرایط تحریم با مساعدت دستگاه‌های دیپلماسی کشور بوده است که جا دارد از آن‌ها تشکر کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در آینده‌ای نزدیک ایران  پنج قدرت فضایی دنیا خواهد بود و این موضوع دور نیست.

او در پایان از همکاری با وزارت دفاع برای رسیدن به مدار ٣۶ هزار کیلومتری خبر داد و گفت: قرار داد سازمان فضایی و وزارت دفاع برای تهیه و پرتاب ماهواره بسته شده است آقای حاتمی هم گفتند که قبل از پایان دولت تست انجام خواهد شد که امیدواریم این تست برگزار و نتیجه موفقیت آمیز باشد.

گفتنی ست در این مراسم ماهواره پارس ۱ و مدل کیفی بلوک انتقال مداری توسط پژوهشگاه فضایی کشور رونمایی شد همچنین مدل مهندسی کپسول زیستی نیز توسط پژوهشگاه هوا و فضا رونمایی و بر اساس اعلام فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوا و فضا این کپسول برای انجام تست تا ۱۳۰ کیلومتری زمین آماده است.

همچنین با اعلام وزیر ارتباطات، مرکز ملی مدیریت داده و خدمات فضایی توسط سازمان فضایی ایران افتتاح و بهره‌برداری از این مرکز آغاز شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز