نماینده مردم ایلام در مجلس:

تاکنون ۴ میلیون مین‌زدایی در مناطق جنگی انجام شده است/ ساخت و ساز مسکونی در برخی مناطق مین گذاری شده

۱۳۹۹/۱۱/۱۷ - ۰۵:۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۳۱۵۴۲
تاکنون ۴ میلیون مین‌زدایی در مناطق جنگی انجام شده است/ ساخت و ساز مسکونی در برخی مناطق مین گذاری شده
سارا فلاحی درباره اقدامات همچون حصارکشی مناطق مین‌گذاری شده گفت: شاید تاکنون بیش از 4 میلیون مین‌زدایی انجام شده است. در برخی مناطق مین‌گذاری شده ساخت و ساز مناطق مسکونی انجام شده است و حتی در برخی از مناطق تاکنون ردیابی انجام نشده است.

به گزارش برنا؛ هنوز در مناطق جنگ‌زده غرب کشور  وقتی کودکان در حال  بازی هستند ناگهان صدای انفجار به گوش می‌رسد. صدایی مهیب که رنج یک عمر نقص عضو، معلولیت و هزار مشکل دیگر را به دنبال دارد. با وجود گذشت سالیان دراز از مین‌گذاری در مناطق جنگی از سوی دشمن اما این مین‌ها به ظاهر فرسوده و زنگ زده هنوز هم ناجوانمردانه عمل می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از  اراضی در استان ایلام، یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در استان خوزستان، ۷۰۰ هزار هکتار در استان کرمانشاه و استان‌های کردستان و آذربایجان غربی هر کدام ۱۵۰ هزار هکتار اراضی آلوده به مین هستند.

در ادیبهشت ماه سال جاری بهنام صادقی، مدیر سایت مین و زندگی گفت: حدود ۱۶ هزار مین در ۵ استان غربی کشور در جبهه‌های جنگ به کار رفته است که بلافاصله بعد از جنگ پاکسازی‌ها در چندین مرحله انجام گرفت و در ابتدا این پاکسازی‌ها مدتی زیر نظر ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگی بود و از سال ۸۳ کار پاکسازی به ترتیب به وزارت کشور، مرکز مین‌زدایی و وزارت دفاع واگذار شد و بعد طی برنامه‌ای از سوی مسئولان کشوری قرار بر این شد که معاونت مهندسی وزارت دفاع کار پاکسازی را به صورت تخصصی به اتمام برساند.

سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس درباره مین‌گذاری در مناطق جنگی و تبعات آن به خبرنگار برنا گفت: وزارت دفاع در این زمینه وارد عمل شده است. شاید تاکنون بیش از 4 میلیون مین‌زدایی انجام شده است. در برخی مناطق مین‌گذاری شدهساخت و ساز مناطق مسکونی انجام شده است. مین‌ها قدیمی هستند. در برخی از مناطق مین‌گذاری شده  تاکنون ردیابی نشده است.

او افزود: در دو هفته اخیر وزیر دفاع، رییس کمیسیون امنیت ملی و رییس مرکز مهندسی پدافند عامل صحبت شده و قرار است در این زمینه جلسات متعدد برگزار شود.

 این نماینده مجلس ادامه داد: مین‌ها به قطع عضو افراد در مناطق جنگ‌زده می‌پردازند.  بسیاری از  افراد که مسئولیت مین‌زدایی دارند هم  با قطع عضو، تبعات سلامتی و مالی متعدد همراه هستند.

نیازمند آموزش‌ها در مناطق جنگی هستیم

او تاکید کرد: در مناطق جنگی می‌توان آموزش داد تا در صورت ساخت‌وساز مناطق مسکونی محیط رصد شده و بعد از پاک‌سازی اجازه زندگی افراد در آن خطه داده شود.

فلاحی افزود: باید این مناطق سالم‌سازی شود، چون کودکان بیگناه ما چه گناهی کرده‌اند که برای بازی در یک محیط که دشمن مین‌گذاری کرده باید  دچار نقص عضو شوند.

کمک‌های جانبازی و مالی برای افراد صدمه دیده بر اثر مین

این نماینده مجلس درباره اقدامات برای تخریب مین‌ها تاکید کرد: وقتی اتفاقی در محدوده بروز کند، بی‌شک از بعد روانی هم روند معالجه این افراد باید انجام ‌شود. برای افراد در معرض مین قانون بیمه، کمک‌های جانبازی و مالی لحاظ شده است. قانون در این باره شفاف عمل کرده است.

فلاحی درباره اقدامات همچون حصارکشی  در مناطق مین‌گذاری شده گفت: مناطق و محدوده مشخص برای مین‌گذاری و بیم انفجار مین شناسایی شده و هشدارها داده شده تا با آموزش‌ بتوان جلوی این گونه اقدامات را گرفت.

او تصریح کرد: بنابراین تقاضا شده تا مناطق پاکسازی نشده بیش از پیش رصد تا مردم دچار آسیب نشوند.

//انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز