علی اعطا:

شهردار تهران شخصا مصوبه حفاظت از میراث معاصر را دنبال کند/ برند حناچى پل و اتوبان نیست، فرهنگ و میراث است

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۹:۴۸:۴۳
کد خبر: ۱۱۳۳۲۹۳
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مقرر بود شهرداری تهران با رویکردهایی از جمله سیاست‌های مالی و کالبدی و بهره برداری، جهت حفاظت از این آثار پیگیری ثبت برخی از این آثار در فهرست میراث فرهنگی، تهیه بانک اطلاعاتی و مسائلی از قبیل حق انتقال توسعه، لایحه را ارائه دهد.

به گزارش برنا؛ علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان دویست و هفتادمین جلسه شورای شهر با اشاره به مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری گفت: به موجب این مصوبه مقرر شده بود شهرداری تهران در یک بازه زمانی دوماهه مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهد.

او گفت: مقرر بود شهرداری تهران با رویکردهایی از جمله سیاست‌های مالی و کالبدی و بهره برداری، جهت حفاظت از این آثار پیگیری ثبت برخی از این آثار در فهرست میراث فرهنگی، تهیه بانک اطلاعاتی و مسائلی از قبیل حق انتقال توسعه، لایحه را ارائه دهد.

‌‎اعطا ادامه داد: اخیراً اقدامات خوبى در معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نوسازی در این خصوص انجام شده اما آنچه مشهود است این است که در مهلتی مقرر و زمان مناسب، این مصوبه در این دوره به سرانجام نخواهد رسید.

‌‎سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این مصوبه شورا بر مبنای یکی از راهبردهای طرح جامع تهران است که از لزوم حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی و معاصر شهر تهران صحبت می کند، اظهار داشت: برند شهردار تهران ساخت پل و تونل نیست، فرهنگ و هویت و میراث است.

‌‎رئیس کمیته معماری و طرح های شهری تاکید کرد: این مصوبه بر اساس طرح جامع بوده است؛ طرح جامعی که در  دولت دوم اصلاحات، دکتر حناچی از کسانی بود که از راهبران تهیه طرح بود. 

‌‎به گفته او، یکی از جهت‌گیری‌های این مصوبه حفاظت از بافت‌ها و بناهای ارزشمند معاصر است و موجب شگفتی است که در این دوره که شورای شهر هم به این مسائل گرایش دارد، با اولویت دست چندم با آن برخورد می‌شود.

او با بیان اینکه تقریباً هر هفته یا هر ۱۰ روز یکبار خبر تخریب بناها و آثار ارزشمند را که هویت کالبدی و هویت منظرین شهر را تشکیل می دهند می شنویم،  گفت : برای این بی عملی، سستی و تعلل، اگر  اراده جدی شکل نگیرد، ماه‌های آینده هم سپری می‌شود و این مصوبه که دغدغه این دوره از شورا بوده ، به بایگانی مصوبات ۲۰ سال اخیر شوراهای شهر می پیوندد.

‌‎اعطا از شهردار تهران خواست که در رابطه با اجرای این مصوبه تعلل نشود و خود پیروز حناچی این مصوبه را به طور مستقیم دنبال کند تا به نتیجه برسد.

نظر شما